31 lipca 2023

Popychacze hydrauliczne – jak rozpoznać uszkodzony popychacz?

popychacz zaworowy
Zdjęcie: gettyimages.com

Popychacze hydrauliczne odpowiedzialne są za poprawną pracę zaworów. A więc i całego silnika. Jak rozpoznać uszkodzony popychacz?

Uszkodzone lub stukające popychacze hydrauliczne w silniku nie należą do rzadkości. Jakie objawy o tym świadczą, jak sobie poradzić z tym problemem i ile kosztuje naprawa? O tym poniżej.

Popychacze hydrauliczne – czym są?

Popychacze hydrauliczne są odpowiedzialne za kasowanie luzu zaworowego. Ich obecność pozwoliła na wyeliminowanie okresowej konieczności regulacji, przeprowadzanej za pomocą szczelinomierza.

Zawory w silniku muszą mieć bowiem odpowiedni luz w swoich gniazdach – inaczej nie pracują w sposób poprawny. Trzeba pamiętać, że przy wzroście temperatury zawory wydłużają się, co sprawia, że ich luz staje się mniejszy.

Przyjmuje się, iż w jednostce napędowej pracującej pod pełnym obciążeniem powinien on wynosić około 0,1 mm. Jeśli jest za mały – należy spodziewać się spadku mocy. Jeśli zbyt duży – przyspieszonego zużycia elementów układu rozrządu.

I właśnie za utrzymywanie odpowiedniego luzu odpowiedzialne są popychacze hydrauliczne zaworów. Poza tym tym eliminują one siły boczne działające na jego trzonek, sprawiając, że siła zostaje przyłożona dokładnie w osi zaworu. Tym samym nie ulega on zginaniu, a jego prowadnica – przedwczesnemu zużyciu.

Budowa popychacza hydraulicznego

Popychacz hydrauliczny jest umieszczony pomiędzy wałkiem rozrządu a zaworem każdego współczesnego silnika spalinowego. To wydrążony, stalowy cylinder, w którym znajdują się tłoczek, komory wstępna i wysokiego ciśnienia, zaworek zwrotny, a także sprężyna. Ze względu na kształt nazywa się go również „szklanką zaworową”.

Za sterowanie pracą popychacza odpowiada znajdujący się w jego wnętrzu oleju. Przy nacisku krzywki wałka rozrządu na górną powierzchnię popychacza, jego korpus porusza się w dół. Wtedy olej przepływa z komory wysokiego ciśnienia do komory wstępnej (TUTAJ przeczytasz o skutkach zbyt dużej ilości oleju w silniku).

Z kolei krzywka, dzięki powstałej we wnętrzu popychacza tzw. „poduszki olejowej” porusza trzonkiem zaworu. Tym samym powoduje jego otwarcie.

W chwili, gdy krzywka na skutek swojego obrotu zaczyna tracić kontakt z górną częścią popychacza, sprężyna w jego wnętrzu rozpycha tłoczek. W tym samym czasie olej przepływa z komory wstępnej do komory wysokiego ciśnienia.

Ten niewielki zakres skoku tłoka popychacza pozwala na hydrauliczne kasowanie luzów zaworów.

Jaka jest trwałość popychaczy hydraulicznych?

Żywotność popychaczy hydraulicznych określa się na 200-300 tys. km. Warunkiem osiągniecia takich przebiegów jest jednak przestrzeganie częstotliwości wymiany oleju oraz stosowanie oleju o właściwiej, zalecanej przez producenta formule.

Uszkodzone popychacze hydrauliczne – objawy

Popychacze hydrauliczne zapewniają cichą i wydajną pracę jednostki napędowej. Z czasem jednak się zużywają (zwłaszcza przy zużytym oleju lub niewystarczającej jego ilości), co prowadzi do zwiększonej głośności.

Jeśli to zignorujesz, problem może się pogorszyć i spowodować konieczność przeprowadzenia kosztownej naprawy. Oto najczęstsze objawy uszkodzonych popychaczy hydraulicznych:

  • nadmierny hałas – pojawia się przy zbyt małym lub zbyt dużym luzie i przywodzi na myśl brzęczenie. Wraz z rozgrzewaniem się silnika może on nieco cichnąć. Z kolei przy zwiększaniu obrotów silnika brzęczenie stanie się bardziej natarczywe
  • wypadanie zapłonu – z powodu wadliwych popychaczy hydraulicznych zawory wydechowe i dolotowe nie otwierają się i nie zamykają tak, jak powinny. W rezultacie silnik nie będzie pracował w sposób prawidłowy, co może prowadzić do wypadania zapłonu. Skutkiem ubocznym jest spadek wydajności silnika
  • kontrolka silnika – w jednostce napędowej znajduje się mnóstwo czujników. Monitorują one m.in. ilość powietrza czy skład chemiczny spalin. Jeśli wszystko działa prawidłowo, na desce rozdzielczej nie zapala się kontrolka silnika. W przypadku uszkodzonych popychaczy hydraulicznych z pewnością będzie ona włączona

Jak wyciszyć popychacze zaworowe?

Pojawiające się tykanie popychaczy zaworowych z miejsca nie oznacza konieczności ich wymiany. Co zrobić w takim przypadku? Specjaliści zalecają najpierw wymianę oleju na nowy. Ale zanim go wlejemy, należy przeprowadzić płukankę, czyli oczyścić układ smarowania za pomocą specjalnego preparatu.

Dopiero teraz można wlać nowy olej. Należy się jednak upewnić, że jest on taki sam, jak zalecany przez producenta. Następnie należy pozwolić silnikowi pracować około 30 minut, aby olej mógł dostać się do najdalszych zakamarków.

Jeśli hałas nie zniknął, wtedy warto sięgnąć po specjalne środki, których zadaniem jest wyciszenie tykających popychaczy hydraulicznych. Ich sposób działania jest prosty – wytwarzają dodatkową warstwę smarną na podzespołach silnika.

Kiedy jest konieczna wymiana popychaczy hydraulicznych?

W przypadku, gdy próby wyciszenia popychaczy hydraulicznych nie przyniosła spodziewanych efektów, należy rozważyć ich wymianę. Trzeba zdawać sobie sprawę, że na jeden zawór przypada jeden popychacz.

Koszt pojedynczego popychacza zaworowego wynosi od około 10 do nawet 40 zł. Obecnie w typowym silniku 4-cylindrowym zazwyczaj mamy 16 zaworów. W przypadku naprawy, należy pamiętać o tym, że wymieniamy wszystkie popychacze, a nie tylko te sprawiające problemy.

Ile kosztuje wymiana popychaczy hydraulicznych?

Sama wymiana popychaczy, przeprowadzona przez wyspecjalizowanego mechanika, to wydatek 200-250 zł. Należy do tego doliczyć również konieczność wymiany, oleju, filtru, uszczelek i innych elementów.

W rezultacie w przypadku silnika 16-zaworowego przeciętny koszt wymiany popychaczy zamyka się w kwocie około 1000 zł.