Urlop w górach – wybierz optymalną trasę

Podpowiadamy, którą drogę wybrać, aby sprawnie dojechać na południe kraju. Oto jak unikać korków i fotoradarów. Sprawdzamy też, czy warto korzystać z płatnych autostrad.
Specjaliści z Telematics Technologies, dostawcy NaviExpert, jak co roku, postanowili wziąć na tapet miejsca najchętniej odwiedzane w trakcie wakacji. Tradycyjnie przeanalizowali wybrane trasy pod względem czasu dojazdu, kosztów, objazdów, czy fotoradarów. Oto optymalna trasa wytyczona z takich miast jak Warszawa, Poznań i Wrocław.
Warszawa-Krynica Zdrój – optymalna trasa
Podróż ze stolicy w góry zajmie ponad 5 godzin. Najmniejsze zużycie paliwa zagwarantuje trasa ekonomiczna (S7, Kielce, DK73, Busko Zdrój, DW973, Żabno, DK75, Nowy Sącz). Jadąc nią miniemy jeden odcinkowy pomiar prędkości (Falęcice-Nowy Gózd) oraz kamerę na światłach w Nowym Sączu (Rondo Solidarności). Trzeba uważać na 3 fotoradary: Uszew (DK75) i dwa w Nowym Sączu (ul. Piłsudskiego i Nawojowska).
Prawie 10 minut szybciej dojedziemy na miejsce trasą rekomendowaną (przez Miechów). Podczas przejazdu natkniemy się na dokładnie tyle samo rejestratorów prędkości, co w przypadku trasy ekonomicznej.
Najmniej korzystnie wypada przejazd „trasami głównymi”. Poza większym zużyciem paliwa, dłuższym czasem przejazdu i większą liczbą pokonanych kilometrów, czekają nas także dodatkowe fotoradary w Michałowicach i w Krakowie.
Poznań-Zakopane – optymalna trasa
Różnice w czasie i kosztach podróży są odczuwalne. Wybór numer jeden to droższa trasa rekomendowana. Według założeń, pokonamy ją w 6 godzin, zużyjemy 40,5 l paliwa i zapłacimy 32 zł za bramki. Niemal godzinę i 20 minut dłużej zajmie postawienie na trasę ekonomiczną. Spalimy wtedy znacznie mniej paliwa (33,8 l – to 45 zł mniej wydane na stacji), jednak po drodze miniemy aż 14 fotoradarów oraz jeden odcinkowy pomiar prędkości i kamerę na czerwonym świetle.
Jeśli jednak czas jest dla nas ważniejszy, to na trasie rekomendowanej, wiodącej przez S5, Wrocław, A4 i Kraków, spotkamy 4 fotoradary (S7 między Libertowem a Gajem, na wysokości m. Żary, Dół i Jawornik) i 2 odcinkowe pomiary prędkość (OPP) na A2 między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań-Komorniki oraz na S7 – tunel na Zakopiance. Poza tym 2 możliwe kontrole i 2 niebezpieczne miejsca.
Wrocław-Krynica Zdrój – optymalna trasa
Podobne do siebie trasy, a przynajmniej z pozoru. Decydując się na ekonomiczną pokonamy 406 km, a rekomendowaną – 412 km. Ta druga zagwarantuje nam jednak nieco szybsze dotarcie na miejsce, ale wiąże się to z większymi kosztami – za bramki zapłacimy 32 zł (A4 Katowice i Kraków). Jeżeli chodzi o potencjalne drogowe niespodzianki, to możemy spodziewać się 2 kontroli drogowych, 3 fotoradarów (w Uszewie oraz w Nowym Sączu na ul. Piłsudskiego i ul. Nawojowskiej), jednej kamery kontrolującej przejazd na czerwonym świetle (w Nowym Sączu) i 2 niebezpiecznych miejsc.
CZYTAJ TEŻ: Nie tylko prędkość – zdziwisz się, co potrafią fotoradary na naszych drogach
Wybierając trasę ekonomiczną, zaoszczędzimy na bramkach (16 zł zamiast 32), a na trasie miniemy 2 fotoradary – wspomniane wyżej w Nowym Sączu, 1 kamerę na światłach (w tym samym mieście), niebezpieczne miejsce oraz możliwe kontrole drogowe.
Sprawdź drogę przed podróżą
Prezentowane trasy (ich przebieg, czas podróży, liczba kontroli) są trasami proponowanymi przez nawigację NaviExpert i uwzględniają odcinki płatne. Analizując je należy pamiętać, że system wyznaczając tę samą trasę innego dnia, o innej porze, w innych warunkach drogowych, może zaproponować inny jej przebieg.
Trasy zostały wytyczone w poniedziałek, 28 czerwca i bazują na danych historycznych z 5 maja br., w południe. W tym dniu, system NaviExpert odnotował największy ruch związany z wyjazdami na majówkę. Do wyliczeń przyjęto cenę 6,47 zł/ litr benzyny bezołowiowej 95.