Przełom u BMW! Niemcy żegnają fizyczne przyciski, ale witają panoramiczny ekran iDrive

BMW stoi u progu ogromnych zmian. W tym roku gwoździem programu u tego producenta ma być pierwszy model, oparty na platformie Neue Klasse. Postawi on nie tylko na nowe rozwiązania techniczne, ale również na przełomowe stylistykę nadwozi i kokpity. Niemcy właśnie pokazali produkcyjną wersję interfejsu Panoramic iDrive.
Rok 2025 w BMW ma wyznaczać pierwszy model, oparty na zupełnie nowej platformie Neue Klasse. Będzie nim elektryczne iX3, które da początek zmianom w całej gamie tej niemieckiej marki. Dotyczą one zarówno stylistyki nadwozi, jak i rozwiązań wewnątrz.
Choć termin Neue Klasse służy głównie do określenia nowej platformy BMW, ma objąć również warianty spalinowe. Kryje się pod nim też zupełnie nowa architektura oprogramowania, która stopniowo trafi do wszystkich modeli tej niemieckiej marki.
Z tego względu wystrój wnętrza, kształt deski rozdzielczej, rozmieszczenie elementów obsługi czy systemy informacyjno-rozrywkowe będą spójne dla wszystkich przyszłych modeli BMW. W kokpitach aut elektrycznych i spalinowych znajdzie się więc zupełnie nowe wcielenie systemu iDrive, dookreślane mianem Panoramic.
TUTAJ poznasz najważniejsze informacje na temat platformy Neue Klasse.
Panoramic iDrive: nowe otwarcie
Premiera Panoramic iDrive nastąpiła na targach technologicznych CES, odbywających się właśnie w Las Vegas. Jego koncepcja składa się z czterech osobnych elementów, z których najmocniej w oczy rzuca się wyświetlacz (Panoramic Vision), rozciągający się na całej szerokości deski rozdzielczej i umieszczony pod przednią szybą.
Panoramic Vision „wyświetla informacje między słupkami A na czarnej, zadrukowanej powierzchni w dolnej części przedniej szyby. /…/ Najważniejsze informacje dotyczące jazdy są przekazywane bezpośrednio na linii wzroku kierowcy po lewej stronie BMW Panoramic Vision (w samochodach z kierownicą po lewej stronie), nad kierownicą” – informują Niemcy.
„Kierowca może personalizować treści w środkowym i prawym obszarze BMW Panoramic Vision za pośrednictwem wyświetlacza centralnego. Integracja BMW Panoramic Vision tworzy efekt 3D dla kierowcy i pasażerów” – czytamy dalej.
Kolejny element to centralnie umieszczony ekran dotykowy w kształcie rombu. Zaopatrzono go w nowy system operacyjny, zwany BMW X. Bazuje on na platformie Android Open i został opracowany przez niemieckich inżynierów.
Stanowi dużą zmianę w stosunku do wcześniej stosowanego systemu OS 9. Według BMW oferuje bardziej intuicyjną obsługę niż obecnie. Ciekawostka – mapa nawigacji jest teraz standardowym tłem wyświetlacza.
Typowo dla współczesnych systemów, BMW X zapewnia bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania (więcej opcji niż wcześniej), a także sterowanie dotykowe i głosowe, oparte na sztucznej inteligencji. Nie znajdziemy tutaj za to żadnych fizycznych przycisków.
Dlaczego? Ponieważ według przedstawicieli tej niemieckiej marki ogranicza to możliwość oferowania bardziej złożonych i zróżnicowanych opcji.
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowe BMW X3.
Panoramic iDrive: nowa kierownica
Nowy system multimedialny ma „współpracować” z zupełnie nową kierownicą, wyposażoną w szereg dotykowych pól. Zapewniają one odpowiednie sprężenie zwrotne i podświetlenie w momencie, gdy są dostępne konkretne funkcje. Np. odbieranie połączeń telefonicznych.
Całość może uzupełniać opcjonalny wyświetlacz head-up 3D. Ma on przekazywać informacje na linii wzroku kierowcy, czyli tuż nad ekranem Panoramic Vision. Co istotne, wszystkie elementy kokpitu są ze sobą zintegrowane.
Przykład? Podczas gdy ekran head-up pokazuje kierunek jazdy, na niższym wyświetlaczu mają się pojawić dodatkowe informacje na temat trasy przejazdu. Np. o drogach i skrzyżowaniach.
TUTAJ przeczytasz megatest BMW M135.
Olbrzymia baza danych
Niemcy chwalą się, że ich nowy system został opracowany na podstawie danych pochodzących od rzeczywistych użytkowników. Obejmują one flotę ponad 22 mln połączonych ze sobą pojazdów. Poza tym nie obyło się bez badań w laboratorium z udziałem około 3000 klientów.
„Każda decyzja dotycząca różnych aspektów logiki obsługi jest zatem oparta na danych i podejmowana w ustrukturyzowany sposób. W tym przypadku rozszerzony zakres doświadczenia użytkownika dla potrzeb personalizacji został również dostosowany do preferencji i wymagań klientów” – informuje BMW.








