Prawo jazdy kat. B – ile kosztuje i w jakim wieku można je robić?
Prawo jazdy kat. B to najpopularniejsza kategoria uprawniająca do prowadzanie samochodu. No właśnie, czy tylko samochodu? Ile kosztuje prawo jazdy kat. B i w jakim wieku można się o nie ubiegać?
Jak wynika z danych CBOS, egzamin na prawo jazdy w Polsce zdaje średnio 35 proc. osób. Aż 80 proc. Mężczyzn i zaledwie 51 proc. Kobiet może pochwalić się prawem jazdy i w zdecydowanej większości przypadków jest to właśnie kat. B obiegowo uznawana za kategorię uprawniająca do prowadzenia samochodu osobowego. Jak się okazuje nie tylko.
Prawo jazdy kat. B – wiek
Prawo jazdy tej kategorii można posiadać, mając skończone 18 lat. Właśnie, kluczowe jest tutaj słowo „skończone”, bo to oznacza, że zapisać się na kurs można już mając ukończone 17 lat i 9 miesięcy: trzeba wtedy posiadać zgodę rodziców lub opiekunów.
De facto przed osiągnięciem pełnoletności można, zatem odbyć kurs na prawo jazdy i podejść do tzw. egzaminu wewnętrznego. Zaświadczenie o ukończeniu kursu na prawo jazdy nastąpi jednak dopiero po ukończeniu pełnoletności i wtedy można zapisać się na egzamin państwowy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.
Prawo jazdy kat. B – jak się zapisać na kurs
Aby zapisać się na kurs, a później na egzamin, trzeba stworzyć Profil Kandydata na Kierowcę. Dotyczy to każdej kategorii prawa jazdy m.in. kat. A o której dokładniej pisaliśmy TUTAJ. PKK to wniosek o wydanie prawa jazdy, który trzeba pobrać ze strony obywatel.gov.pl, wydrukować i wypełnić. Do wniosku należy dołączyć:
- zdjęcie o wymiarach 35 mm x 45 mm,
- badanie lekarskie.
Dokumenty trzeba złożyć w wydziale komunikacji. Dopiero teraz możesz wybrać szkołę jazdy i zapisać się na kurs.
Kurs i egzamin – ile kosztuje
Kurs na prawo jazdy zależy od konkretnej szkoły jednak trzeba się liczyć w wydatkiem ponad 2,5 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć koszty związane z badaniami lekarskimi i koszty samego egzaminu.
- Egzamin teoretyczny: 30 zł
- Egzamin praktyczny: 140 zł
- Wydanie prawa jazdy: 100,50 zł
Prawo jazdy kat. B – jakimi pojazdami możesz kierować
- pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (na przykład samochód osobowy), z wyjątkiem autobusu i motocykla,
- zespół pojazdów – powyższy pojazd połączony z lekką przyczepą (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg),
- pojazd z kategorii AM,
- zespół pojazdów – złożony z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla) oraz przyczepy. Jednak łączna dopuszczalna masa całkowita całego zespołu nie może przekroczyć 3500 kg,
- jeśli zdasz dodatkowy egzamin praktyczny i masz dodatkowy wpis w prawie jazdy – zespół pojazdów złożony z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla) oraz przyczepy. Jednak łączna dopuszczalna masa całkowita całego zespołu nie może przekroczyć 4250 kg,
- ciągnik rolniczy – tylko w Polsce,
- pojazd wolnobieżny (na przykład walec) – tylko w Polsce,
- zespół pojazdów złożony z ciągnika rolniczego oraz lekkiej przyczepy (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg) – tylko w Polsce,
- zespół pojazdów złożony z pojazdu wolnobieżnego oraz lekkiej przyczepy (o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg) – tylko w Polsce,
- jeśli masz prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat – motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg – tylko w Polsce.
Kurs na prawo jazdy kat. B.
Standardowy kurs na prawo jazdy kat. B musi trwać 60 godzin, z czego 30 godzin to teoria, a 30 praktyka. W przypadku szkolenia teoretycznego, każda godzina to 45 minut, zaś praktyka to już 60 minut i jest to uregulowane przepisami.
Dodatkowo wymagane jest uczestnictwo w zajęciach z udzielania pierwszej pomocy (4 godziny).
Choć program i czas trwania kursu jest szczegółowo określony przez przepisy, wiele szkół w ramach kurs prowadzi różne dodatkowe zajęcia. Czasami jest to jazdy na autostradzie (niewymagana przepisami), czasami jazda samochodem elektrycznym. Właśnie, dlatego trudno określić ile trwa kurs. Za każdym razem przed wyborem szkoły trzeba o to dopytać.
Kurs kończy się tzw. Egzaminem wewnętrznym. Wynik pozytywny uprawnia dopiero do zapisania się na egzamin państwowy.
Egzamin – teoria
Egzamin teoretyczny ma formę testu wyboru realizowanego na komputerach. Trwa 25 minut i składa się z 32 pytań: 20 z wiedzy podstawowej oraz 12 z wiedzy specjalistycznej. Pytania punktowane są w trzech stopniach (1, 2, 3 pkt). Łącznie można z niego uzyskać 74 punkty.
Podczas kursu nie można cofać się do wcześniej zaznaczonych odpowiedzi. Pozytywny wynik otrzymujemy po uzyskaniu minimum 68 punktów.
Egzamin – praktyka
Część praktyczna z kolei składa się z trzech elementów: przygotowania do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego samochodu mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz zadania na placu manewrowym.
Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu i przygotowanie do jazdy Podczas losowania osoby egzaminowanej przez egzaminatora, komputerowy system do egzaminowania, automatycznie losuje czynności do wykonania w zakresie kontroli technicznej pojazdu, mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
System losuje po jednym elemencie z grupy:
• I
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w spryskiwaczach,
- działanie sygnału dźwiękowego,
• II
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania „STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeśli występuje.
Osoba egzaminowana musi dostosować pojazd do swojej postury w taki sposób, aby mogła bezpiecznie prowadzić pojazd.
Przygotowanie pojazdu polega na:
- ustawieniu fotela,
- ustawieniu zagłówka,
- ustawieniu lusterek,
- zapięciu pasów bezpieczeństwa,
- upewnieniu się, czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Plac Manewrowy
Kolejny etap to plac manewrowy, na którym losuje się wybrane manewry. Każdy z nich można wykonywać podwójnie, wykorzystując poprawkę. Nie wykonanie manewru oznacza koniec egzaminu.
Po części manewrowej odbywa się jazda po mieście. Podczas tej części egzaminu, egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
- sposób wykonywania manewrów na drodze,
- zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,
- umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,
- skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,
- sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.
Jeśli popełnisz błąd, egzaminator poinformuje Cię o tym, wówczas musisz zastanowić się, na czym on polegał i więcej go nie powtórzyć. Jeśli usłyszysz informację o nieprawidłowym wykonaniu zadania, ale nic o wyniku Twojego egzaminu, to znak, że mimo wszystko ciągle masz szansę go zdać. Jeśli jednak doprowadzisz do sytuacji, która będzie niebezpieczna dla Ciebie lub innych uczestników ruchu to egzaminator nie pozwoli Ci już dalej jechać, a wynik Twojego egzaminu będzie negatywny.
Jeśli zatem egzaminator poprosi cię o zatrzymanie auta i przejście na fotel pasażera, to znak, że oblałaś/oblałeś egzamin. Jeśli wrócisz na plac manewrowy o własnych siłach, możesz się cieszyć. Egzamin najpewniej zostanie zaliczony.
O tym, kiedy dokument prawa jazda będzie on gotowy, pisaliśmy TUTAJ. Dopiero po jego odebraniu można legalnie wsiadać za kierownicę.