Poduszka silnika – czym jest i jakie daje objawy?

Odpowiada za utrzymywanie jednostki napędowej w miejscu i redukcję drgań. Poduszka silnika – czym jest i jakie są objawy jej zużycia?
Poduszka silnika jest obecna praktycznie w każdym pojeździe. Czyli nie tylko w samochodzie, ale również w motocyklu, łodzi czy traktorze. To właśnie ona utrzymuje silnik na miejscu, ale i spełnia wiele innych funkcji.
Czym jest poduszka silnika?
Poduszka silnika to część, za pomocą której mocuje się jednostkę napędową do nadwozia samochodu. W większości modeli silnik i skrzynia biegów są ze sobą połączone (TUTAJ poznasz układ Transaxle) i utrzymywane w miejscu za pomocą kilku mocowań. Ich liczba jest zależna od marki i modelu samochodu.
W przypadku poduszki silnika jedna jej część zostaje przykręcona do jednostki napędowej, a druga – do karoserii.
Jak działa poduszka silnika?
Poduszka silnika przeważnie jest zbudowana z gumy i metalu. Metal łączy ze sobą silnik i nadwozie. Z kolei guma, która pozostaje pomiędzy nimi, zapewnia odpowiednią sprężystość. W ten sposób odpowiada za absorbowanie wibracji i hałasu. Działa więc niczym amortyzator.
Bez poduszki silnika samochód wpadałby w ogromne drgania – nie tylko na postoju, ale również podczas zwiększania i zmniejszania obrotów. Poza tym silnik mocno by hałasował, przy okazji powodując uszkodzenia innych podzespołów (TUTAJ przeczytasz o rozbieganiu silnika).
Rodzaje poduszek silnika
Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, również w odniesieniu do poduszek silnika można mówić o kilku rodzajach. Różnią się one nie tylko budową, ale i skutecznością tłumienia drgań:
- metalowo-gumowa poduszka silnika – zbudowana z metalowej obudowy, wypełnionej gumą
- hydrauliczna poduszka silnika – metalowa puszka z olejem wewnątrz. W jej skład wchodzą również specjalne membrany. Ich zadaniem jest niwelowanie drgań i redukcja hałasu. Takie poduszki są droższe niż konwencjonalne, ale też lepiej spełniają swoje zadanie
- elektryczno-hydrauliczna poduszka silnika – stosuje się ją przede wszystkim w samochodach luksusowych lub o wysokich osiągach. Składa się z siłownika, membran oraz komory olejowej, a jej pracą zawiaduje elektroniczna jednostka sterująca, która dostosowuje działanie poduszki w zależności od obciążenia silnika. Dzięki temu drgania są tłumione niezwykle skutecznie
Poduszka silnika: objawy uszkodzenia
Podczas swojej pracy poduszka silnika stale jest narażona na bardzo duże siły. Pomimo że to trwały element, z czasem ulega naturalnemu zużyciu. Poduszki silnika wytrzymują jednak bardzo duże przebiegi, choć wielu wytwórców części zaleca ich wymianę po około 100-150 tys. km (lub co 5-7 lat).
Co świadczy o uszkodzeniu poduszki silnika? Oto główne objawy:
- zmiany w kulturze pracy jednostki napędowej – podczas przyspieszania i schodzenia z obrotów silnik zaczyna wpadać w wibracje. Poza tym spod maski dobiega bardziej donośny hałas niż zazwyczaj
- szarpnięcia i dudnienia podczas uruchamiania silnika – jeśli zauważysz większe niż zazwyczaj drgania przy włączaniu jednostki napędowej, albo szarpnięcie przechodzące w wibracje – to kolejny znak, że powinieneś sprawdzić stan poduszki silnika
- wibracje silnika na biegu jałowym
- wstrząsy podczas zmiany biegów – jeśli zmiany przełożeń nie następuje tak płynnie, jak do tej pory, może to świadczyć o uszkodzonej poduszce silnika
- widoczne pęknięcia, wypaczenia czy odkształcenia poduszki silnika również świadczą o konieczności jej wymiany
- nienaturalna pozycja silnika – z powodu uszkodzenia poduszek silnik może się delikatnie przemieścić. To bardzo niebezpieczna sytuacja, prowadząca do awarii innych podzespołów samochodu
Przyczyny uszkodzenia poduszki silnika
Jak już pisaliśmy wcześniej, poduszki silnika wytrzymują bardzo wysokie przebiegi. Jak wszystko, czasem zużywają się, choć na ich żywotność wpływa również sposób eksploatacji samochodu (TUTAJ dowiesz się, jak skasować błąd check engine).
Oto najczęstsze przyczyny zużycia poduszek silnika:
- naturalne zużycie – starzenie się gumy, narażonej na działanie warunków atmosferycznych, z wiekiem przyczynia się do coraz gorszego tłumienia drgań. Poza tym zaczyna ona pękać, co w poduszkach hydraulicznych może doprowadzić do wycieku płynu. Także metalowe elementy poduszki mogą się zużywać pod wpływem otoczenia, np. z powodu soli zalegającej zimą na drogach
- nieprawidłowy montaż
- niewłaściwa technika jazdy – jest to szczególnie ważne w przypadku aut z przekładnią ręczną. Jeśli w nieprawidłowy sposób używamy sprzęgła, powodując mocne szarpnięcia zespołu napędowego, z pewnością nie służy to poduszkom silnika
- udział w kolizji lub stłuczce – jeśli auto brało udział w kolizji, zawsze należy sprawdzić mocowanie silnika, również pod kątem uszkodzeń powierzchownych
- wycieki na mocowanie silnika – np. wycieki oleju silnikowego niekorzystnie wpływają na gumowe elementy, przyspieszając ich starzenie się
Poduszka silnika: wymiana
Często zdarza się, że uszkodzeniu ulega tylko jedna poduszka silnika. Nie oznacza to jednak, że należy wymienić wszystkie mocowania jednostki napędowej. Z drugiej strony, jedna niesprawna poduszka powoduje większy nacisk na inne, co przyspiesza ich zużycie.
W rezultacie może być konieczna wymiana wszystkich poduszek silnika. Ale to powinien ocenić mechanik, odpowiedzialny za naprawę samochodu.
Kiedy należy wymienić poduszkę silnika?
Nie ma z góry określonego przedziału czasowego informującego o konieczności wymiany poduszki silnika. Należy jednak pamiętać, że producenci części samochodowych sami określają trwałość poszczególnych komponentów.
W przypadku poduszek silnika to zazwyczaj 100-150 tys. km (5-7 lat). Wcale nie oznacza to, że po takim przebiegu będą one zdatne już tylko do wymiany. Co więc zrobić? Najlepiej skontrolować ten element i dopiero, gdy się okaże, że nosi ślady nadmiernego zużycia – np. odkształcenia, pękniecie gumy itd. – należy go wymienić.
Krok po kroku: proces wymiany poduszki silnika
W przypadku konieczności wymiany poduszki silnika należy sięgnąć przede wszystkim po element o jak najwyższej jakości i przeznaczony do konkretnego modelu samochodu. Najlepiej poduszkę wyszukać po numerze VIN lub też zweryfikować numer OE. Pozwala on na sprawdzenie, czy dana część jest zgodna z fabryczną specyfikacją.
Oto, jak wygląda wymiana poduszki silnika krok po kroku:
- podniesienie samochodu
- demontaż elementów, które utrudniają dostęp do poduszek silnika
- zlokalizowanie wadliwej poduszki silnika i odkręcenie śrub mocujących
- odciążenie poduszki silnika poprzez delikatne uniesienie jednostki napędowej, np. za pomocą lewarka
- demontaż zużytej poduszki silnika i montaż nowej
- montaż zdemontowanych elementów
Co istotne, w niektórych autach wymiana poduszek nie musi być trudna, ale w innych – to bardzo kłopotliwa czynność.
Koszt wymiany poduszki silnika
Cena poduszki silnika waha się od około 200 do nawet 1300-1500 zł – tyle kosztuje najdroższe aktywne mocowanie. Z kolei koszt samej robocizny to około 70-120 zł za poduszkę.
Podsumowanie
Poduszki silnika to bardzo ważne elementy samochodu. Aby mieć pewność, że są one sprawne, warto je skontrolować po przebiegu 100-150 tys. km.