Polski samochód elektryczny eVan dopuszczony do ruchu. ZOBACZ nagranie
Izera to niejedyny samochód na prąd z Polski, którego rozwój jest wspierany z budżetu państwa. Dwa prototypy elektrycznych pojazdów dostawczych eVan, od podstaw zaprojektowanych przez Innovation AG, właśnie zostały dopuszczone do ruchu i wyjechały na drogi.
Polski eVan już nie tylko na papierze
Firma Innovation AG z siedzibą na Dolnym Śląsku od podstaw zaprojektowała ramę, kabinę oraz liczne elementy zawieszenia pojazdu. Szacuje się, że polskie komponenty i myśl techniczna stanowią nawet 70% konstrukcji eVana.
Testowane obecnie prototypy wykorzystują silnik elektryczny o mocy 160 kW. Energia do zasilania go pochodzi z akumulatora o pojemności 105 kWh. To pozwala eVanowi na pokonanie dystansu do 300 km przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu wynoszącym 1000 kg.
Poszycie samochodu w całości jest wykonane z włókna węglowego, wartego blisko 2 mln zł. Auto ma pneumatyczne zawieszenie, a wydajność baterii w niskich temperaturach wspomaga pompa ciepła.
Konstrukcja pojazdu i jego parametry sprawiają, że produkcją auta są zainteresowani inwestorzy z Azji oraz Bliskiego Wschodu. Rozmowy na ten temat już trwają.
EVan powstał na platformie EAGLE
Platforma EAGLE ma wiele zalet, takich jak: duże pojemność baterii, uniwersalna konstrukcja nadwozia, inteligentne technologie komunikacji i sterowania, niska masa własna. EAGLE to w 100% polski produkt, opracowany przez zgorzeleckich inżynierów oraz mechaników. W przypadku Izery element ten, stanowiący szkielet każdego samochodu, będzie pochodził od chińskiego Geely (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Nazwa EAGLE składa się z angielskiego akronimu, który opisuje jej główne cechy. Electric oznacza, że platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów. Mogą one oddawać energię do domu, innego pojazdu lub nawet wymieniać dane z infrastrukturą drogową (sygnalizacja świetlna, natężenie ruchu). Automotive oznacza, że platforma może być dostosowana do różnych kategorii pojazdów i napędów.
General sugeruje z kolei, że na platformie można zbudować dowolny pojazd zadaniowy, np. karetkę, straż pożarną czy dźwig. Light oznacza, że rama platformy jest wyjątkowo lekka, co pozwala na powiększenie masy i pojemności baterii. Jest jeszcze litera E, czyli E-platform, która odnosi się do najnowszych, inteligentnych technologii, takich jak autorski system EVACT czy odwracalna pompa ciepła, chłodząca pojazd latem i ogrzewająca go zimą.
Pierwsze testy już na nami
Projekt rozwija Innovation AG, czyli spółka technologiczna założona przez Alberta Gryszczuka. Przez lata firma zajmowała się modyfikowaniem samochodów terenowych pod kątem rajdów. To ona przygotowywała np. auto Adama Małysza do startu w Dakarze.
„Na tym krótkim, acz treściwym filmiku, unaocznione zostało to, czym inżynierzy z Innovation AG, działający w ramach ZKlaster, zajmowali się przez ostatnie 3 lata. Dodamy tylko, że eVan i jego nowoczesna sylwetka, wywoływał bardzo duże zainteresowanie w czasie odbywających się w okolicach Zgorzelca testów” – pisze w mediach społecznościowych zespół Innovation AG.