14 sierpnia 2024

Problematyczne sygnały uprzywilejowania – za ciche lub zbyt głośne

Pojazd uprzywilejowany
Zdjęcie: GettyImages.

Piesi i mieszkańcy skarżą się, że syreny w niektórych wozach strażackich lub karetkach pogotowia mocno hałasują. Tymczasem kierowcy nie zawsze są w stanie w porę usłyszeć pojazd poruszający się na sygnale.

Pojazd uprzywilejowany, aby korzystać z ułatwień na drodze, musi emitować sygnały świetlne i dźwiękowe. Szczególnie te drugie są dość istotne, ponieważ pozwalają zorientować się, że zbliża się np. ambulans, zanim jeszcze go zobaczymy.

Pojazd uprzywilejowane – piesi nie chcą hałasu

Hałas emitowany przez syrenę jest różnie postrzegany przez uczestników ruchu. Zwykle piesi narzekają, że sygnały uprzywilejowania są zbyt głośne. Przeszkadzają one nie tylko przechodniom, ale również mieszkańcom, zwłaszcza w porze nocnej. Z tego powodu niektórzy kierowcy aut uprzywilejowanych używają jedynie niebieskich kogutów, ale wyłączają syrenę. Niestety, jest to dla nich pewne ryzyko, ponieważ zgodnie z prawem nie są już pojazdem uprzywilejowanym, a więc muszą przestrzegać wszystkich przepisów. Przy okazji głośny sygnał jest dla nich również uciążliwy, szczególnie jeśli towarzyszy im przez wiele godzin pracy czy służby.

Pojazd uprzywilejowany – kierowcy nie słyszą

Z kolei kierowcy, którzy mają obowiązek przepuścić pojazd na sygnale, często podkreślają, że szczególnie pojazdy policji mają zbyt ciche syreny. Rzeczywiście, coraz lepiej wygłuszone kabiny powodują, że sygnały uprzywilejowania są słyszalne w ostatniej chwili. Potwierdzają to sami kierowcy pojazdów uprzywilejowanych, twierdząc, że kierowcy rzeczywiście ich nie słyszą.

Powstaje więc jeszcze jeden problem – nie zawsze udaje się zorientować, z której strony zbliża się pojazd na sygnale. To może powodować wydłużenie czasu przejazdu pojazdu uprzywilejowanego. Z tego powodu poseł Artur Szałabawka zwrócił się do Ministra Infrastruktury z pytaniem, „czy wzorem innych krajów planowany jest montaż kierunkowych sygnalizatorów dźwiękowych dla pojazdów uprzywilejowanych, dzięki którym możliwe będzie jednoznaczne określenie kierunku, z którego nadjeżdża taki pojazd".

CZYTAJ TEŻ: Pojazdy uprzywilejowane – jak je rozpoznać i co zrobić, gdy je widzisz?

Syrena poza prawem

Jak głośna powinna być syrena? Nie ma uregulowań prawnych lub norm dotyczących sygnalizacji akustycznej pojazdów uprzywilejowanych. Poziomy dźwięku oscylują w granicach 100-120 dB (pomiar 5 m od przodu pojazdu). Najczęściej są wykorzystywane generatory, które emitują sygnały „Le-On", „Wilk", „Pies" oraz „Mix".