Oto nowy raport awaryjności TÜV. Tesla znów ma (duży) problem
Jest późna jesień, jest pora na coroczny raport przygotowany przez TÜV. Jak się okazuje, tym razem średnio co piąty samochód oblał w Niemczech obowiązkowe badanie techniczne. Które modele poradziły sobie szczególnie dobrze, a które wyjątkowo źle? I dlaczego (znów) była to Tesla Model 3? Sprawdzamy.
W tym roku ranking powstał na bazie wyników z 10,2 mln przeglądów technicznych przeprowadzonych w okresie od lipca 2023 do czerwca 2024 r. Raport TÜV 2025 uwzględnia 228 modeli, które – tradycyjnie – podzielono na sześć kategorii wiekowych. Tym razem 20,6 proc. badanych samochodów nie przeszło przeglądu technicznego za pierwszym razem – wykryto w nich poważne usterki (wzrost o 0,1 proc.). Lub usterki, które zagrażają bezpieczeństwu – tak było w 0,05 proc. badanych aut. Dla porównania: w Polsce odsetek „oblewanych” aut od lat sięga zaledwie kilku procent. I nie, nie dlatego, że mamy tak dobre samochody.
Nieznacznie wzrósł też odsetek pojazdów z drobnymi usterkami – tym razem było to 11,5 proc. aut, co oznacza zmianę o 0,3 punktu procentowego. Inna ciekawostka: w tym roku dostępne są już jednak także dane dla dziesięciu modeli elektrycznych. Wyniki? Zróżnicowane. Czyli od bardzo dobrych po bardzo złe. Tabela dla elektryków – poniżej.
Najbardziej awaryjny elektryk: Tesla Model 3
Najlepszy rezultat wśród elektryków uzyskał VW e-Golf, który z wynikiem 3,4 proc. oblanych przeglądów zajął przy okazji świetne 9. miejsce wśród wszystkich aut w najmłodszej kategorii wiekowej (samochody 2- i 3-letnie). Negatywnie wyróżnia się Tesla Model 3 – amerykańskie auto wypadło najgorzej nie tylko wśród elektryków, ale i ogólnie wśród wszystkich 2- i 3-latków (111. Pozycja). No i… wśród aut 4- oraz 5-letnich. Słowem: katastrofa.
Jak wyjaśnia cytowany przez ADAC Joachim Bühler, dyrektor zarządzający TÜV-Verband, słaby wynik Modelu 3 nie powinien być usprawiedliwiany wysokim średnim przebiegiem badanych aut. Bo oprócz usterek w związanych z układem hamulcowym i zawieszeniem, Tesla ma też poważne kłopoty z poprawnym działaniem oświetlenia.
Od siebie możemy dodać, że o ile problemy z hamulcami to w przypadku Tesli kwestia dość znana (i ogólnie typowa dla elektryków, które często hamują przy wykorzystaniu rekuperacji), o tyle pozostałe kwestie nie wróżą niczego dobrego. Ogólnie musicie wziąć też pod uwagę, że zawieszenie w nielekkich autach elektrycznych często nie ma… lekkiego życia. I stąd często problemy.
Nowy raport TÜV: Honda Jazz najlepsza wśród spalinowych aut
A co poza tym? Poniżej przegląd najlepszych i najgorszych aut z poszczególnych kategorii wiekowych. Tym razem numerem jeden wśród wszystkich badanych modeli została Honda Jazz – usterkowość w kategorii 2- i 3-latków na poziomie zaledwie 2,4 proc. W pozostałych kategoriach rządzi Porsche 911 Carrera. No, ale tu swoje robią małe przebiegi i zasobne portfele właścicieli tych aut. Powodów do dumy, jak co roku, nie mają ani Dacia, ani Renault. Ogólnie należy więc traktować ten raport jako wskaźnik usterkowości oraz wskaźnik tego, kto i jak dba o samochody.
Uwaga: liczba w nawiasie to odsetek aut, które nie zaliczyły badania.
Raport TUV 2025: auta 2- i 3-letnie
Najlepsze: Honda Jazz (2,4), VW Golf Sportsvan (2,5), Audi Q2 (2,6).
Najgorsze: Skoda Scala (11,8), Ford Mondeo (13,2), Tesla Model 3 (14,2).
Raport TUV 2025: auta 4- i 5-letnie
Najlepsze: Porsche 911 Carrera (3,1), VW Golf Sportsvan (3,6) oraz VW T-Roc (4,0).
Najgorsze: BMW serii 5/6 (17,7), VW Sharan (17,7) oraz Tesla Model 3 (19,7).
Raport TUV 2025: auta 6- i 7-letnie
Najlepsze: Porsche 911 Carrera (3,1), VW T-Roc (6,0) oraz Mazda CX-3 (6,6).
Najgorsze: BMW serii 5/6 (23,6), Dacia Duster (24,3) oraz Dacia Dokker (26,5).
Raport TUV 2025: auta 8- i 9-letnie
Najlepsze: Porsche 911 Carrera (4,0), VW Golf Sportsvan (10,0), Mazda 2 (10,6).
Najgorsze: Dacia Sandero (28,6), Dacia Duster (29,7) oraz Dacia Dokker (30,9).
Raport TUV 2025: auta 10- i 11-letnie
Najlepsze: Porsche 911 Carrera (5,6), Mercedes klasy A (14,7), Mercedes klasy B (14,8).
Najgorsze: Renault Twingo (33,0), Dacia Duster (34,1), Dacia Logan (39,6).
Ranking TUV 2025: auta 12- i 13-letnie
Najlepsze: Porsche 911 Carrera (7,9), Mitsubishi ASX (19,6), VW Golf Plus (20,6).
Najgorsze: Renault Clio (39,8), Dacia Logan (41,0), Renault Twingo (41,5).