Poduszka amortyzatora – co to jest i jakie daje objawy?
Ma bardzo istotny wpływ na komfort jazdy. Choć jest nieduża i niedroga, odgrywa w samochodzie niezwykle istotną funkcję. Poduszka amortyzatora – co to jest i jakie są objawy jej zużycia?
Aby samochód prowadził się jak należy, właściwie skręcał i oferował odpowiedni komfort, wszystkie elementy jego zawieszenia powinny być sprawne. Dotyczy to nie tylko amortyzatorów, tulei, wahaczy czy sworzni, ale też poduszki amortyzatora.
Ta ostatnia jest kluczowa m.in. dla zachowania odpowiedniego komfortu jazdy. Ulega ona jednak zarówno naturalnemu procesowi starzenia, jak i zużyciu w trakcie eksploatacji.
Czym jest poduszka amortyzatora?
Poduszka amortyzatora znajduje się w górnej części kolumny McPhersona. Jej głównym zadaniem jest zapobieganie przenoszenia wibracji z układu jezdnego na nadwozie. Przy niej znajduje się łożysko kulkowe, zwane też górnym mocowaniem amortyzatora.
Dzięki niemu możliwe jest obracanie się kolumny McPhersona podczas skrętu. Poza tym razem z poduszką amortyzatora odpowiada ono za tłumienie drgań. Jej prawidłowe funkcjonowanie jest bowiem kluczowe dla zapewniania odpowiedniego komfortu. Pozwala ona również na zachowanie płynności jazdy (TUTAJ przeczytasz o sworzniu wahacza).
Poduszka amortyzatora jest wykonana z gumy, stanowiącej element absorbujący. Zazwyczaj, choć nie zawsze, wewnątrz niej znajduje się łożysko.
Poduszka amortyzatora: objawy
Zużycie poduszki amortyzatora powoduje liczne objawy. Oto najważniejsze z nich:
- stuki w zawieszeniu, szczególnie podczas pokonywania progów zwalniających czy pojedynczych nierówności
- nadmierne wibracje
- obniżony komfort jazdy
- nieprawidłowa geometria kół
- przyspieszone zużycie amortyzatorów
- przedwczesne i/lub nierównomierne zużycie opon
- utrudniony powrót kierownicy do pozycji środkowej
Przyczyny awarii poduszki amortyzatora
Poduszka amortyzatora jest traktowana jako część eksploatacyjna. Przeważnie wytrzymuje ona przebieg od około 80 do 100 tys. km. Zużywa się więc w czasie jazdy, podobnie jak amortyzator czy opony.
Oczywiście, poduszka amortyzatora jest bardziej narażona na uszkodzenia podczas poruszania się drogami o niskiej jakości. Poza tym negatywnie na nią, podobnie zresztą jak na inne podzespoły, wpływa także jazda na granicy przyczepności. Czyli gwałtowne hamowanie i wpasowywanie się w zakręty np. z piszczącymi oponami. Aby więc przeciwdziałać nadmiernemu zużyciu poduszki amortyzatora warto przede wszystkim unikać dziurawych dróg i nie przykręcać autu przysłowiowej „śruby”.
Kolejnym problemem jest starzenie się gumy, z jakiej wykonano poduszki amortyzatora. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku opon (TUTAJ przeczytasz o tym więcej), z biegiem lat zaczyna ona tracić swoje właściwości i staje się sparciała.
Wtedy poduszka amortyzatora jest jeszcze bardziej narażona na uszkodzenia podczas codziennej eksploatacji. Zaczyna się kruszyć, a większe nierówności mogą doprowadzić nawet do jej rozerwania. Poza tym na zużycie gumy wpływają również zanieczyszczenia (sól, olej i inne) czy duże wahania temperatur.
Przy wymianie poduszki amortyzatora zaleca się sięganie po produkty renomowanych firm. Tylko one zapewniają odpowiednią trwałość.
Wymiana poduszki amortyzatora – krok po kroku
Wymiana poduszek amortyzatora może zająć sporo czasu. Szczególnie osobom o niezbyt dużym doświadczeniu w serwisowaniu samochodu. Oto, jak przebiega ta czynność krok po kroku:
- poluzowanie nakrętek kół, uniesienie pojazdu i podparcie go na kobyłkach
- odkręceniu i zdjęcie obu przednich kół
- odkręcenie dolnej śruby (śrub) mocującej amortyzator do zwrotnicy
- zdjęcia amortyzatora z piasty
- odkręcenie górnych śrub mocujących amortyzatora. W tym miejscu trzeba upewnić się, że jest on podtrzymywany od spodu
- wyjęcie amortyzatora
- zaciśnięcie sprężyny za pomocą ściągacza – tylko to zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa przy odkręcaniu mocowania amortyzatora. Dopiero teraz mamy dostęp do górnego mocowania amortyzatora
- przed montażem nowych części czyścimy powierzchnię i zaczynamy od łożyska (jeśli jest osobno), by później zamontować poduszkę amortyzatora
- przykręcamy oba elementy do kolumny McPhersona i zwalniamy ściągacz sprężyny
- umieszczamy amortyzator w gnieździe i przykręcamy górne śruby jego mocowania, ale ich nie dokręcamy
- wkręcamy dolne śruby i montujemy inne elementy, jeśli konieczny był ich demontaż
- montujemy koła, dokręcamy i opuszczamy samochód
- dopiero teraz dokręcamy górne mocowanie
Jak sprawdzić, czy poduszka amortyzatora jest uszkodzona?
Pomimo objawów świadczących o zużyciu lub uszkodzeniu poduszek amortyzatora, ich stan można sprawdzić dopiero po rozebraniu zawieszenia i wyjęciu kolumny McPhersona.
Przy okazji zaleca się sprawdzenie innych podzespołów układu jezdnego samochodu.
Czy można jeździć z uszkodzoną poduszka amortyzatora?
Zdecydowanie nie zaleca się jazdy z uszkodzoną poduszką amortyzatora. Nie dość że jest to nieprzyjemne – m.in. drgania na kierownicy, marne prowadzenie, wibracje przenoszone na nadwozie – to jeszcze zagraża bezpieczeństwu.
Ile kosztuje wymiana poduszki amortyzatora?
Sama poduszka amortyzatora nie jest dużym kosztem. Jej ceny startują z pułapu około 30 zł w przypadku części bez zintegrowanego z nią łożyska. Poduszka razem z łożyskiem to wydatek od około 70-100 zł. Wszystko oczywiście zależy od modelu samochodu i jakości oferowanej części.
Koszt robocizny w nieautoryzowanym serwisie wynosi obecnie od około 120 zł. Oczywiście cena może być inna w różnych regionach Polski oraz zależna m.in. od tego, ile elementów zawieszenia należy zdemontować, aby mieć dostęp do poduszki amortyzatora.
Czy po wymianie amortyzatorów trzeba ustawiać zbieżność?
Tak. Po wymianie poduszki amortyzatora zaleca się kontrolę zbieżności i geometrii zawieszenia (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). Jest to zresztą wymagane podczas każdej ingerencji mechanika w układ jezdny.
FAQ: najczęściej zadawane pytania
Jakie są objawy uszkodzonego amortyzatora?
Najczęstsze objawy zużytych amortyzatorów to:
- nurkowanie przodu samochodu podczas hamowania
- podskakiwanie kół
- kołysanie samochodu
- nadmierne przechyły w zakrętach
- nierównomierne zużycie opon
- przysiadanie tyłu przy rozpędzaniu
- wibracje kierownicy
- nietypowe odgłosy, jak pukanie i stukanie
- wycieki płynu
Jakie są objawy zużytego łożyska amortyzatora?
Najczęstsze objawy:
- niepokojące dźwięki dochodzące z okolic mocowania amortyzatorów
- nasilające się problemy ze skręcaniem
- dźwięki podczas skręcania
Jakie są objawy zużycia górnego mocowania amortyzatora?
Oto główne objawy:
- stuki w zawieszeniu, szczególnie podczas pokonywania progów zwalniających czy pojedynczych nierówności
- nadmierne wibracje
- obniżony komfort jazdy
- nieprawidłowa geometria kół
- przyspieszone zużycie amortyzatorów
- przedwczesne i/lub nierównomierne zużycie opon
- utrudniony powrót kierownicy do pozycji środkowej