Auta spalinowe w Polsce bardziej narażone na pożary niż elektryki? Ten raport nie pozostawia złudzeń

W 2024 roku w naszym kraju odnotowano 30 pożarów aut na prąd, co stanowi zaledwie 0,31% wszystkich takich zdarzeń. I choć elektryków jeździ na drogach znacznie mniej niż modeli spalinowych, palą się zdecydowanie rzadziej – wynika z cyklicznego Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV.
W przypadku elektryków wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372. W odniesieniu do pojazdów spalinowych wzrasta do 0,424. Oznacza to, że samochody spalinowe w Polsce są o 14% bardziej narażone na pożar niż auta elektryczne.
Liczba pojazdów spalinowych w Polsce liczy obecnie ponad 21 mln sztuk, a elektrycznych – niecałe 81 tys. Aby pokazać rzetelnie dane dotyczące pożarów samochodów i stwierdzić, jak często ulegają one zapaleniu, PSNM, PSP i F5A przygotowały Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV – informuje portal elektromobilni.pl.
TUTAJ przeczytasz o tym, czemu tak trudno ugasić pożar auta elektrycznego.
Pożary aut elektrycznych w Polsce w 2024 r.
Z zdanych Państwowej Straży Pożarnej za 2024 rok wynika, że w ubiegłym roku w Polsce doszło do zaledwie 30 pożarów elektryków, co stanowi raptem 0,31% wszystkich zdarzeń.
Dla porównania, w tym samym czasie odnotowano aż 9487 pożarów pojazdów spalinowych, a więc 98,85% wszystkich przypadków. Łączne w latach 2020-2024 w Polsce doszło do 64 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych. W tym samym czasie odnotowano 46 197 takich incydentów z pojazdami spalinowymi.
„Oczywiście liczba elektryków na drogach jest obecnie znacznie mniejsza. Dlatego kluczowe dane dotyczą liczby pożarów na 1000 zarejestrowanych pojazdów" – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.
„Ale nawet przy uwzględnieniu tego współczynnika, z danych PSP wynika, że samochody elektryczne palą się 1,14 rzadziej niż spalinowe. Oznacza to, że opinie o większej podatności elektryków na pożary są mitem" – dodaje Kania.
TUTAJ przeczytasz o aktualnych przecenach aut elektrycznych.
Pożary aut elektrycznych: przybywa zdarzeń
„Z każdym rokiem przybywa Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia (wypadki, kolizje) z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwana dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani" – mówi st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP.
„Sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym, które zostały wdrożone w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych" – kontynuuje Jonio.
„Czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów. Ale już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym" – kończy Jonio.
Unikalny raport
Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV to unikalne, pierwsze w Europie narzędzie zawierające dane na temat pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Jest on wydawany raz na kwartał przez PSNM przy współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting.
Jego cel to dostarczenie rzetelnych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych (BEV), opartych na zweryfikowanych danych.