5 lutego 2024

Duże SUV-y zapłacą potrójnie za parkowanie. Rewolucyjna zmiana przegłosowana

Paryż
Zdjęcie: Pixabay.

Stale rosnąca popularność dużych SUV-ów i ciężkich aut elektrycznych ma też swoje mroczne strony. Paryżanie postanowili podjąć rękawicę i walczyć z tym problemem.

W stolicy Francji odbyło się referendum w sprawie podniesienia opłat za parkowanie dla dużych i ciężkich samochodów. Choć dodatkowe opłaty wymierzone miały być głównie w duże SUV-y, podwyżki obejmą również część aut elektrycznych. Czy w ten sposób Paryż zyska więcej wolnej przestrzeni?

Do głosowania w referendum uprawnionych było ok 1,3 mln mieszkańców, lecz do urn poszło zaledwie... 5,68 proc. z nich. Jednak ci, którzy pofatygowali się zagłosować, opowiedzieli się w większości za rewolucyjnymi zmianami. Jakimi konkretnie?

Otóż 54,55 proc. paryżan zagłosowało za podniesieniem opłat za parkowanie dla najcięższych samochodów osobowych. W przypadku aut spalinowych i hybrydowych (również plug-in) za najcięższe pojazdy uznano te, których waga przekracza 1,6 tony. Wobec elektryków wykazano nieco większą pobłażliwość - w przypadku aut na prąd masa graniczna wyniesie 2 tony.

PARYŻ WALCZY Z SUV-AMI

Zobacz wideo news

Podwyższenie opłat nie będzie jednak dotyczyć mieszkańców Paryża i osób dojeżdżających do pracy w stolicy Francji. Zwolnieni z podwyżek będą również taksówkarze, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne.

Dla pozostałych właścicieli samochodów „z nadwagą” przewidziano następujące podwyżki. Do 18 euro (78 zł) za parkowanie w dzielnicach centralnych oraz 12 euro (52 zł) za godzinę w bardziej peryferyjnych częściach miasta.

Paryż zyska dodatkowe 151 mln zł

Według szacunków merostwa Paryża, podwyżka opłat będzie dotyczyć około 10 proc. pojazdów. To jednak wystarczy, by przynieść do budżetu dodatkowe 35 mln euro (151 mln z zł) dochodów. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku września. Dlaczego w ogóle zdecydowano się na taki krok?

Chodzi oczywiście o względy ekologiczne. Socjalistyczna mer Paryża Anne Hidalgo - w trosce o kondycję planety oraz zdrowie mieszkańców miasta - chce zmniejszyć liczbę samochodów osobowych poruszających się po stolicy Francji.

Jednak to nie pierwszy sygnał na rozpoczynającą się kampanię wymierzoną przeciwko SUV-om. TUTAJ pisaliśmy o tym, dlaczego Fundacja FIA wzywa do ustalenia ograniczeń dotyczących wielkości pojazdów i odwrócenia rynkowego trendu dotyczącego sprzedaży SUV-ów.

CZYTAJ TEŻ: Elektryczne latające taksówki w Paryżu. Pojawią się już w 2024 roku.