Opony – dlaczego są takie ważne i jak je eksploatować?
Czy opony się starzeją?
Tak – starzeją się, szacuje się że po upływie czterech lat – zaczynają tracić swojej właściwości. W związku z tym – nawet jeśli bieżnik na Twojej oponie jest jeszcze wysoki, a jest starsza niż 4 lata powinieneś zakupić nowe opony. Jak sprawdzić ich wiek? Data produkcji jest oznaczona zazwyczaj w lekko wklęśniętym owalu bocznej części ogumienia. Składa się z czterech cyfr: dwie pierwsze oznaczają tydzień, dwie kolejne rok, w którym wyprodukowano oponę. Dla przykładu, 1320 – oznacza 13 tydzień 2020 roku.
Właściwe opony. Jak je dobrać?
Zawsze staraj się dobierać rozmiar opony zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Stosowanie opon o np. innej wysokości profilu niż zalecany, może wpłynąć na wskazania prędkościomierza.
W rajdach mamy do dyspozycji sześć twardości mieszanki, a nowe opony starczają nam na ok 150 km. Na całe szczęście kierowca „cywilny” ma łatwiejszy wybór: lato/zima/całoroczne. Standardowe opony mogą też przejechać znacznie więcej kilometrów. Na początek musimy zdać sobie sprawę, że opony letnie od zimowych, różnią się nie tylko mieszanką gumy z jakiej zostały wykonane. Przede wszystkim mowa o kształcie bieżnika.
Zimówki różni od letniego ogumienia czoło opony, czyli bieżnik oraz znajdujące się pod nim warstwy wzmacniające. Ogumienie zimowe ma o wiele więcej nacięć, co ułatwia wgryzanie się w śnieg oraz pomaga w odprowadzaniu błota pośniegowego. To wpływa na poprawę właściwości jezdnych. Opony letnie natomiast mają tych nacięć zdecydowanie mniej i bardziej przylegają do podłoża. W warunkach letnich poprawia to przyczepność.
Rekomenduję zachować zdrowy rozsądek i kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, założyć zimówki. Lepszy bieżnik na trudne warunki atmosferyczne oraz mieszanka zachowująca swoje właściwości z pewnością wpłyną na wzrost pewności prowadzenia. Ciekawostką jest fakt, że opony wykorzystywane na nawierzchniach ośnieżonych w rajdach są węższe od standardowych. Robi się tak by uzyskać większą siłę nacisku i zwiększyć przyczepność na śliskiej nawierzchni.
W tym miejscu warto też wspomnieć o oponach uniwersalnych, wielosezonowych. Jako kierowca rajdowy nie jestem ich zwolennikiem. Są jednak kierowcy, którzy mają niewielkie roczne przebiegi – głównie na terenach miejskich, z założenia odśnieżanych. W takiej sytuacji można takie opony rozważyć, pozwoli to przynajmniej ominąć kolejki u wulkanizatora.
Ciśnienie
To parametr przez wielu bagatelizowany. A na rajdach sprawdzamy ciśnienie powietrza w oponach przed i po każdym odcinku specjalnym. Czytaj: kilkadziesiąt razy dziennie! Dlaczego to jest takie ważne? Ciśnienie w ogumieniu wpływa na stabilność prowadzenia oraz balans przyczepności, szczególnie podczas pokonywania zakrętów oraz manewrów nieplanowanych, jak np.awaryjne hamowanie przed przeszkodą. Dodatkowo, nieodpowiednie ciśnienie to przyspieszone zużycia bieżnika. Dlatego regularnie sprawdzajcie ciśnienie w oponach, stosujcie się do zaleceń producenta, wartości rekomendowane zwykle znajdują się na tabliczce w okolicach drzwi kierowcy.
Szerokiej i odśnieżonej drogi!