3 grudnia 2023

Peugeot 406 – najszybsze taxi na świecie? | Test OTOMOTO TV

Peugeot 406 produkowany był od 1995 aż do 2001 roku. Cieszył się tak dużym powodzeniem, że w pierwszym okresie nie potrzebował faceliftingu i to przez długie 4 lata. Czy dzisiaj ten ponad dwudziestoletni model to dobry pomysł na auto używane?

Peugeot 406 zastąpił inne długowieczne auto z Francji, czyli model 405. Produkowany przez 9 lat samochód doczekał się nieco odrębnej, ale znacznie dłużej wytwarzanej wersji irańskiej, irakijskiej i egipskiej. Najdłużej, bo aż do 2019 roku, model 405 produkowany był jednak w Azerbejdżanie.

406 zbudowany został na tej samej płycie podłogowej, co Citroen Xantia. W przeciwieństwie jednak do Citroena auto pozbawione zostało hydropneumatycznego zawieszenia. Tradycyjny układ był mniej awaryjny, a przy tym wystarczająco komfortowy i trwały, czego nie można powiedzieć o Xantii.

Duża limuzyna do dzisiaj potrafi rozpieszczać ilością miejsca i wygodą. Auto mierzy 4,6 m długości, rozstaw osi to 270 cm, a pojemności bagażnika to solidne 430 litrów w sedanie, 526 litrów w kombi i 390 litrów w odmianie coupé, którą zaprojektowało studio Pininfarina.

W 1999 roku auto przeszło facelifting. Zmodernizowano wtedy m.in. pas przedni, w którym zastosowano nowe wzory atrapy chłodnicy oraz reflektorów. Drobnych zmian doczekało się wnętrze, a pod maską pojawiły się zmodyfikowane silniki.

Coupé na sportowo

Czy Peugeot 406 to była flagowa limuzyna marki? Nie, bo od 1999 do 2010 roku w produkcji był znacznie większy i lepiej wykończony Peugeot 607. To on pełnił funkcję flagowca w marce. 406 był jedynie wygodnym przedstawicielem segmentu D.

Auto w standardzie wyposażane było m.in. w system ABS, 4 poduszki powietrzne, a w lepszych wersjach także skórzaną tapicerkę oraz nawigację satelitarną.

W 1996 roku zaprezentowano wersję coupé, która oficjalnie do sprzedaży weszła rok później. I choć sylwetka była zupełnie inna, wnętrze przeszczepiono z klasycznej 406-tki. Auto miało konkurować z m.in. z BMW serii 3 coupé, Fiatem Coupé, Fordem Cougar, Mercedesem CLK (W208) i Volvo C70. Wytwarzanie pojazdu zakończono jednak w 2004 roku po wyprodukowaniu blisko 108 tys. egzemplarzy.

Najważniejszą cechą nowego modelu było jednak to, że dzięki nowej lakierni i linii technologicznej 406 była świetnie zabezpieczona przed korozją. Dodatkowo całe nadwozie zabezpieczane było warstwą ochronną i piankami na łączeniach. Przy zakupie używanego egzemplarza warto, zatem sprawdzić, jaki jest stan powłok i ewentualnie je uzupełnić.

Peugeot 406 – jaki silnik?

W momencie debiutu samochód był oferowany z pięcioma silnikami do wyboru – trzema benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Były to jednostki znane z modelu 405 i nowocześniejsze, 16-zaworowe.

Najsłabszy był silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 88 KM. To trwała jednostka, ale przestarzała już w chili wejścia modelu 406 na rynek. Rozrząd ma jeden wałek, a silnik dwa zawory na cylinder. Co prawda w układzie zasilania gaźnik zastąpiono wtryskiem benzyny, ale o nowoczesności nie ma tutaj mowy.

Dwa pozostałe silniki benzynowe są już nowocześniejsze. Rozrząd ma dwa wałki i cztery zawory na cylinder.

Podobnie wygląda sytuacja z silnikami wysokoprężnymi. Ten podstawowy (1,9 litra) również pochodzi z modelu 405 i ma przestarzałą konstrukcję. Dopiero silnik o pojemności 2,1 litra był nowy. Ma co prawda pojedynczy wałek rozrządu sterującym trzema zaworami na każdy cylinder, ale układ zasilania to wtrysk pośredni. Ma też turbodoładowanie.

W 1996 r. wprowadzono jednostkę benzynową 2,0 l z turbodoładowaniem. Jesienią tego samego roku zastosowano również benzynowy silnik V6 o pojemności 2,9 litra, a jesienią 1998 r. – diesla o pojemności 2,0 litrów z bezpośrednim wtryskiem Common Rail (HDi).

Gama silnikowa Peugeota 406 była – jak na dzisiejsze standardy – olbrzymia. Czterocylindrowe silniki benzynowe miały pojemność od 1,6 przez 1,8 do 2,2 litra i moc od 88 do 160 KM. Na szycie drabinki był dość paliwożerny silnik V6 o pojemności 2,9 litra i mocy 197 lub 207 KM.

Wśród silników wysokoprężnych były tylko jednostki czterocylindrowe o pojemności od 1,9 do 2,2 litra i mocy od 75 do 136 KM.

Peugeot 406 – ile kosztuje?

Biorąc pod uwagę, że Peugeot 406 to już leciwy model, najtańsze egzemplarze można znaleźć za kilka tysięcy złotych. Najdroższe wyceniane są na ponad 10 tys. zł. Warto jednak wziąć pod uwagę, że Peugeotów 406 nie ma już dużo na rynku, a te, które są przeszły już swoje i mają spore przebiegi.

W tym odcinku testujemy Peugeot 406 - czyli wygodnego i przestronnego Francuza, który pomimo upływu lat, prezentuje się atrakcyjnie. Czy okazał się tak udanym modelem jak bardzo popularny niegdyś 405? Jakich usterek można się spodziewać w przypadku tego auta? Czy po tylu latach jest to opcja godna zakupu? Jak spisuje się na drodze? Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie z rynku wtórnego? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.

Zapraszamy do oglądania! W tym odcinku testujemy Peugeota 406 z 2001 r. z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 litrów i mocy 109 KM.

Peugeot 406
Peugeot 406