Porsche Taycan Turbo GT: choć jest elektryczne, i tak chciałbyś je mieć!
To najmocniejsze Porsche w historii i jednocześnie najmocniejszy wariant elektrycznego Taycana. Nazywa się Turbo GT i już może pochwalić się kilkoma rekordami. Do 100 km/h również rozpędza się w rekordowo krótkim czasie.
O tej wersji Porsche Taycana mówiło się od dawna. Wiadomo było, że będzie i ma utrzeć nosa Tesli Model S Plaid. Zakamuflowany prototyp już to uczynił w styczniu tego roku, pokonując pętle słynnego Toru Nurburgring w czasie 7:07,55 min. Jest on nie tylko o 18 s lepszy niż w wykonaniu 1034-konnej Tesli, ale i o 26 s niż w przypadku Taycana Turbo S.
W ten sposób Porsche Taycan Turbo GT stało się najszybszym autem elektrycznym w Zielonym Piekle oraz najszybszym modelem z nadwoziem 4-drzwiowym. Do swoich osiągnięć dorzuciło jeszcze 1:27,87 min na amerykańskim Torze Laguna Seca. Tym samym Niemcy pobili rekord dla produkcyjnych aut elektrycznych.
Porsche Taycan Turbo GT: z pakietem Weissach
Choć Porsche Taycan Turbo GT to model seryjny, w odmianie Weissach jawi się jako auto wręcz ekstremalne. Bez tylnej kanapy, portu ładowania z jednej strony, z mniejszą ilością materiałów wygłuszających, a także z szeregiem poprawek aerodynamicznych (m.in. tylne skrzydło z włókna węglowego, dające 220 kg docisku), waży o 70 kg mniej niż standardowa wersja.
Również lepiej od niej przyspiesza, choć o mrugnięcie okiem. O ile Porsche Taycan Turbo GT od 0 do 100 km/h rozpędza się w 2,3 s, a od 0 do 200 km/h w 6,6 s, o tyle wariant Weissach na to samo potrzebuje, odpowiednio, 2,2 i 6,4 s (TUTAJ przeczytasz o odnowionym Taycanie). Prędkość maksymalna wynosi 306 km/h.
Za tak fantastyczne osiągi odpowiada układ napędowy, składający się z dwóch, a nie z trzech silników, jak donoszono na długo przed premierą tego auta. Przednia jednostka napędowa pochodzi z odświeżonego Taycana Turbo S, natomiast tylna jest nowa.
Zaopatrzono ją w mocniejszy i wydajniejszy falownik impulsów z węglikiem krzemu, jako materiałem półprzewodnikowym. Dodatkowo poprawiono przełożenie 2-biegowej przekładni oraz zwiększono jej trwałość.
Absurdalna moc
Wszystkie powyższe zmiany skutkują standardową mocą 789 KM, która może tylko rosnąć… I tak, z wykorzystaniem kontroli startu, wynosi ona 1033 KM, a maksymalnie (tryb overboost) to 1108 KM, dostępne przez 2 s.
To nie wszystkie atrakcje układu napędowego Porsche Taycana Turbo GT. Niemiecki elektryk oferuje ponadto specjalny tryb ataku. Aktywuje się go za pomocą prawej manetki. Działa przez 10 s i w tym czasie udostępnia dodatkowe 163 KM. Dla porównania standardowy Taycan ma funkcję push-to-pass, zapewniającą dodatkowe 68 KM.
W rezultacie Porsche Taycan Turbo GT to najmocniejsze auto seryjne w historii tego wytwórcy. Liczbą koni mechanicznych przebija nie tylko inne warianty Taycana, ale również hipersportowe 918 Spyder (887 KM). Tyle że czyni to… chwilowo.
Niemcy chwalą się ponadto maksymalnym momentem obrotowym o wartości 1340 Nm, a także solidnym teoretycznym zasięgiem. Wynosi on 555 km w cyklu WLTP, choć przy częstym korzystaniu z osiągów może być jego cząstką…
Porsche Taycan Turbo GT: sporo nowego
Porsche Taycan Turbo GT względem wariantu Turbo S waży nawet o 75 kg mniej. Przyczynia się do tego szereg części z włókna węglowego. Z tego materiału zrobiono m.in. wykończenia słupków B, osłony lusterek zewnętrznych i wstawki w listwach bocznych.
W pełni kubełkowe fotele powstały z CFRP (plastik wzmacniany włóknem węglowym). Opcjonalnie – bez dopłaty – można sobie zażyczyć komfortowe siedzenia z regulacją w 18 kierunkach. Ponadto zastosowano lżejszą pokrywę bagażnika, a także zrezygnowano z funkcji jej elektrycznego domykania.
Porsche Taycan Turbo GT standardowo korzysta z pakietu dynamiki. Obejmuje on zmodyfikowane adaptacyjne zawieszenie oraz 21-calowe koła z półwyczynowymi oponami. Za opóźnienia w czasie hamowania odpowiadają ceramiczne tarcze, które względem odmiany Turbo S są o 2 kg lżejsze.
Nadwozie Porsche Taycana Turbo GT można z kolei pomalować na 1 z 6 kolorów. Nowością w gamie są niebieski Pale Blue Metallic oraz różowy Purple Sky Metallic.
Ile to kosztuje?
Dostawy do klientów przewidziano latem tego roku. Porsche Taycan Turbo GT już zawitało do polskich cenników.
Auto kosztuje 1 110 000 zł – tyle samo trzeba wydać również na wariant Weissach. Dla porównania standardowy Taycan to wydatek 489 000, a Turbo S – 969 000 zł.