19 sierpnia 2024

Do jakiej prędkości działają fotoradary i kamery?

ITD CANARD fotoradar
Zdjęcie: GITD.

Zbyt szybka jazda zwykle kończy się mandatem, jeśli na drodze spotkamy urządzenie do automatycznej kontroli prędkości. Czy sprzęt pomiarowy wykona zdjęcie, jeśli znacznie przekroczymy dopuszczalny limit?

Każdy miernik prędkości działa w określonym zakresie pomiarowym. Dla przykładu większość fotoradarów nie potrafi zmierzyć szybkości auta, jeśli to porusza się poniżej 15-20 km/h. A jaka jest prędkość maksymalna dla fotoradarów czy kamer, po której przekroczeniu przestają działać?

Prędkość maksymalna dla fotoradaru – teoretycznie tylko 220 km/h

Niektórzy kierowcy powtarzają zasłyszaną legendę, według której fotoradary nie radzą sobie z szybko przejeżdżającymi autami. Przy czym musi to być znaczne przekroczenie prędkości. W tej „legendzie" jest ziarno prawdy.

Od wielu lat, podczas zamówień nowego sprzętu, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) stosuje wymóg rejestracji wykroczeń od 30 km/h do 220 km/h. To oznacza, że według minimalnych wymogów fotoradar czy kamera nie muszą uwieczniać pojazdów, które pędzą z prędkością 221 km/h lub wyższą.

Ograniczenia fotoradarów – minimum 250 km/h

Mimo że wymóg dla urządzeń pomiarowych wynosi „zaledwie" 220 km/h, w rzeczywistości jest on często wyższy. Do niedawna było to „tylko" 250 km/h. Z taką maksymalną prędkością mierzą popularne fotoradary Zurad Fotorapid CM czy Multaradar CD i CM. Również kamery odcinkowego pomiaru prędkości, takie jak Unicam VELOCITY3, potrafią mierzyć prędkość do 250 km/h. Powyżej tej prędkości, nawet jeśli wykonają pomiar, nie powinien on być brany pod uwagę.

Jednak bezapelacyjnym pogromcą piratów drogowych jest nasz rodzimy fotoradar – Fotorapid CF. W tym przypadku firma Zurad określiła jego zakres pomiaru aż do 320 km/h.

CZYTAJ TEŻ: Uwaga! Nowe 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości – wszystkie trafią na drogi szybkiego ruchu

Prędkość maksymalna dla fotoradaru – limit wyższy niż osiągi aut

Bez względu na to, czy limit wynosi 250 km/h, czy nawet ponad 300 km/h, jest on na tyle wysoki, że praktycznie żadne auto „cywilne" nie jest w stanie go osiągnąć w miejscu ustawienia fotoradaru. Dla naprawdę szybkich pojazdów taka teoretyczna możliwość może się pojawić jedynie w przypadku niektórych kamer mierzących średnią prędkość (OPP).

To oznacza, że można między bajki włożyć powtarzaną legendę, jakoby przejechanie bardzo szybko obok fotoradaru mogło sprawić, że ten nie zdąży wykonać zdjęcia.