21 października 2023

Premiery Japan Mobility Show 2023, o których już wiadomo: nasz człowiek też tam będzie!

Japan Mobility Show 2023

Targi Tokio Motor Show, które odbywały się co dwa lata, to już przeszłość. Teraz mamy Japan Mobility Show 2023. Relację na żywo z tej imprezy będzie na bieżąco przekazywał nas wysłannik. Tymczasem przedstawiamy, na co warto czekać. Ważne nowości zapowiadają przede wszystkim lokalne marki, w tym Suzuki, Toyota czy Honda.

Jak sama nazwa wskazuje, Japan Mobility Show 2023, to już nie tylko samochody. To również motocykle oraz inne środki transportu, mające sprawdzić się w wielkomiejskiej dżungli.

Nie zmieni się tylko jedno – atmosfera. W Japonii, jak to w Japonii, zabłysnąć mają przede wszystkim lokalni wytwórcy. To dla nich najważniejsza tego typu impreza i możliwość pokazania się z jak najlepszej strony. Podobnie, jak to miało miejsce w poprzednich latach, spodziewać się można przede wszystkim wysypu wszelkiej maści konceptów.

Japan Mobility 2023 wystartuje 24 października od dwóch dni prasowych. Z kolei od 26 października będzie już otwarte dla wszystkich.

Co zobaczymy na targach w Tokio? Przede wszystkim ogromne stoisko Suzuki, które coraz większymi krokami zmierza w stronę elektromobilności. Na razie jest to dla niego bowiem rewir jeszcze nie odkryty.

Suzuki eXV

Suzuki do Tokio przywiezie prawdziwy wysyp premier. Na Japan Mobility Show 2023 Japończycy pokażą swój pierwszy samochód elektryczny. Będzie to, o numer większe niż Vitara, eVX. Koncept tego modelu Suzuki pokazało już w styczniu bieżącego roku.

Auto od tamtego czasu mocno się przeobraziło, a jego nowe wcielenie zadebiutuje właśnie na Japan Mobility Show 2023. Z pewnością zyskało bardziej zadziorny, terenowy wygląd. Na długość mierzy 4,3 m, a jego szerokość i wysokość wynoszą, odpowiednio, 1,8 i 1,6 m.

Suzuki chwali się, że eXV będzie tak przestronne, jak modele klasy średniej. Wynika to nie tylko z umieszczenia baterii pod podłogą, ale również z rozmieszczenia kół na samych krańcach nadwozia.

Suzuki eXV ma mieć napęd na obie osie, co oznacza zastosowanie dwóch silników elektrycznych, oraz zasięg do 500 km. Na razie to koncept, którego wnętrze poznamy na targach w Tokio. Produkcyjna wersja tego modelu pojawi się na rynku za dwa lata. Cena? Około 160 tys. zł (TUTAJ przeczytasz o szybkości ładowania).

Japan Mobility Show 2023: Suzuki Swift

Do Tokio Suzuki przywiezie bliski produkcji koncept zupełnie nowego Swifta. Stylistycznie zachowa on proporcje znane od trzech generacji, ale ma być nieco niższy i szerszy. Otrzyma też nowocześniejsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz silniki z układem miękkiej hybrydy.

Nadal będzie to 1,2-litrowa jednostka napędowa DualJet, która ma łączyć lepsze osiągi z niższym zapotrzebowaniem na paliwo. Z pewnością w ich uzyskaniu pomoże większy akumulator litowo-jonowy. Kierowca będzie mógł skorzystać z przekładni CVT lub z 5-biegowej skrzyni ręcznej.

O elektrycznej wersji nikt na razie nic nie mówi. Kto wie, być może Japończycy pójdą w ślad europejskich firm, jak choćby Citroen ze swoim e-C3, i pokażą też wariant na prąd. Ale o tym przekonamy się już niedługo.

Auto w sprzedaży pojawi się już w przyszłym roku. Cena aktualnego wcielenia startuje z pułapu 67 400 zł. Nowe Suzuki Swift będzie zapewne nieco droższe – w końcu znajdzie się w nim większa bateria trakcyjna.

Suzuki eWX, Spacia Concept i Spacia Custom Concept

Suzuki na targi Japan Mobility 2023 przywiezie również grono konceptów. Pierwszy z nich, czyli eWX to futurystyczny crossover, mierzący 3,4 m długości i jedyne 1,47 m szerokości. Przy wysokości nadwozia, wynoszącej 1,62 m, autko ma zapewniać wyjątkowo przestronną kabinę. Zasięg? Do 230 km.

Suzuki eWX
Suzuki Spacia Concept
Suzuki Spacia Custom Concept

Spacia Concept i Spacia Custom Concept to popularne w Japoniii kei cary. Oba wyróżniają się wysokimi nadwoziami, dużymi wnętrzami oraz ponadprzeciętną praktycznością. W ich przypadku najciekawszą innowację stanowi multi use flap w postaci wstawki w fotelach, która poprawia użyteczności drugiego rzędu siedzeń.

Japan Mobility Show 2023: Suzuki Burgman Hydrogen

Burgman Hydrogen to skuter o napędzie wodorowym. Tyle że nie korzysta on z drogich ogniw paliwowych, lecz z silnika spalającego wodór. Nad tym rozwiązaniem aktualnie bardzo intensywnie pracuje Toyota (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Poza tym na stoisku Suzuki będzie można zobaczyć wizję elektrycznego silnika zaburtowego e-outboard concept oraz prototypowy pojazd MOQBA.

Suzuki Burgman Hydrogen
Suzuki e-outboard concept
Suzuki MOQBA

Toyota IMV0

To tak naprawdę kilka samochodów w jednym. Koncepcyjna Toyota IMV0 może być modułową ciężarówką lub vanem. Na Japan Mobility 2023 ma służyć jako mobilna kawiarnia i gigantyczny automat sprzedający zabawki w kapsułkach. Ale będzie ona mogła też być pojazdem terenowym czy karetką pogotowia.

Toyota IMV0 Concept
Toyota IMV0 Concept
Toyota IMV0 Concept

Japan Mobility Show 2023: Toyota Kayoibako EV

Termin „kayoibako” odnosi się do kontenera transportowego. Koncept Toyoty o tej nazwie ma pudełkowatą bryłę z wąskimi oknami w tylnej części.

Taki kształt nadwozia sprawia, że wnętrze tego konceptu jest wyjątkowo przestronne. Może pomieścić nie tylko spory ładunek, ale i dwie osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich.

Toyota FT-3e

To koncepcyjny SUV o sylwetce przypominającej coupe. Oczywiście do jego napędu służy silnik elektryczny. Ciekawostka: Toyota zastrzegła już znak towarowy FT-3e w Stanach Zjednoczonych.

Toyota FT-3e
Toyota FT-3e

Japan Mobility Show 2023: Toyota FT-Se

To jeden z najbardziej ekscytujących konceptów Japan Mobility Show 2023. Może on zwiastować elektrycznego następcę Toyoty Celiki.

Nie ma jeszcze żadnych specyfikacji technicznych tego samochodu.

Toyota FT-Se

Toyota X-Van

Dzieło Toyota Auto Body – spółki zależnej od tego japońskiego koncernu. Ma pudełkowaty kształt, ale nie jest terenówką. Najciekawszy element (a raczej elementy) tego konceptu to para rozsuwanych drzwi bocznych i brak słupka środkowego.

Po wejściu do środka fotel pasażera z przodu można obrócić o 180 stopni, a fotel drugiego rzędu – złożyć. Trzyczęściowy dach wpuszcza do kabiny dużo światła.

Japan Mobility Show 2023: Toyota Vellfire

Wygląda na to, że minivany i vany przeżywają ostatnio renesans. Vellfire to luksusowa salonka na kołach dla czterech osób, która powstała na bazie seryjnego modelu o tej samej nazwie.

Dzieło Toyota Auto Body wyróżnia się m.in. lodówką dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń, mieszczącą dwa szampany, czy głośnikami w zagłówkach foteli (TUTAJ poznasz Volvo EM90).

Subaru

Subaru w zeszłym roku pokazało koncepcyjny, elektryczny model STI E-RA o mocy 1000 KM. Na Japan Mobility Show 2023 Japończycy przywiozą kolejny futurystyczny samochód.

Auto ma wyróżniać się długą maską, kwadratowymi nadkolami i kamerami zamiast lusterek. Ciekawostka: podświetlana plakietka Subaru, wieńczącą długą maskę.

Japan Mobility Show 2023: Nissan Hyper Tourer EV

To pierwszy z trzech prototypów Nissana na Japan Mobility Show 2023. Jest to elektryczny minivan o przestronnej kabinie i z obracanymi przednimi fotelami.

Auto wyróżnia się futurystyczną, bardzo opływową sylwetką i nisko położonym środkiem ciężkości. Nissan Hyper Tourer EV wykorzystuje sztuczną inteligencję do monitorowania fal mózgowych, oddechu, potu i tętna. W ten sposób dostosowuje swoje ustawienia do kierowcy – np. oświetlenie nastrojowe czy muzykę.

Nissan Hyper Adventure

Odlotowy koncept Nissana o zaskakujących funkcjach. Hyper Adventure został wyposażony np. w raki przyczepione do opon i mające zapewnić mu lepszą przyczepność z dala od asfaltu.

Auto ma unoszone tylne drzwi czy stopnie wysuwane spod tylnej pokrywy. Wewnątrz zastosowano oryginalną kanapę, którą można obrócić o 180 stopni.

Więcej szczegółów na temat tego auta nie ma. Wiadomo tylko, że Nissan Hyper Adventure ma napęd elektryczny.

Japan Mobility Show 2023: Nissan Hyper Urban

Hyper Uraban to miejski koncept, który wyróżnia się czterema unoszonymi drzwiami. W kabinie ciekawostkę stanowi fotel pasażera, który można złożyć, dzięki czemu pasażer drugiego rzędu zyskuje dodatkową przestrzeń.

Według Nissana Hyper Urban stanowi wgląd to tego, jak mogą wygląda jego przyszłe crossovery.

Nissan Hyper Punk

Nadwozie tego konceptu przywodzi na myśleć myśliwiec F-117 Stealth. Auto ma być dostępne w popularnej grze Fortnite. Jego wnętrze oparto na sztucznej inteligencji.

Więcej szczegółów poznamy podczas Japan Mobility Show 2023.

Japan Mobility Show 2023: terenowy koncept Mitsubishi

Mitsubishi do Tokio przywiezie minivana. Ale nie byle jakiego, bo terenowego. Auto, które nie ma jeszcze nazwy, zostanie zaopatrzone w zelektryfikowany układ napędowy i przestronną kabiną z dużą przestrzenią na sprzęt outdoorowy.

Mazda Electric Miata

Na razie dysponujemy wyłącznie jednym, tajemniczym zdjęciem tego elektrycznego konceptu. Istnieją powody, aby sądzić, że zapowiada on samochód sportowy na prąd.

Japan Mobility Show 2023: Lexus

Lexus na Japan Mobility Show 2023 przygotuje całą gamę pojazdów koncepcyjnych. Wiadomo, że na wystawie pojawią się przynajmniej trzy takie auta.

Jeden z nich to elektryczny fastback, mogący zapowiadać nową serię pojazdów Lexusa, określanych mianem LF. Kolejne to prawdopodobnie sedan i średniej wielkości crossover.

Oczywiście elektryczne, ponieważ ta japońska marka zapowiada zupełnie nowe otwarcie od 2025 roku.

Infiniti Vision Qe

Kolejny koncept. To auto pozwala spojrzeć na przyszły język projektowania samochodów w wykonaniu tej marki. Jedyny dostępny jak dotąd zwiastun przedstawia łukowaty, zaokrąglony dach i spojler w kształcie kaczego ogona z tyłu.

Ogólne proporcje sugerują, że może to być crossover coupe.

Japan Mobility Show 2023: Honda CI-MEV

Honda Ci-MEV to kieszonkowy, dwumiejscowy koncept o napędzie elektrycznym. Auto powstało z myślą o tzw. mobilności ostatniej mili. Co to oznacza? Że ma służyć na bardzo krótkich odcinkach – np. do dojazdów do pracy. Wyposażono je w technologię zautomatyzowanej jazdy.

Honda N-Van E

To nie żaden prototyp! Auto zadebiutowało we wrześnie i może się pochwalić zasięgiem 230 km, według cyklu WLTP. To urocza elektryczna furgonetka, której bateria ładują się z maksymalną mocą 50 kW.

Na więcej informacji trzeba będzie jeszcze poczekać do początku targów Japan Mobility Show 2023.

Japan Mobility Show 2023: Honda Pocket

Dwukołowy koncept z korpusem żywicy akrylowej, dzięki czemu ma być przyjazny środowisku. Nazywa się Pocket i ma napęd elektryczny (TUTAJ poznasz najdziwniejsze elementy wyposażenia w historii motoryzacji).

Honda Sustania-C

Elektryczna Honda e, ale mniejsza, atrakcyjniejsza i z nadwoziem z żywicy akrylowej, którą można poddać recyklingowi i ponownie wykorzystać. Nadwozie tego auta pokryto dwukolorowym lakierem. Na masce znalazł się panel słoneczny.

Japan Mobility Show 2023: sportowa Honda

Ma to być najciekawszy koncept Hondy na Japan Mobility Show 2023. Nie ma jeszcze żadnych oficjalnych zdjęć tego modelu, ale jeśli ma być to rozwinięcie modelu Sports EV z 2017 roku, to przebieramy nogami, aby go zobaczyć.

Daihatsu Me:MO

Prototyp Me:MO to mały, pudełkowaty pojazd z dużymi oknami. Nie ma zbyt wiele informacji na jego temat, ale wiadomo, że Daihatsu chce, aby przyszłe auta bardziej integrowały się z ludźmi.

Japan Mobility Show 2023: Daihatsu Uniform Cargo

Koncept małego auta dostawczego o długości 339,5 cm. Napęd? Oczywiście elektryczny.

Daihatsu Osanpo

To elektryczny roadster z podniesionym zawieszeniem, którego nazwa pochodzi od japońskiego słowa, oznaczającego spacer. To nie ma być auto sportowe. Ma służyć do spokojnej jazdy i napawania się przyrodą.

Daihatsu Vision Copen

To większa i mocniejsza wersja produkcyjnego roadstera Daihatsu. Auto ma silnik spalinowy o pojemności 1,3 litra. Stylistyką przypomina pierwsze Audi TT. Jego nadwozie mierzy 383,5 cm długości.

Japan Mobility Show 2023: BMW iX2

W Tokio na pewne zadebiutuje elektryczna wersja nowego BMW X2, czyli iX2. Do jej napędu służą dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 313 KM. Więcej o tym aucie przeczytasz TUTAJ.