Poduszki powietrzne ratują życie, ale mogą też być przyczyną urazów. Przestrzegaj tych zasad, by ich uniknąć
W nowoczesnych samochodach można znaleźć nawet kilkanaście airbagów. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z faktu, że poduszki powietrzne spełnią swoje zadanie wyłącznie, jeśli będziemy przestrzegać zasad prawidłowego siedzenia i zapięcia pasów bezpieczeństwa.
Poduszki powietrzne powstały, aby zmniejszyć ryzyko obrażeń podczas wypadku. Aktywują się ona automatycznie, jeśli czujniki w aucie wykryją zderzenie. Następnie ma miejsce kontrolowana eksplozja – airbagi napełniają się z prędkością powyżej 300 km/h.
To bardzo głośny proces – poziom hałasu podczas niego może dochodzić nawet do 170 dB. Po napełnieniu gazem poduszka powietrzna zazwyczaj osiąga grubość 30-45 cm. Specjalne otwory w jej tylnej części dbają o to, aby nie znalazło się w niej zbyt dużo gazu i w efekcie airbag nie eksplodował np. w twarz kierowcy czy pasażera.
Nagły i niezwykle intensywny proces odpalania poduszek powietrznych może spowodować obrażenia ciała. Dzieje się tak, jeśli np. mamy okulary na nosie, czy podczas prowadzenia palimy papierosa. Wtedy w wyniku aktywacji airbagu dochodzi do uszkodzeń twarzy lub oczu (TUTAJ dowiesz się, czy poduszka powietrzna ma termin ważności).
Wyzwolenie poduszki może być niebezpieczne nie tylko w powyższym przypadku. Aby chronić pasażerów na pokładzie auta, zwłaszcza dzieci i osoby starsze, należy przestrzegać poniższych zasad.
Poduszki powietrzne: właściwie ułożenie ciała
Podczas jazdy samochodem istotne jest, abyśmy właściwie siedzieli w fotelach. Inaczej poduszka powietrza zamiast pomóc, może zaszkodzić. Oto, co kryje się pod pojęciem „właściwe siedzenie”:
- kierowca i pasażer powinni siedzieć prosto, ze stopami na podłodze i plecami przylegającymi do oparcia
- klatka piersiowa kierowcy powinna znajdować się co najmniej 10 cm od środka kierownicy – z tego względu tak ważne jest dobranie odpowiedniej pozycji do jazdy. Siedzenie z nosem w kierownicy w przypadku odpalenia poduszki powietrznej może spowodować rozległe obrażenia twarzy i klatki piersiowej
- pasażerowie siedzeń powinni znajdować się możliwe jak najdalej deski rozdzielczej
- w przypadku przedniego pasażera nie wolno umieszczać nóg na desce rozdzielczej, ani też opierać się o nią rękoma – wyzwolenie poduszki powietrznej może doprowadzić nawet do złamania kończyn
- ważne jest prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy, czyli na godzinie 9:15. Jeśli kierownicę trzymamy jedną rękę pośrodku, może to doprowadzić do jej złamania w momencie wyzwolenia się poduszki powietrznej
Airbag podczas napełniania nie tylko otwiera się z ogromną siłą. Uwalnia się wtedy również gorący gaz, który może spowodować poparzenia ciała.
Jeśli po wyzwoleniu poduszki powietrznej osoba biorąca udział w wypadku nie czuje się dobrze, niezbędne jest wykonanie podstawowych badań. Na pewno koniecznie może być prześwietlenie klatki piersiowej, rozpoznanie ewentualnych problemów neurologicznych, dokładne obejrzenie rogówki oka i przynajmniej wstępne sprawdzenie słuchu (TUTAJ poznasz manekiny do crash testów).
Poduszki powietrzne: zapnij pasy
Poduszka powietrzna napełnia się w okamgnieniu, dlatego zanim np. ciało kierowcy uderzy w nią, jest ona już gotowa do działania. Następnie, pod wpływem jego ciężaru zaczyna wypuszczać powietrze, dzięki czemu amortyzuje uderzenie.
Oczywiście, ciała pasażerów nie wpadają z pełnym impetem na airbag, czemu zapobiega pas bezpieczeństwa. Jego zadanie polega na wychwyceniu ich, natomiast zadaniem poduszki jest niedopuszczenie do uderzenia w twarde struktury np. deski rozdzielczej.
Jeśli nie zapniemy pasów bezpieczeństwa, airbag zamiast pomóc, może zaszkodzić. Ba, w nowszych samochodach czujniki, które wykrywają obecność na fotelu, mogą nie zezwolić na odpalenie poduszek w momencie uderzenia, jeśli pas nie jest zapięty.
Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa? Przede wszystkim nie powinien on przechodzić przez szyję, tylko przez środek barku – stąd w autach stosuje się regulację ich górnego zakotwiczenia. Dolna część pasa powinna z kolei przebiegać nad kośćmi miednicy, a nie nad brzuchem.
Siadając w aucie warto też wyjąć z kieszeni twarde przedmioty. Dlaczego? Ponieważ w momencie wypadku mogą one spowodować obrażenia (TUTAJ przeczytasz o testach zderzeniowych).
Dzieci i kobiety w ciąży
Niemowlęta oraz dzieci w wieku poniżej 13 lat powinny zawsze podróżować na tylnym siedzeniu. Gwałtowne napełnienie poduszek powietrznych może być dla nich po prostu niebezpieczne.
Oczywiście, wiele aut dysponuje możliwością wyłączenia poduszki pasażera, co należy uczynić w przypadku zamontowania fotelika z przodu. Z kolei w przypadku fotelików, umieszczonych tyłem do kierunku jazdy, jest to bezwzględny warunek. Poza tym siedzenie, do którego są przypięte, należy jak najdalej odsunąć od deski rozdzielczej.
Kobiety w ciąży powinny również siedzieć tak, aby klatka piersiowa znajdowała się co najmniej 10 cm od kierownicy i jak najdalej od deski rozdzielczej. Część brzuszna pasa powinna znajdować się wysoko na udach, najlepiej na kościach miednicy.
Czy poduszki powietrzne mogą wybuchnąć same?
Szanse są podobne do wygranej w lotto. Jednak przypadkowe wyzwolenie poduszki powietrznej jest faktem i już nieraz spowodowało poważne obrażenia, a nawet śmierć. W niektórych przypadkach odpalały się one na przykład podczas przejeżdżania przez głęboką dziurę lub hamowania awaryjnego.
Zazwyczaj jednak ich wyzwolenie jest spowodowane błędem w systemie bezpieczeństwa, ingerencją mechanika lub ekstremalnymi warunkami środowiskowymi.