Peugeot 308 I – Za te pieniądze brać! | Test OTOMOTO TV
Peugeot 308 powstał, by zatrzeć złe wspomnienia po awaryjnym modelu 307. Wizualnie jednak jest do niego dość podobny. Czy nowe stare auto zerwało z opinią nieudanych kompaktów i przywróciło wiarę we francuskie funkcjonalne samochody klasy średniej?
Peugeot 308 I produkowany był w Europie od 2007 do 2013 roku, w Chinach (2011 – 2016) a w Argentynie do 2021 r. To pierwsza generacja wygodnego i przestronnego auta kompaktowego, segmentu C. 308 był jednak następca niezbyt udanego modelu 307 (2001 – 2008) i kontynuował tradycje świetnego z kolei modelu 306 (1993 – 2002). Z perspektywy czasu można powiedzieć, że się udało odczepić nieprzychylną łatkę, a model doczekał się aż trzech generacji.
Auto z założenia miało być uniwersalne stąd wiele wersji silnikowych i nadwoziowych. Peugeot 308 pierwszej generacji dostępny był zarówno jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 4 drzwiowy sedan, 5, drzwiowe kombi (SW) oraz 2 drzwiowe coupé-cabrio. A jakby tego było mało, na bazie tego modelu zbudowano usportowionego Peugeot RCZ.
W porównaniu do poprzedniego modelu 307 Peugeot 308 ma ten sam rozstaw osi (2608 mm), ale jednocześnie jest od niego dłuższy – o 74 mm (4276 mm) i szerszy – o 85 mm (1815 mm), co zaowocowało większą ilością miejsca dla pasażerów.
W 2011 roku auto przeszło pierwszy facelifting. Zmieniono wlot powietrza, dodano światła do jazdy dziennej. Pojawił a się klimatyzacja montowana w standardzie. Poprawiono jakość elektroniki, która o niebo lepsza od poprzednika, nadal czasami płatała figle. W gamie silnikowej pojawiły się turbodiesle z filtrem cząstek stałych, a w przypadku benzyn do wyboru by już tylko silniki VTi i THP, opracowane wspólnie z BMW.
Druga generacja Peugeota 308 zadebiutowała w 2013 roku, jednak „jedynaka” pozostał nadal w produkcji na rynku Ameryki Południowej i Rosji, gdzie w 2015 roku przeszedł kolejną modernizację.
Z perspektywy czasu wnętrze 308 nie powala na kolana. Jest przejrzyste i ergonomiczne, ale mocno się zestarzało. Ekran centralny chowa się w deskę, konsola centralna jest nieintuicyjna na szczęście, jakość materiałów w porównaniu z innymi francuskimi autami zasługuje na pochwałę.
Tym, czym Peugeot może naprawdę zachwycić to przestronność. W porównaniu z konkurencją jest ona olbrzymia. Najwięcej miejsca jest w hatchbacku i kombi, wydłużonym o dodatkowe 10 cm rozstawem osi i osobnymi fotelami w drugim rzędzie. Bagażnik ma tutaj 575 l a kompakt 350.
Peugeot 308 – jaki silnik
Francuski kompakt oferowany był z szeroką gamą silników. Do wyboru były jednostki benzynowe VTi bez turbodoładowania 1.4 (95 KM), 1.6 (120 KM) oraz 1.6 THP w trzech wersjach mocy (150, 175 i 200 KM), a także diesle 1.6 (90 KM i 110 KM) i 2.0 (136 i 163 KM).
Wszystkie silniki opracowano wspólnie z BMW, co miało podnieść zaufanie do francuskiego kompaktu. Rzeczywistość okazała się jednak odmienna. Szybko okazało się, że silniki mają problem z rozrządem, turbodoładowaniem, a na dodatek zużywają ponadprzeciętnie dużo oleju. Problem ten eliminowano w trackie produkcji, ale złego wrażenia nie da się szybko zatrzeć. Jeśli zatem chodzi nam po głowie Peugeot 308 pierwszej generacji z silnikiem benzynowym, koniecznie wybierajmy auta po 2010 roku. Właśnie wtedy wprowadzono poprawki i problemy wyraźnie zniknęły.
W przypadku silników Diesla sytuacja jest mniej ryzykowna. Jednostki 1.6 HDi (90-112 KM) i 2.0 HDi (136-163 KM) są oszczędne i wystarczająco dynamiczne. Przed zakupem warto sprawdzić, czy w aucie jest filtr cząstek stałych, który potrafi płatać figle.
Peugeot 308 – ile kosztuje?
Ceny są tak różne, jak różne są Peugeoty 308. Można kupić nieźle wyglądające auto już za kilka tysięcy złotych, ale co kryje się pod maską? Tego nie wiadomo. Zdecydowanie tańsze są auta benzynowe. Wiele osób nadal się ich boi. W cenie są silniki Diesla. Te bardziej zużyte potrafią kosztować ok. 10 tys. zł.
Dysponując 20 tysiącami złotych, można jednak przebierać w ofertach, nawet wymyślając odmiany GTi czy cabrio.
W tym odcinku testujemy Peugeota 308 pierwszej generacji. To następca modelu 307, z którego marka nie była bardzo dumna. Czy przedstawiając 308, Peugeot odrobił zadanie domowe? Powinniśmy postawić na benzynę czy na diesla? Jaka jest relacja ceny do jakości w przypadku 308? Czy dogania Forda Focusa i Volkswagena Golfa? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.
W tym odcinku testujemy Peugeota 308 pierwszej generacji z silnikiem 2.0 HDI o mocy 140 KM.