Parkowanie prostopadłe – jak to robić poprawnie?

Parkowanie prostopadłe to jeden z podstawowych manewrów, który warto dobrze opanować już na etapie nauki jazdy. Podstawową zasadą jest bezpieczeństwo swoje i innych. Jak parkować prostopadle prawidłowo i bez szkód?
Jak dobrze parkować – podstawowe zasady
Najważniejszą zasadą przy parkowaniu jest dobre przygotowanie samochodu do jazdy, czyli: ustawienie fotela i lusterek. Nawet jeśli korzystamy z kamery cofania, warto pamiętać o tych czynnościach. Poza tym wygodnie ustawiony fotel zapewnia komfort podczas jazdy oraz wysiadania i wsiadania do auta.
Warto też pamiętać, że nie wszędzie można zaparkować – nawet na chwilę. Za niestosowanie się do znaków drogowych i przepisów grożą kary grzywny oraz punkty karne. A niekiedy też policja albo straż miejska może założyć blokadę na koło, a nawet odholować samochód. Przepisy zabraniają m.in.:
- zastawiania przejazdu tramwajowego, kolejowego, skrzyżowania – za to grozi mandat w wysokości 300 zł
- zatrzymania się w tunelu, na moście lub na wiadukcie – kara 200 zł plus 5 pkt karnych
- zatrzymania pojazdu na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów – grzywna od 100 do 300 zł i 5 pkt
- zastawiania wyjazdu innemu kierowcy, który zaparkował prawidłowo, zastawiania bramy wyjazdowej lub garażu – mandat 100 zł
- parkowania na chodniku, pasie zieleni oraz drodze dla rowerzystów – kara 100 zł i 1 pkt
- parkowania w miejscu przewidzianym dla osób niepełnosprawnych – mandat 800 zł i 6 pkt, a jak do tego używamy czyjejś karty, to zapłacimy aż 1200 zł
Nie można też zapominać o kulturze, czyli jak prawidłowo parkować? Tak, aby kierowcy obok nas mogli bezpiecznie wyjechać ze swojego miejsca.
Warto też pamiętać, że za włączony silnik na postoju na obszarze zabudowanym grozi mandat w wysokości 100 zł.
Parkowanie prostopadłe krok po kroku – praktyczne rady
Kierunkowskazy przy parkowaniu – zasygnalizowanie manewru
Chcąc zaparkować samochód, musimy dać sygnał o takim zamiarze używając kierunkowskazu. Dzięki temu inni kierowcy będą mieć szansę zwolnić albo nas bezpiecznie ominąć. Gwałtowne hamowanie jest często przyczyną stłuczek.
Wcześniejsze zwalnianie
Parkowanie prostopadłe wymaga skupienia i uważności. Dlatego już w momencie szukania miejsca postojowego warto zmniejszyć prędkość. Przed samym skrętem można też zatrzymać się i wrzucić 1. bieg – lub wsteczny, jeśli na miejsce chcemy wjechać tyłem.
Odpowiednio duży łuk skrętu
Aby nie zahaczyć stojących aut, przy parkowaniu samochodu trzeba wziąć odpowiednio szeroki łuk, aby zrobić pełny skręt. Wtedy mamy pewność, że wjedziemy pod dobrym kątem.
Ustawienie między liniami
Jeśli miejsca parkingowe są wyznaczone liniami, to tak ustawiamy auto, aby znajdowało się pośrodku nich. W ten sposób nie utrudniamy innym postawienia pojazdu.
Pozostawienie wystarczającej ilości miejsca dla innych aut
Każdy kierowca chce komfortowo wysiąść z auta, pamiętajmy o tym, parkując samochód. W innym razie trzeba się liczyć z tym, że ktoś parkujący obok otwierając drzwi, uderzy w nasz pojazd.
Sprawdź, jak zaparkować równolegle
Parkowanie prostopadłe przodem
Kierowcy najczęściej wybierają parkowanie prostopadłe przodem. Oto metoda na parkowanie prostopadłe przodem krok po kroku:
1. Jeżeli mamy miejsce parkingowe z lewej strony, to je wybierzmy. Parkowanie prostopadłe z prawej strony wymaga odjechania trochę od prawej strony, aby móc wjechać na raz, bez konieczności wykonywania korekty.
2. Jak mamy miejsce już wybrane, to sygnalizujemy zamiar skrętu i redukujemy prędkość. Na jakim biegu parkować? Specjaliści radzą ustawić 1., dzięki temu będziemy mieć lepszą kontrolę nad każdym ruchem.
3. Jak tylko dojedziemy do miejsca, gdzie lewe lusterko boczne naszego auta znajdzie się na wysokości końca samochodu, za którym chcemy zaparkować, szybko wykonujemy maksymalny skręt kierownicą w lewo. W tym momencie trzeba wziąć poprawkę na to, jakim samochodem kierujemy. Niekiedy wystarczy skręt, jak tylko lusterko znajdzie się tuż za środkiem zaparkowanego już pojazdu.
3. Jak tylko nasz pojazd ustawi się równolegle do samochodu obok, prostujemy koła i powoli dojeżdżamy do końca wyznaczonego miejsca.
4. Zatrzymujemy się mniej więcej w momencie zrównania naszych lusterek z innymi.
5. Jeśli auto stoi krzywo – niezbędne jest parkowanie z korektą, czyli robimy niewielki wyjazd z parkingu tyłem i ponownie wjeżdżamy na miejsce parkingowe, tym razem w równej odległości od innych zaparkowanych pojazdów.
Parkowanie prostopadłe tyłem
Parkowanie prostopadłe tyłem uważane jest za nieco bardziej skomplikowane. Jednak w praktyce może być znacznie łatwiejsze niż parkowanie przodem.
1. Zatrzymujemy się w odległości ok. 1,5 m od zaparkowanych aut i ustawiamy się tak, aby tył naszego pojazdu znalazł się za tym pojazdem, za którym chcemy zaparkować.
2. Włączamy kierunkowskaz i wrzucamy wsteczny bieg.
3. Po upewnieniu się, że parkowanie prostopadłe jest bezpieczny, ruszamy.
4. Jak tylko w tylnym prawym rogu szyby zobaczymy koniec auta, za którym zamierzamy zaparkować, maksymalnie skręcamy kierownicą.
5. Jedziemy powoli do tyłu, cały czas kontrolując w bocznych lusterkach odległość między innymi samochodami.
6. Kiedy znajdujemy się równolegle do innych zaparkowanych pojazdów, prostujemy koła i kontynuujemy manewr.
7. Jeśli odległości są zbyt małe albo stoimy krzywo – trzeba wykonać korektę.
Podsumowanie – poprawne parkowanie prostopadłe
Jak dobrze parkować? Jest na to prosta odpowiedź – trzeba dużo jeździć i ćwiczyć, ponieważ nauczyć się parkować można tylko w praktyce. Wprawdzie kurs na prawo jazdy powinien nas przygotować do wykonania każdego manewru, to jednak inaczej jest, kiedy jeździmy sami, już bez instruktora. Warto pamiętać, aby parkowanie prostopadłe z lewej strony czy prawej wykonywać powoli i spokojnie. Ponadto parkowanie z korektą to nic złego – lepiej poprawić ustawienie auta niż utrudnić innym zaparkowanie obok lub dostęp do pozostawionego wcześniej pojazdu.