16 grudnia 2023

Pierwszeństwo na rondzie: jak należy jeździć, komu ustąpić?

rondo

Jazda po rondzie wzbudza strach w wielu kierowcach. Jednak znając obowiązujące przepisy ruchu drogowego i stosując się do nich, przejdziemy przez rondo bez kolizji i lęku. Jak pokonać rondo bez problemów? Kto ma pierwszeństwo na rondzie bez znaków?

Kto ma pierwszeństwo na rondzie?

W większości przypadków przed rondami są ustawione dwa znaki: C-12, czyli informacja o skrzyżowaniu z ruchem okrężnym oraz A-7 nakazujący ustąpienie pierwszeństwa. Wówczas wjeżdżając na rondo, musimy dostosować się do nich i przepuścić samochody jadące po rondzie.

Jeśli nie ma znaku A-7, wtedy pierwszeństwo ma pojazd poruszający się z prawej strony. Zasada prawej ręki obowiązuje też podczas jazdy po rondzie, w sytuacji, kiedy, chcemy zmienić pas ruchu.

Oczywiście, jeśli na rondzie jest dodatkowa sygnalizacja świetlna, to ona kieruje ruchem.

Szczególny przypadek: tramwaj na rondzie

W miastach, w których jeżdżą tramwaje, ich trasa również może przebiegać przez ronda i skrzyżowania. Zatem trzeba wiedzieć, kiedy pojazd szynowy ma pierwszeństwo na rondzie – aby uniknąć kolizji i mandatu.

Zwykle przed rondem znajduje się znak „ustąp pierwszeństwa”, który także obowiązuje tramwaje. W związku z tym motorniczy musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już poruszają się na nim i nadjeżdżają z lewej strony. Jednak gdy tramwaj jest już na rondzie i chce z niego zjechać, to on wtedy ma bezwzględne pierwszeństwo. Taki zapis jest w kodeksie drogowym, a jego celem jest umożliwienie tramwajowi sprawne opuszczenia ronda.

Który pas zająć?

Ronda jednopasmowe są proste i zwykle ich pokonanie nie powoduje lęku. Jednak te dwu- albo trzypasmowe stanowią wyzwanie dla wielu kierowców. Szczególnie dla tych, którzy niedawno zdobyli prawo jazdy. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą znaki pionowe i poziome namalowane na jezdni. Informują one (za pomocą strzałek), gdzie prowadzą poszczególne tory jazdy. Niestety wielu kierowców pomimo tego woli objeżdżać rondo prawym pasem. Choć jest to niedozwolone, to czują się oni wtedy bezpiecznie, ponieważ łatwo jest w ten sposób zjechać z ronda.

Skręt w prawo

Planując manewr skrętu w prawo, zawsze zajmujemy prawy pas ruchu.

Jazda na wprost

Przy jeździe po rondzie na wprost, kiedy nie ma znaków poziomych, zajmujemy: przy dwupasmowej jezdni pas lewy albo prawy, przy trzypasmowej – dowolny. Natomiast, kiedy są oznaczenia na jezdni, to one wyznaczają, na który pas należy wjechać i to nimi powinniśmy się kierować.

Skręt w lewo

Przy zamiarze skrętu z ronda w lewo należy zająć pas lewy albo środkowy. Zmieniamy go na prawy dopiero przed zjazdem z ronda, kiedy na drodze nie ma linii ciągłej zakazującej takiego manewru, a sąsiadujący tor jest wolny. Jeśli jadą po nim auta, to należy im ustąpić pierwszeństwa, zgodnie z zasadą prawej ręki.

Zawracanie

Zawrócić można z wewnętrznych pasów. Wtedy zmieniamy je na prawy tak samo, jak przy skręcie w lewo dopiero przed skrętem. Przepisy nie zabraniają zjechania z ronda lewym pasem, ale wtedy należy upewnić się, że nie wymusimy pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Zasady zawracania na rondzie mogą też regulować znaki drogowe.

Wjazd na rondo – patrz na znaki

Jeśli przed skrzyżowaniem okrężnym jest postawiony znak „ustąp pierwszeństwa”, kierowcy wjeżdżający na nie, mają obowiązek przepuścić samochód poruszający się w tym momencie na rondzie. Jeśli jest to rondo wielopasmowe, a prawy pas jest wolny, to kierujący autem może na niego wjechać. Jednak należy w tej sytuacji zachować ostrożność i upewnić się, że kierowcy jadący sąsiednim pasem nie chcą go zmienić, np. w celu zjazdu z ronda.

Natomiast kiedy przed rondem nie ma żadnych znaków, to kierowców obowiązuje zasada prawej ręki, czyli pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.

Zjazd z ronda – pamiętaj o kierunkowskazach

Co do zasady z ronda zjeżdża się skrajnym prawym pasem. W przypadku wielopasmowych jezdni zwykle można opuścić skrzyżowanie także z pasów środkowych. Wtedy jednak należy ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym po rondzie na sąsiednich torach. Zjazd z ronda, tak samo, jak zmianę pasu trzeba zasygnalizować włączając prawy kierunkowskaz.

Dzięki temu inni uczestnicy ruchu będą wiedzieli o naszym zamiarze i w porę będą mogli zareagować, np. wjechać na rondo albo zwolnić jadąc za nami. Kierunkowskazy są też ważne dla rowerów i pieszych chcących przekroczyć jezdnię. Wprawdzie piesi na pasach mają pierwszeństwo, to jednak zawsze należy zachować zasadę ograniczonego zaufania.

Rondo turbinowe – zasady jazdy

Rondo turbinowe (zwane też bezkolizyjnym) wielu kierowcom stwarza problemy. W rzeczywistości jest to wielopasmowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym o prostych zasadach. Kierunek jazdy po nim wyznaczają znaki poziome w postaci namalowanych na powierzchni jezdni strzałek. Zasadniczo pasy się nie przecinają, co oznacza, że każdy z nich wyprowadza pojazdy z ronda w konkretnym kierunku. Kierowcy z reguły nie mają też opcji zmiany pasa. W związku z tym, przed wjazdem na rondo należy ustawić się na właściwym pasie ruchu. Na takim skrzyżowaniu pierwszeństwa ustępujemy tylko przy wjeździe na nie, potem nie ma już miejsc, w których mogłoby dojść do styku z innym samochodem.

Rondo z sygnalizacją świetlną

Sygnalizację świetlną stosuje się zwykle na rondach wielopasowych o rozszerzonych wjazdach. Wtedy o pierwszeństwie przejazdu decyduje sygnalizacja, jak i ogólne zasady ruchu drogowego. Zielone światło na sygnalizatorze umożliwia bezkolizyjny wjazd na rondo we wskazanym kierunku. Co istotne, jeśli zielone mają jednocześnie samochody i tramwaje, to pojazd szynowy ma pierwszeństwo. Oczywiście światła nie zwalniają kierowców z obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszym na przejściu oraz włączenia kierunkowskazu.

FAQ

Kto ma pierwszeństwo na rondzie?

Na rondzie obowiązuje zasada prawej ręki, czyli pierwszeństwo mają pojazdy włączające się do ruchu na skrzyżowaniu okrężnym lub jadące pasem, na który chcemy skręcić. Chyba że, przed wjazdem znajduje się znak „ustąp pierwszeństwa: przejazdu. Wtedy to samochody jadące po rondzie mają pierwszeństwo.

Jak poruszać się po rondzie dwupasmowym

Przed wjazdem należy ustawić się na odpowiednim pasie. Skręcając w prawo będzie to prawy tor, do jazdy na wprost i skrętu w lewo albo zawracania służy lewy.

Czy tramwaj zawsze ma pierwszeństwo?

Nie. Tramwaj ma pierwszeństwo, jeśli jest już na rondzie oraz w chwili zjazdu z niego. Poza tym obowiązują go takie same przepisy jak innych uczestników ruchu drogowego.