Peugeot ożywi legendarną nazwę. Debiut? Tak szybki, jak to tylko możliwe

Nowy szef Peugeota potwierdził, że do gamy tej francuskiej marki powrócą samochody usportowione. Pierwszym z nich będzie E-208 GTi. Niewykluczone, że daje ono początek również innym modelom zapewniającym więcej emocji w czasie jazdy. W tym spalinowym.
- Peugeot ożywia nazwę GTi.
- Pierwszym modelem, który otrzyma to oznaczenie będzie E-208 GTi.
- Niewykluczone, że pojawią się również kolejne Peugeoty GTi.
„Mogę potwierdzić, że ponownie wdrożymy GTi. Taki wariant trafi do E-208 tak szybko, jak to możliwe. Podjęliśmy decyzję, że Peugeot GTi ponownie ujrzy światło dzienne" – mówi prezes tej francuskiej marki, Alain Favey.
Fani motoryzacji doskonale znają oznaczenie GTi. Wprawdzie kojarzy się ono głównie z Volkswagenem, ale i Peugeot ma sporą historię usportowionych modeli o tej nazwie. Ostatnim z nich było 308 GTi, które zakończyło karierę w 2021 roku.
Teraz nazwa wraca, ale nowe, szybkie Peugeoty będą elektryczne – informuje portal elektromobilni.pl.
TUTAJ przeczytasz megatest Peugeota E-308.
Peugeot E-208 GTi: pierwszy z wielu?
„To połączenie z naszą przeszłością, naszą historią” – mówi Favey. Wskazuje on, że chce połączyć obecność wersji GTi z zaangażowaniem Peugeota w sporty motorowe. „Chcemy nadal utrzymywać reputację marki, zapewniającej odpowiednie doznania z jazdy" – dodaje.
Być może w bliżej nieokreślonej przyszłości pojawi się więcej modeli GTi, nawet z silnikami spalinowymi. Jednak na razie nie podano informacji o planach innych niż wspomniany, miejski model.
Co wiemy o nowym Peugeocie E-208 GTi? Jak podaje brytyjski Autocar, zapowiedziany model prawdopodobnie otrzyma ten sam układ napędowy, co nowy Abarth 600e. W końcu oba te auta korzystają z tej samej platformy CMP/e-CMP.
Abarth 600e obecnie występuje w dwóch wersjach. Turismo dostarcza 240 KM, a limitowana do 1949 egzemplarzy odmiana Scorpionissima oferuje 280 KM. Topowy model od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,9 s i osiąga 200 km/h.
240-konny Abarth 600e Turismo potrzebuje na to samo 6,2 s.
TUTAJ przeczytasz test Abartha 500e.
Rosnący segment miejskich hot hatchy
Według Autocara, fakt, że Peugeot E-208 GTi otrzymał zielone światło, prawdopodobnie oznacza również wprowadzenie usportowionej wersji bliźniaczego Opla Corsy. W przypadku tej marki mówilibyśmy o odmianie GSi lub OPC.
Nowy Peugeot E-208 GTi wzmocniłby rosnący segment miejskich, elektrycznych hot hatchy. Jego najgroźniejszym rywalem – oprócz Abartha 600e – byłby Alpine A290, będący mocniejszą wersją Renault 5 E-Tech.
Podstawowe warianty nowego hatchbacka z Francji, czyli GT i GT Premium otrzymają silnik elektryczny o mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 285 Nm, trafiającym na przednie koła. Alpine A290 od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,4 s.
O 1 s szybciej przyspieszają mocniejsze odmiany GT Performance i GTS. Ich silnik wyciska z siebie 220 KM i 300 Nm. Pozwala na uzyskanie prędkości maksymalnej 170 km/h.
Obecnie Peugeot E-208 jest dostępny w wersjach o mocy 136 lub 156 KM.