Nowa akcyza na horyzoncie – najwięcej zapłacą właściciele starszych pojazdów

Nie będzie nowego podatku od aut spalinowych, ale wraca pomysł podatku akcyzowego opartego na zasadzie „zanieczyszczający płaci”. Ministerstwo Finansów nie zdradza szczegółów nowej daniny, ale potwierdza, że trwają prace nad nowymi opłatami za sprowadzanie aut – zarówno nowych, jak i używanych.
Obecny podatek akcyzowy premiuje samochody zeroemisyjne i hybrydowe. W przypadku aut z klasycznym napędem liczy się jednak jedynie pojemność silnika. Klasa emisji Euro czy poziom emisji dwutlenku węgla nie mają dla fiskusa znaczenia. To jednak może się zmienić. Ministerstwo Finansów potwierdza, że nadal prowadzi analizy dotyczące nowego podatku.
Nowy podatek akcyzowy – pytania parlamentarzystów
Posłowie skierowali interpelację do ministra finansów, aby uzyskać szczegóły na temat planowanego podatku od własności pojazdów emitujących spaliny. Nowa danina, wynikająca z Krajowego Planu Odbudowy, miała zależeć od emisji CO2 i NOx oraz obejmować wyższe opłaty rejestracyjne i dodatkowe obciążenia dla właścicieli aut spalinowych.
Parlamentarzyści dopytują o etap prac nad regulacją. Jej skutki dla kierowców i rynku aut używanych oraz ewentualne ulgi dla rolników, rodzin wielodzietnych i mieszkańców terenów bez dostępu do alternatywnego transportu. Chcą także wiedzieć, czy rząd rozważa rezygnację z podatku oraz na co faktycznie trafią środki z nowej opłaty. Podkreślają swoje obawy dotyczące negatywnego wpływu regulacji na mniej zamożnych kierowców oraz braku odpowiedniej infrastruktury dla aut elektrycznych.
Ministerstwo Finansów ujawnia zasady nowej akcyzy od aut
Ministerstwo Finansów zapewnia, że nie wprowadzi nowego podatku dla właścicieli aut spalinowych. Resort zamierza zrealizować tzw. kamień milowy poprzez modyfikację obecnej akcyzy, uzależniając jej wysokość od emisji CO2, NOx oraz wieku pojazdu. Nowe zasady obejmą zarówno samochody nowe, jak i używane. Podobnie jak obecnie – kierowcy zapłacą podatek przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.
Nie wiadomo jeszcze, kiedy wejdzie w życie nowa akcyza ani jakie będą jej stawki. Ministerstwo Finansów informuje jedynie, że „trwają prace analityczne” nad wdrożeniem nowych regulacji.
Podatek akcyzowy – aktualne stawki
W Polsce obowiązują dwie podstawowe stawki akcyzy na samochody: 3,1% wartości auta dla pojazdów z silnikiem do 2000 cm³ oraz 18,6% dla aut z większymi jednostkami napędowymi.
Samochody hybrydowe i elektryczne objęte są preferencyjnymi stawkami akcyzy, w zależności od rodzaju napędu i pojemności silnika:
- 9,3% wartości auta – dla klasycznych hybryd (HEV), miękkich hybryd (MHEV) oraz hybryd plug-in (PHEV) z silnikiem powyżej 2000 cm³, ale nie większym niż 3500 cm³
- 1,55% wartości auta – dla klasycznych hybryd (HEV) i miękkich hybryd (MHEV) z silnikiem do 2000 cm³
- z podatku akcyzowego zwolnione są samochody elektryczne (BEV) oraz hybrydy plug-in (PHEV) z silnikiem do 2000 cm³
Uwaga! Fiskus zaostrzył interpretację przepisów, uznając, że preferencje podatkowe nie obejmują pojazdów z tzw. miękką hybrydą, gdzie silnik elektryczny jedynie wspomaga napęd spalinowy, ale nie umożliwia samodzielnej jazdy.