Leapmotor wstrzymał produkcję T03 w Polsce. Co dalej?

Stellantis wstrzymał montaż Leapmotora T03 w swoich tyskich zakładach. Ma to związek z działaniami odwetowymi Pekinu na państwa, które głosowały za karnymi cłami na chińskie elektryki. Wcześniej podjęto decyzję o niepowierzaniu naszemu krajowi produkcji Leapmotora B10.
- Leapmotor T03 to niewielkie auto miejskie, składane w Tychach.
- Jak donosi Reuters, produkcję T03 wstrzymano z dniem 30 marca.
- Ruch ten stanowi odwet chińskiego rządu wobec krajów popierających karne cła.
Leapmotora często uznaje się za 15. markę koncernu Stellantis. Ten amerykańsko-francusko-włoski gigant dysponuje 21% jego akcji i większościowym pakietem w spółce Leapmotor International, odpowiedzialnej za operacje tego producenta poza Państwem Środka.
To właśnie ona stoi za powierzeniem Tychom montażu niewielkiego T03, oferowanego obecnie w cenie od 84 900 zł (bez bonusów z programu NaszEauto). Tyle że z dniem 30 marca jego produkcję wstrzymano, co właśnie potwierdził koncern Stellantis.
„Pozostajemy w pełni zaangażowani we wprowadzanie pojazdów Leapmotor na europejski rynek, ale w tej chwili rozważamy inne opcje produkcji” – czytamy w jego komunikacie.
TUTAJ poznasz rywali Leapmotora T03.
Wstrzymana produkcja Leapmotora T03
Decyzja o wstrzymaniu produkcji T03 wynika z rosnących napięć handlowych pomiędzy Unią Europejską a Państwem Środka. Podjęcie jej stanowi pokłosie poparcia polskiego rządu dla wprowadzenia karnych ceł na elektryki z Chin.
Głosowanie w tej sprawie odbyło się 4 października. Za dodatkową daniną odpowiedziało się 10 krajów, w tym Polska. Przeciwko zagłosowały Malta, Niemcy, Słowacja, Słowenia i Węgry. Z kolei aż 12 krajów członkowskich Unii Europejskiej wstrzymało się od głosu. W odpowiedzi na głosowanie, rząd Chin polecił producentom samochodów przystopowanie inwestycji w państwach europejskich popierających karne cła.
Jak długo produkcja zostanie wstrzymana i co dalej z montażem Leapmotora T03 w Tychach? Najprawdopodobniej to już koniec „przygody” tego samochodu z Polską oraz z Europą. W zamian Chińczycy planują wprowadzenie nowego modelu, który ma zadebiutować już w przyszłym roku.
TUTAJ poznasz hybrydowego Leapmotora C10 REEV.
Tychy nie otrzymały Leapmotora B10
Tyski zakład miał wytwarzać również drugi model Chińczyków. To B10, które niezwykle ciepło przyjęto w Państwie Środka. Ostatecznie – po naciskach Pekinu – Leapmotor się z tego wycofał.
Jak niedawno donosił portal Automotive News, ambasada Chin w Hiszpanii poinformowała, że Leapmotor zainwestuje 200 mln dolarów w hiszpańską fabryką Stellantisa, znajdującą się w Saragossie. Obecnie powstają w niej Lancia Ypsilon, Opel Corsa oraz Peugeot 2008.
Co ciekawe, pod koniec zeszłego roku amerykańsko-francusko-włoski gigant wraz z chińskim CATL-em ogłosił inwestycję w wysokości 4,1 mld euro w budowę zakładu baterii LFP przy fabryce w Saragossie. Produkcja ma wystartować w 2026 roku.
Według nieoficjalnych doniesień B10 zacznie z kolei opuszczać bramy fabryki w Saragossie w pierwszym kwartale 2026 roku. Spodziewanej wielkości produkcji nie podano. Rząd hiszpański razem z koncernem Stellantis obecnie zwiększają wysiłki mające na celu zakupy jak największej liczby podzespołów od hiszpańskich dostawców.