30 czerwca 2024

Planowanie głowicy – na czym polega, ile kosztuje, kiedy je wykonać i dlaczego jest tak istotne?

mechanik warsztat telefon

Planowanie głowicy to kluczowy proces konieczny do utrzymania silnika samochodu w dobrym stanie. Podpowiadamy, kiedy trzeba je wykonać i na czym polega procedura.

Czym jest głowica?

Głowica silnika ma zapewnić odpowiednie warunki do spalania paliwa, poprzez szczelne zamknięcie komory spalania. Służy też jako korpus mechanizmu rozrządu. Montuje się ją na bloku cylindrów lub na obudowie jednostki napędowej. W głowicy znajdują się takie osprzęty silnika jak: kanały chłodnicze, kanały olejowe, czujniki służące do pomiaru ciśnienia oleju oraz temperatury płynu chłodniczego.

Na czym polega planowanie głowicy?

Planowanie to proces polegający na precyzyjnym wyrównaniu powierzchni głowicy. Jego celem jest przywrócenie gładkiej płaszczyzny, co zapewni idealne przylegania głowicy do bloku silnika. Planowanie usuwa wszelkie nierówności, które mogłyby prowadzić do powstania przecieków lub przedmuchów pomiędzy głowicą a blokiem. Odkształcenia powstają w wyniku eksploatacji samochodu.

Głowicę szlifuje się za pomocą obróbki skrawaniem, przy użyciu szlifierek magnetycznych lub frezarek. Wybór urządzenia zależy od materiału, z którego jest robiona część.

Proces planowania wymaga wielkiej ostrożności. Wpierw usuwa się uszkodzoną warstwę, jednocześnie uważając, aby nie naruszyć tej nieodkształconej. Następnie szlifuje się powierzchnię, aby była idealnie gładka przy jak najmniejszym ubytku materiału.

Planowanie głowicy zaczyna się i kończy myciem i czyszczeniem oraz sprawdzeniem jej szczelności.

Ile kosztuje planowanie głowicy?

Sama regeneracja głowicy nie jest kosztowaną usługą, jednak wymaga wiedzy i odpowiednich narzędzi. Cena waha się od ok. 100 do ok. 400 zł, w zależności od rodzaju silnika oraz stanu powierzchni. Niestety w praktyce zwykle poza planowaniem, dochodzą m.in. zakup nowej uszczelki pod głowicą, wymiana zużytych śrub, czyszczenie prowadnic albo uszczelniaczy oraz wymiana płynu chłodzącego.

Wymiana uszczelki to wydatek w granicy 800 zł, plus wymiana rozrządu, oleju i płynu. 

Naprawa uszkodzonej głowicy jest znacznie droższa i wynosi ok. 1000 – 2000 zł, w zależności od typu silnika i rodzaju napraw.

Co daje planowanie głowicy?

Zdeformowana głowica może prowadzić do rozszczelnienia w obrębie uszczelki, a nawet jej pęknięcia. Planowanie zapewnia idealnie przylegania głowicy do bloku silnika, co jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania jednostki. Po prostu uszczelka spełni swoją funkcję jedynie, jeśli powierzchnia, do której przylega, będzie dopasowana, wyrównana oraz nieskazitelnie gładka.

Warto wiedzieć, że obróbka głowicy może podnieść moc jednostki napędowej poprzez zwiększenie kompresji w komorze spalania. Jednak, aby nie doprowadzić do awarii głowicy i potencjalnego remontu sinika, należy pamiętać o dokonaniu zmian w mapie zapłonu.

Kiedy należy wykonać planowanie głowicy?

Planowanie głowicy powinno być wykonane przy każdym remoncie silnika, przy wymianie uszczelki pod głowicą z powodu jej zużycia albo przepalenia oraz podczas tuningu silnika.

Wielu mechaników zaleca planowanie głowicy po każdym jej ściągnięciu i rekomenduje od razu wymianę uszczelki.

Ponadto sygnałami wskazującymi na potrzebę wykonania szlifu głowicy są:

  • nieszczelności powodujące mieszanie się oleju z płynem chłodniczym
  • widoczne wycieki płynu chłodniczego lub oleju
  • problemy z rozruchem silnika
  • przegrzanie silnika, które może prowadzić do deformacji głowicy

Jak sprawdzić szczelność głowicy?

Najprostszy sposobem na sprawdzenie głowicy jest zakup testera uszczelki pod głowicą. Kosztuje on kilkanaście złotych i jest powszechnie dostępny. Tester sprawdza, czy do płynu chłodzącego nie dostaje się dwutlenek węgla zawarty w spalinach. Aby sprawdzić szczelność głowicy, na zimnym silniku dokręcamy korek zbiorniczka płynu wyrównawczego płynu chłodniczego i dopasowujemy gumowy adapter do otworu. Następnie umieszczamy rurkę w otworze adaptera i wlewamy niewielka ilość płynu reakcyjnego. Kolejnym krokiem jest rozgrzanie silnika. Jeśli kolor cieczy w rurce zmieni się na żółty lub zielony po kilku minutach, prawdopodobnie doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

W warsztacie mechanicy, aby sprawdzić szczelność głowicy, demontują ją i umieszczają w specjalnej maszynie. Po zaślepieniu wszystkich kanałów wodnych pompują do środka powietrze i zanurzają głowicę w wodzie o temperaturze około 90 stopni Celsjusza na ok. 10-15 minut. Widoczne bąbelki powietrza, świadczą o nieszczelności.

Objawy, które powinny zaniepokoić właściciela auta, a które mogą sygnalizować nieszczelność albo przepalenie uszczelki pod głowicą to m.in.:

  • intensywne białe spaliny
  • ubytek płynu chłodniczego
  • mniejsza moc silnika
  • nierówno pracujący silnik
  • wyciek oleju

Jazda z popsutą uszczelką może doprowadzić do uszkodzenia całego silnika, co zwiastuje duże koszta naprawy.

Czy planowanie głowicy można przeprowadzić samemu?

Choć może się wydawać, że planowanie głowicy nie jest skomplikowaną czynnością, to jednak nie warto zabierać się za to samemu, nawet mając odpowiednie narzędzia. A już na pewno planowanie głowicy domowym sposobem jest praktycznie mało realne.

Wyrównanie do idealnie gładkiej powierzchni nie jest takie proste, szczególnie jeśli mamy tylko teoretyczną wiedzę. Ściągnięcie głowicy niekiedy łączy się z wymianą uszczelniaczy i wyciągnięcia zaworów, co nie tylko komplikuje prace, ale też wymaga fachowej wiedzy. Co więcej, niektóre głowice można planować wyłącznie przy pomocy frezarki, a inne jedynie używając szlifierki magnetycznej. Z tych powodów lepszym rozwiązaniem jest powierzenie naprawy socjaliście, zwłaszcza że nie jest to droga usługa.

FAQ

Czym jest planowanie głowicy?

Planowanie głowicy polega na usunięciu z jej powierzchni powstałych na skutek zużycia nierówności. Wyrównywanie odbywa się poprzez obróbkę skrawaniem za pomocą szlifierek magnetycznych lub frezarek

Kiedy należy wykonać planowanie głowicy?

Planowanie głowicy powinno się przeprowadzać przy każdej naprawie silnika, po wymianie uszczelki pod głowicą, oraz w przypadku wystąpienia wszelkich nieprawidłowości związanych z pracą silnika.

Ile kosztuje planowanie głowicy?

Koszt naprawy zależy od liczby cylindrów i skali niekształceń. O ile inne elementy nie uległy uszkodzeniu, usługa planowania głowicy wynosi ok. 100-400 zł.

Jak sprawdzić uszczelkę głowicy?

Najprostszym sposobem jest zakup testera szczelności albo płynu reakcyjnego. Reaguje on z dwutlenkiem węgla zawartym w gazach spalinowych. Jeśli w układzie chłodzenia są spaliny, to płyn zmieni kolor na zielony lub żółty.