Pociągi drogowe wjadą do Polski
Obecnie maksymalna długość pojazdu ciężarowego z przyczepą w Polsce wynosi 18,75 m. Trwają jednak prace nad przepisami, które pozwolą na poruszanie się pojazdów modułowych o długości przekraczającej 25 m.
Drogi szybkiego ruchu, które w ostatnich latach powstały w naszym kraju, należą do najnowocześniejszych w Europie. Większość z nich została zbudowana według dość wymagających standardów. Te przewidują, że będą się po nich mogły poruszać dłuższe zestawy drogowe.
Dłuższe zestawy drogowe – teraz tylko wyjątkowo
Obecne przepisy określają maksymalną długość pojazdów:
- 12 m – dla pojedynczego pojazdu
- 16,5 m – dla pojazdu samochodowego z naczepą
- 18,75 m – dla zestawu dwóch pojazdów, np. ciężarówki z przyczepą
- 22 m – dla zestawu trzech pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny
Poruszanie się zestawami dłuższymi niż 22 m na drogach publicznych wymaga każdorazowo odpowiedniego zezwolenia. Sytuacja może się jednak zmienić wraz z wprowadzeniem na wybranych trasach tzw. EMS o długości 25,25 m.
Modułowe zestawy pojazdów
EMS, czyli European Modular System, to system przewidziany w unijnych przepisach. Umożliwia tworzenie dłuższych i bardziej pojemnych zestawów transportowych. Zalety to zmniejszone zużycie paliwa oraz niższe emisje w przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku.
Unijne regulacje pozwalają na wprowadzenie pojazdów o długości przekraczającej 25 m i masie całkowitej do 60 ton, takich jak ciężarówka z przyczepą. System ten jest już z powodzeniem stosowany w krajach skandynawskich, m.in. w Szwecji i Finlandii. W Polsce pierwsze próby wprowadzenia EMS miały miejsce w latach 90., ale brak rozwiniętej sieci autostrad i zły stan dróg uniemożliwiły ich wdrożenie. Obecnie infrastruktura w Polsce jest wystarczająco rozwinięta, aby umożliwić funkcjonowanie takich pojazdów.
Dłuższe zestawy drogowe – ministerstwo pracuje nad przepisami
Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje krajowe przepisy, które pozwolą na wprowadzenie EMS do ruchu w Polsce. Zgodnie z założeniami masa całkowita zestawu o długości 25,25 m ma wynosić co najmniej 48 ton. Niższy limit byłby nieopłacalny i nie przyniósłby oczekiwanych korzyści. Przepisy będą również regulować wymagania i szkolenia dla kierowców obsługujących dłuższe zestawy. Powstanie także wykaz dróg, po których mogą się poruszać „pociągi drogowe”. Trasy te muszą być dostosowane do większych rozmiarów pojazdów.
Kiedy nowe regulacje wejdą w życie? Na razie brak szczegółowych informacji. Prace nad wdrożeniem EMS w Polsce wciąż trwają.