19 lutego 2025

Auta spalinowe w Polsce bardziej narażone na pożary niż elektryki? Ten raport nie pozostawia złudzeń

pożary aut elektrycznych

W 2024 roku w naszym kraju odnotowano 30 pożarów aut na prąd, co stanowi zaledwie 0,31% wszystkich takich zdarzeń. I choć elektryków jeździ na drogach znacznie mniej niż modeli spalinowych, palą się zdecydowanie rzadziej – wynika z cyklicznego Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV.

W przypadku elektryków wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372. W odniesieniu do pojazdów spalinowych wzrasta do 0,424. Oznacza to, że samochody spalinowe w Polsce są o 14% bardziej narażone na pożar niż auta elektryczne.

Liczba pojazdów spalinowych w Polsce liczy obecnie ponad 21 mln sztuk, a elektrycznych – niecałe 81 tys. Aby pokazać rzetelnie dane dotyczące pożarów samochodów i stwierdzić, jak często ulegają one zapaleniu, PSNM, PSP i F5A przygotowały Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV – informuje portal elektromobilni.pl.

TUTAJ przeczytasz o tym, czemu tak trudno ugasić pożar auta elektrycznego.

Pożary aut elektrycznych w Polsce w 2024 r.

Z zdanych Państwowej Straży Pożarnej za 2024 rok wynika, że w ubiegłym roku w Polsce doszło do zaledwie 30 pożarów elektryków, co stanowi raptem 0,31% wszystkich zdarzeń.

Dla porównania, w tym samym czasie odnotowano aż 9487 pożarów pojazdów spalinowych, a więc 98,85% wszystkich przypadków. Łączne w latach 2020-2024 w Polsce doszło do 64 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych. W tym samym czasie odnotowano 46 197 takich incydentów z pojazdami spalinowymi.

„Oczywiście liczba elektryków na drogach jest obecnie znacznie mniejsza. Dlatego kluczowe dane dotyczą liczby pożarów na 1000 zarejestrowanych pojazdów" – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.

„Ale nawet przy uwzględnieniu tego współczynnika, z danych PSP wynika, że samochody elektryczne palą się 1,14 rzadziej niż spalinowe. Oznacza to, że opinie o większej podatności elektryków na pożary są mitem" – dodaje Kania.

TUTAJ przeczytasz o aktualnych przecenach aut elektrycznych.

Pożary aut elektrycznych: przybywa zdarzeń

„Z każdym rokiem przybywa Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia (wypadki, kolizje) z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwana dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani" – mówi st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP.

„Sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym, które zostały wdrożone w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych" – kontynuuje Jonio.

„Czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów. Ale już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym" – kończy Jonio.

Unikalny raport

Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV to unikalne, pierwsze w Europie narzędzie zawierające dane na temat pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Jest on wydawany raz na kwartał przez PSNM przy współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting.

Jego cel to dostarczenie rzetelnych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych (BEV), opartych na zweryfikowanych danych.

TUTAJ znajdziesz pełen Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV.