22 listopada 2024

Oto nowy raport awaryjności TÜV. Tesla znów ma (duży) problem

nowy raport awaryjności TÜV
Nowy raport awaryjności TÜV | Fot. Newspress

Jest późna jesień, jest pora na coroczny raport przygotowany przez TÜV. Jak się okazuje, tym razem średnio co piąty samochód oblał w Niemczech obowiązkowe badanie techniczne. Które modele poradziły sobie szczególnie dobrze, a które wyjątkowo źle? I dlaczego (znów) była to Tesla Model 3? Sprawdzamy.

W tym roku ranking powstał na bazie wyników z 10,2 mln przeglądów technicznych przeprowadzonych w okresie od lipca 2023 do czerwca 2024 r. Raport TÜV 2025 uwzględnia 228 modeli, które – tradycyjnie – podzielono na sześć kategorii wiekowych. Tym razem 20,6 proc. badanych samochodów nie przeszło przeglądu technicznego za pierwszym razem – wykryto w nich poważne usterki (wzrost o 0,1 proc.). Lub usterki, które zagrażają bezpieczeństwu – tak było w 0,05 proc. badanych aut. Dla porównania: w Polsce odsetek „oblewanych” aut od lat sięga zaledwie kilku procent. I nie, nie dlatego, że mamy tak dobre samochody.

Nieznacznie wzrósł też odsetek pojazdów z drobnymi usterkami – tym razem było to 11,5 proc. aut, co oznacza zmianę o 0,3 punktu procentowego. Inna ciekawostka: w tym roku dostępne są już jednak także dane dla dziesięciu modeli elektrycznych. Wyniki? Zróżnicowane. Czyli od bardzo dobrych po bardzo złe. Tabela dla elektryków – poniżej.

Najbardziej awaryjny elektryk: Tesla Model 3

Najlepszy rezultat wśród elektryków uzyskał VW e-Golf, który z wynikiem 3,4 proc. oblanych przeglądów zajął przy okazji świetne 9. miejsce wśród wszystkich aut w najmłodszej kategorii wiekowej (samochody 2- i 3-letnie). Negatywnie wyróżnia się Tesla Model 3 – amerykańskie auto wypadło najgorzej nie tylko wśród elektryków, ale i ogólnie wśród wszystkich 2- i 3-latków (111. Pozycja). No i… wśród aut 4- oraz 5-letnich. Słowem: katastrofa. 

Jak wyjaśnia cytowany przez ADAC Joachim Bühler, dyrektor zarządzający TÜV-Verband, słaby wynik Modelu 3 nie powinien być usprawiedliwiany wysokim średnim przebiegiem badanych aut. Bo oprócz usterek w związanych z układem hamulcowym i zawieszeniem, Tesla ma też poważne kłopoty z poprawnym działaniem oświetlenia. 

Od siebie możemy dodać, że o ile problemy z hamulcami to w przypadku Tesli kwestia dość znana (i ogólnie typowa dla elektryków, które często hamują przy wykorzystaniu rekuperacji), o tyle pozostałe kwestie nie wróżą niczego dobrego. Ogólnie musicie wziąć też pod uwagę, że zawieszenie w nielekkich autach elektrycznych często nie ma… lekkiego życia. I stąd często problemy.

Nowy raport TÜV: Honda Jazz najlepsza wśród spalinowych aut

A co poza tym? Poniżej przegląd najlepszych i najgorszych aut z poszczególnych kategorii wiekowych. Tym razem numerem jeden wśród wszystkich badanych modeli została Honda Jazz – usterkowość w kategorii 2- i 3-latków na poziomie zaledwie 2,4 proc. W pozostałych kategoriach rządzi Porsche 911 Carrera. No, ale tu swoje robią małe przebiegi i zasobne portfele właścicieli tych aut. Powodów do dumy, jak co roku, nie mają ani Dacia, ani Renault. Ogólnie należy więc traktować ten raport jako wskaźnik usterkowości oraz wskaźnik tego, kto i jak dba o samochody.

Uwaga: liczba w nawiasie to odsetek aut, które nie zaliczyły badania.

Raport TUV 2025: auta 2- i 3-letnie

Najlepsze: Honda Jazz (2,4), VW Golf Sportsvan (2,5), Audi Q2 (2,6).

Najgorsze: Skoda Scala (11,8), Ford Mondeo (13,2), Tesla Model 3 (14,2).

Raport TUV 2025: auta 4- i 5-letnie

Najlepsze: Porsche 911 Carrera (3,1), VW Golf Sportsvan (3,6) oraz VW T-Roc (4,0).

Najgorsze: BMW serii 5/6 (17,7), VW Sharan (17,7) oraz Tesla Model 3 (19,7).

Raport TUV 2025: auta 6- i 7-letnie

Najlepsze: Porsche 911 Carrera (3,1), VW T-Roc (6,0) oraz Mazda CX-3 (6,6).

Najgorsze: BMW serii 5/6 (23,6), Dacia Duster (24,3) oraz Dacia Dokker (26,5).

Raport TUV 2025: auta 8- i 9-letnie

Najlepsze: Porsche 911 Carrera (4,0), VW Golf Sportsvan (10,0), Mazda 2 (10,6).

Najgorsze: Dacia Sandero (28,6), Dacia Duster (29,7) oraz Dacia Dokker (30,9).

Raport TUV 2025: auta 10- i 11-letnie

Najlepsze: Porsche 911 Carrera (5,6), Mercedes klasy A (14,7), Mercedes klasy B (14,8).

Najgorsze: Renault Twingo (33,0), Dacia Duster (34,1), Dacia Logan (39,6).

Ranking TUV 2025: auta 12- i 13-letnie

Najlepsze: Porsche 911 Carrera (7,9), Mitsubishi ASX (19,6), VW Golf Plus (20,6).

Najgorsze: Renault Clio (39,8), Dacia Logan (41,0), Renault Twingo (41,5).