26 lipca 2023

Pierwszy samochód Nio w serwisie OTOMOTO. Oto niesamowicie zaawansowane Nio ET7

NIo ET7
Zdjęcie: otomoto.pl

Nio to młoda chińska marka, znana nie tylko z produkcji aut na prąd, ale i z możliwości wymiany akumulatorów w specjalnych stacjach. Teraz pierwsza sztuka Nio – model ET7 – trafiła do serwisu OTOMOTO.

Marka Nio powstała w 2014 roku. W świecie zasłynęła przede wszystkim tym, że oferuje swoim klientom usługę wymiany baterii. Trwa ona 3 do 6 minut i jest dostępna w abonamencie.

Obecnie w Chinach, skąd Nio pochodzi, wybudowano już ponad 1000 stacji wymiany akumulatorów. Znajdują się one przede wszystkim wzdłuż głównych arterii. Według Chińczyków, ich klienci bardzo cenią sobie tę usługę (TUTAJ poznasz chiński przemysł motoryzacyjny).

W Europie Nio planuje stworzyć 120 stacji wymiany baterii do końca 2023 roku. Z kolei na całym świecie do końca 2025 roku ma być już 4000 takich punktów!

„Technologia nowej generacji Nio, w tym możliwość wymiany baterii, eliminuje lęk przed ograniczonym zasięgiem u kierowców, co sprawia, że łatwiej jest im zdecydować się na wymianę swojego spalinowego auta na elektryczne” – twierdzi Tex Gunning, prezes LeasePlan.

Nio będzie dostępne w Polsce

Samochody Nio są obecnie dostępne w Norwegii, Niemczech, Niderlandach, Danii oraz w Szwecji. Częścią finansową sprzedaży tych aut zajmuje się LeasePlan. Można je zamawiać przez internet albo w salonach Nio House.

„Rozszerzenie partnerstwa o kolejne rynki daje nadzieję, że być może pojazdy Nio w przyszłości będą także dostępne w polskiej ofercie LeasePlan. Chińscy producenci szykują się na podbój całej Europy” – mówił w październiku 2022 roku Piotr Wróbel, dyrektor handlowy LeasePlan Polska w wywiadzie dla portalu dziennik.pl.

„Obecnie cieszymy się, że zainteresowanie ze strony klientów indywidualnych oraz firm elektrycznymi samochodami chińskich producentów w Polsce wzrasta. Coraz szybciej rozwija się również rynek aut zeroemisyjnych. By to tempo utrzymać kluczowe znaczenie ma właśnie stałe poszerzenie oferty o nowe marki, zwłaszcza pojazdy innowacyjne i inteligentne” – podkreślał.

Nio ET7: pierwszy egzemplarz w OTOMOTO

Ale pierwsza sztuka Nio dotarła do Polski. Ba, jest wystawiona na sprzedaż w serwisie OTOMOTO. To model ET7, czyli limuzyna o długości przekraczającej 5 m. Auto imponuje stylem oraz zaawansowaną technologią (TUTAJ poznasz marki o najstarszych i najmłodszych liniach modelowych).

Nio ET7 jest wprawiane w ruch przez dwa silniki elektryczne z magnesami trwałymi o łącznej mocy 653 KM (245 KM z przodu i i 408 KM z tyłu). Przekłada się to na znakomite osiągi – na przykład przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,9 s.

Prędkość maksymalna? Tego Nio nie podaje, jednak chwali się, że auto ze 100 km/h do 0 hamuje na dystansie 33,5 m. I to pomimo faktu, że waży około 2500 kg.

Gros z tej masy spada na barki akumulatora. W Chinach oferowane są trzy warianty: o pojemności 70, 100 oraz 150 kW. Nio ET7, które można obecnie nabyć w serwisie OTOMOTO, jest zasilane przez środkową wersję.

Bateria o pojemności 100 kWh zapewnia zasięg – według cyklu WLTP – na poziomie 580 km. Co ciekawe, z największym akumulatorem (150 kWh) Nio ET7 pokona nawet 1000 km (TUTAJ przeczytasz o aucie z baterią półprzewodnikową).

Nio ET7: zaawansowana technologia

Ale w przypadku Nio ET7 równie ważna jest zaawansowana technologia, którą to auto wręcz „kipi”. Przykład pierwszy z brzegu to sensory, odpowiedzialne za jazdę autonomiczną (Aquila Super Sensing).

Otoczenie dookoła samochodu w Nio ET7 rejestruje 11 kamer o rozdzielczości 8 MP. Na dachu zamontowano Lidar, który za pomocą laserowej wiązki, bada drogę do 500 m przed samochodem (kąt widzenia wynosi 120 stopni). W efekcie chińskie auto „widzi” inne pojazdy na drodze z odległości 680 m! Co więcej, pieszych dostrzega, gdy znajdują się oni 223 m od niego.

System Nio ET7 potrafi wygenerować aż 8 GB danych na 1 s! Analizuje je komputer o nazwie Adam, składający się m.in. z czterech układów NVIDIA DRIVE Orin. Ich łączna moc obliczeniowa wynosi 1,016 TOPS. Ba, według przedstawiciel chińskiej marki, oznacza to, że wydajność ich systemu jest na poziomie 7 komputerów Tesli, odpowiedzialnych za przetwarzanie danych dotyczących jazdy autonomicznej.

Nio ET7 z ogłoszenia

Nio ET7 z ogłoszenia w OTOMOTO jest dostępne w cenie 449 000 zł. Sprzedawca jako kraj pochodzenia podał Niemcy. Auto ma 10 km przebiegu i imponuje poziomem swojego wyposażenia.

Wśród dostępnych elementów, obok armii systemów wsparcia, znalazły się m.in. elektryczny hak do 2000 kg, cyfrowy klucz, czy elektroniczna regulacja charakterystyki zawieszenia.