Porsche Cayenne II – SUV w dieslu po raz drugi! | Test OTOMOTO TV
Porsche Cayenne pojawiło się na rynku w 2002 roku i uratowało markę przed poważnymi kłopotami. Jak świetnym autem by nie było 911, nie przynosiło ono takich zysków, by firma mogła bez kłopotów się rozwijać i funkcjonować. Czy Cayenne II był tak samo przełomowy?
Potrzebny był, zatem samochód „popularny”. Cayenne taki się stał, bo wstrzelił się w modę na SUV-y. Był przy tym luksusowy i sportowy jednocześnie. Po latach okazało się, że to właśnie Cayenne, a nie 911, stał się największym sukcesem komercyjnym marki z Zuffenhausen w jej długiej historii. Choć na początku, szczególnie wśród fanów marki, pochlebnych opinii nie zbierał.
Pierwsza generacja Porsche Cayenne produkowana była do 2010 roku. Druga do 2017 roku z faceliftingiem w 2014 roku. Podobnie jak pierwsza generacja, Porsche Cayenne II powstał na tej samej płycie podłogowej, co odpowiadające mu wcielenie Volkswagena Touarega. I między innymi to było sporym zarzutem wobec Porsche. Wielu uznało, że nie przystoi takiej marce korzystać z tych samych technologii, co popularny Volkswagen.
Sportowy SUV
O ile pierwsza generacja Cayenne z wyglądu może wydawać się zbyt ociężała, tak drugiej nadano więcej lekkości i to mimo olbrzymich rozmiarów. Auto mierzy 4846 mm długości, 1939 mm szerokości i 1705 mm wysokości, a rozstaw osi to 2895 mm. Sporo jak na szybkiego SUV-a. Ale to właśnie dynamika, osiągi i prowadzenie najbardziej zachwycają w Cayenne.
Wnętrze nadal jest nowoczesne i napchane przyciskami i ekranami. W pierwszej chwili można dostać oczopląsu. Każda funkcja ma jednak dedykowany przycisk, a że jest ich sporo, to i przycisków musi być dużo. To nie tylko obsługa nawigacji i nawiewów, są też przyciski do wyboru trybów jazdy, poziomów zawieszenia, trybów pracy napędu na cztery koła czy wyłączania poszczególnych systemów bezpieczeństwa. A nawet charakterystyki układu wydechowego.
W tym wszystkim kierowca musi się orientować, a pomaga mu nienaganna pozycja za kierownicą i wygodne fotele. Środkowa konsola jest wysoka i szeroka, z charakterystycznymi uchwytami po bokach.
W 2014 roku model został poddany delikatnemu liftingowi. Zmiany objęły głównie zderzaki (większe wloty powietrza) oraz przeprofilowaną maskę, tylną klapę, oraz reflektory. Końcówki układu wydechowego wbudowano w tylny zderzak. We wnętrzu pojazdu zmieniono m.in. wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami zmiany biegów.
Najmocniejsze odmiany
W listopadzie 2014 pojawił się także odświeżony model Cayenne GTS. Auto ma zapożyczony z modelu Cayenne Turbo pas przedni z dużymi wlotami powietrza, poszerzone nadkola i progi oraz 20-calowe felgi RS Spyder.
Pod maską pracuje podwójnie doładowany silnik w układzie V6 o pojemności 3,6 l i mocy 440 KM oraz 600 Nm momentu obrotowego. Samochód osiąga 100 km/h w 5,2 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 262 km/h.
Rok później na świat przyszedł najmocniejszy model – Cayenne Turbo S. Samochód napędzany jest zmodyfikowanym silnikiem V8 o pojemności 4,8 litra. Jednostka rozwija 570 KM i aż 800 Nm (o 20 KM i 50 Nm więcej od poprzednika). Dzięki temu sprint do 100 km/h zajmuje autu 4,1 s (o 0,4 s. szybciej niż poprzednik). Po raz pierwszy w historii modelu zastosowano ceramiczne tarcze hamulcowe współpracujące z 10-tłoczkowymi zaciskami.
Porsche Cayenne II – jaki silnik?
Cayenne II oferowany był w sześciu wersjach silnikowych. Dostępne były trzy jednostki benzynowe, dwa silniki Diesla oraz wersja hybrydowa z silnikiem benzynowym o mocy 333 KM wspieranym przez 47-konny silnik elektryczny. Napęd przenoszony jest na cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej (tylko silnik 3,6 litra) lub 8-biegowej skrzyni automatycznej Tiptronic S.
Podstawowym silnikiem była jednostka 3,6 l V6 o mocy od 300 do 440 KM, w zależności od wersji i rocznika. Najmocniejsza odmiana o mocy 440 KM i momencie obrotowym 600 Nm nie dość, że zapewnia świetne osiągi – 5,2 sekundy do setki i 262 km/h prędkości maksymalnej – to na dodatek brzmi świetnie. Dla miłośników V8 Porsche przygotowało jednostkę o pojemności 4,8 litra i mocy od 400 do 570 KM.
Były też Diesle, za co Porsche zebrało sporo niepochlebnych opinii. Okazało się jednak, że do codziennej jazdy trzylitrowy silnik wysokoprężny nadaje się idealnie. Moc 245 KM i moment obrotowy 550 Nm (później 262 i 580 Nm) może i nie wyglądają imponująco, ale za to auto jest oszczędne. Alternatywą jest silnik V8 o pojemności 4,1 litra i mocy 385 KM oraz momencie obrotowym 850 Nm.
Po faceliftingu benzynowy silnik V8 o pojemności 4,8 l zastąpiony został nowym, podwójnie doładowanym silnikiem V6 o pojemności 3.6 l. Nowa jednostka rozwijała moc 420 KM i maksymalny moment obrotowy 550 Nm. Cayenne w tej odmianie rozpędza się do 100 km/h w 5,5 s (o 0,4 s szybciej niż w przypadku starego V8) i osiąga prędkość maksymalną 259 km/h.
Wraz z modernizacją pojazdu wprowadzono na rynek wersję S E-Hybrid, która wyposażona jest w możliwość ładowania akumulatorów z gniazdka (plug-in). Pojazd został wyposażony w litowo-jonowy akumulator trakcyjny 10,9 kWh, który w trybie elektrycznym zapewnia zasięg od 18 do 36 km. W stosunku do poprzednika (odmiany S Hybrid) zwiększono moc silnika elektrycznego z 47 do 95 KM. Współpracuje on z benzynowym silnikiem V6 o pojemności 3 l i mocy 333 KM. Moc systemowa wynosi 416 KM.
Porsche Cayenne II – ile kosztuje?
Najtańsze egzemplarze Cayenne II kosztują dzisiaj 70 tys. zł. Najdroższe ponad 270 tys. zł i są to auta z mocnymi silnikami i z dość młodych roczników. Najwięcej ofert znaleźć można w przedziale 120-150 tys. zł.
W tym odcinku testujemy Porsche Cayenne drugiej generacji. Co jest dzisiaj miarą sukcesu? Trzymanie się tradycji czy podążanie za trendami? W Porsche zwyciężyło to drugie. Cayenne zapewnił marce ogromną sprzedaż. Druga generacja modelu nadal przyciąga wzrok. Ale czy Cayenne II jest atrakcyjny pod względem gamy silnikowej i wnętrza? Czy koszty utrzymania takiego auta są wysokie? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania! Testowany model to Porsche Cayenne II z trzylitrowym silnikiem Diesla o mocy 240 KM.





