Peugeot Hypercar 9X8 – Francuzi wracają do Le Mans
Peugeot Hypercar 9X8 to prototyp samochodu wyścigowego, który ma zadebiutować w przyszłorocznych Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych FIA (WEC). Napęd hybrydowy, silnik V6 i brak tylnego skrzydła. Czy to może się udać?
Napędzany silnikiem hybrydowym i wyposażony w napęd na wszystkie koła Peugeot 9X8 jest częścią opracowanej przez markę strategii Neo-Performance. Stworzono ją, by oferować najwyższe osiągi zarówno w samochodach seryjnych, jak i wyścigowych. Zdaniem Peugeota to właśnie motosport jest idealnym polem doświadczalnym dla technologii, które później trafiają do samochodów drogowych. Nie jest to stwierdzenie odkrywcze. Większość marek była zaangażowana w sporty motorowe. Kosmiczne budżety, przestawienie wajchy na elektromobilność spowodowały jednak, że cześć wycofała się z motosportu.
Czy teraz nadchodzi czas powrotów? Trudno nie zgadnąć, że jeśli na starcie nie ma tych największych, najbardziej utytułowanych słowem najlepszych, powrót jest łatwiejszy. Peugeot jednak w swojej historii ma naprawdę spore doświadczenie w tej dziedzinie.
Pierwszy hipersamochód
Model 9X8 zawdzięcza swoje powstanie połączeniu sił dwóch zespołów – inżynieryjnego i designerskiego. Jeszcze nigdy, jak twierdzi Peugeot, design nie był tak ważny w przypadku samochodów wyczynowych. Efektem współpracy jest bolid o płynnej sylwetce i pozbawiony tylnego spojlera.
Nazwa samochodu nawiązuje do legendarnych modeli Peugeota 905 i 908, zwycięzców 24-godzinnego wyścigu Le Mans odpowiednio w latach 1992 i 1993 oraz w roku 2009.
Cyfra „9” oznacza w nomenklaturze marki samochody ekstremalnie wyczynowe, takie jak dwa kultowe bolidy do wyścigów długodystansowych: 905 (1990-1993) i 908 (2007-2011).
Litera „X” odnosi się do technologii związanych z napędem na wszystkie koła i hybrydowego zespołu napędowego, w jaki jest wyposażony nowy hipersamochód.
Natomiast cyfra „8” stanowi element oznaczenia wszystkich obecnych modeli marki: 208/2008, 308, 3008, 5008 i oczywiście 508, który niedawno trafił w ręce tego samego zespołu konstruktorów i designerów co 9X8, by stać się pierwszym modelem marki noszącym oznaczenie Peugeot Sport Engineered.
Bez skrzydła
Co zaskakuje najbardziej? Fakt, że w samochodzie wyczynowym brakuje tylnego skrzydła. To przecież on odpowiada za docisk tylnej osi samochodu podczas jazdy z dużymi prędkościami. Peugeot pozbył się tego elementu. Został dyfuzor, z napisem „We need no rear wing” (Nie potrzebujemy tylnego spojlera).
Zasadność zastosowanego po raz pierwszy w bolidach Chaparral 2F podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1967 roku tylnego spojlera została zakwestionowana po raz pierwszy od ponad pół wieku. Innowacyjny kształt tyłu nadwozia 9X8 został podyktowany wynikami badań przeprowadzonych przez inżynierów.
Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce? Tego nie wiadomo, inżynierowie dość lakonicznie wypowiedzieli się o możliwościach nowego hipersamochodu, dodając, że przed nimi długie testy. Wszystko by zdążyć na start wyczerpującego i legendarnego wyścigu Le Mans. Ale za rok. Tam tylko w czasie 24-godzinnego wyścigu auto będzie musiało pokonać na najwyższych obrotach aż 5400 km.
Napęd
Peugeot Hypercar 9X8 do napędu wykorzystuje silnik V6 2,6 l bi-turbo o mocy 500 kW (680 KM) i kącie otwarcia 90°. Od kwietnia kręci kolejne kilometry, ale na stanowiskach badawczych, nie na torach wyścigowych. Do tego silnik elektryczny o mocy 200 kW, który zostanie umieszczony z przodu, 7-stopniowa sekwencyjna skrzynia biegów oraz akumulator dużej mocy.
Czy to wszystko wystarczy na pierwsze miejsce podium? Dowiemy się podczas wyścigu w 2022 roku.
Dane techniczne – PEUGEOT 9X8
Kategoria: LMH – Le Mans Hypercar
Długość: 5000 mm
Szerokość: 2080 mm
Wysokość: 1180 mm
Rozstaw osi: 3045 mm
Zespół napędowy: PEUGEOT HYBRID4 500 kW z napędem na cztery koła
Tylna oś: silnik spalinowy V6 2.6 l o kącie rozwarcia 90° i mocy 500 kW (680 KM) i sekwencyjna
skrzynia biegów z 7 przełożeniami
Przednia oś: silnik/alternator o mocy 200 kW i przekładnia redukcyjna
Akumulator trakcyjny: Peugeot Sport TotalEnergies Saft
Paliwo i oleje: TotalEnergies