Program budowy 100 obwodnic. Jaki jest stan zaawansowania projektu?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała program budowy 100 obwodnic. Na jakim etapie znajduje się ten projekt?
Koniec 2023 roku oznacza, że GDDKiA robi liczne podsumowania dotyczące dróg, którymi zarządza. Pisaliśmy już o drogach ekspresowych S3 i S6, S7 i S8, autostradach oraz stanie technicznym dróg krajowych. Tym razem przyglądamy się nowym obwodnicom – gotowe są 2 ze 100 obiecanych. Na budowę 98 pozostało jeszcze 6 lat.
Nadciąga 2024 rok! Czy przyniesie nam jeszcze więcej dróg jeszcze lepszej jakości? GDDKiA realizuje program budowy 100 obwodnic miast i miasteczek w Polsce. Jak informują drogowcy, szesnaście z nich jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a w pełni gotowe są dwie obwodnice. Prowadzone są także intensywne prace przygotowawcze dla ostatnich 73. z tej listy. Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.
Inwestycja jest realizowana w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Jego zadaniem jest poprawa komfortu życia mieszkańców i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pierwsze koty za płoty
Od czegoś trzeba zacząć! Pierwszą obwodnicą zrealizowaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic była niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Została ona udostępniona kierowcom w sierpniu 2022 r.
Drugą była obwodnica Brzezia w ciągu DK25. Ta z kolei liczy 8,5 km i trafiła do użytku w październiku 2022 r.
Obwodnice w realizacji
Spośród 100 obwodnic, szesnaście jest w stanie realizacji. Łącznie maja one długość blisko 127,2 km, a koszt ich budowy jest szacowany na ok. 2,3 mld zł. Jak to wygląda w podziale na województwa?
woj. wielkopolskie:
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie IV kwartał 2025 r.)
- Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.)
- Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie I kw. 2024 r.)
- Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.)
- Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.)
woj. lubelskie:
- Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski-Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 12, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.)
- Gorajca w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.)
woj. mazowieckie:
- Lipska w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.)
- Pułtuska w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.)
woj. podlaskie:
- Suchowoli w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.)
- Sztabina w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.)
woj. zachodniopomorskie:
- Gryfina w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.)
- Szczecinka w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.)
woj. lubuskie:
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.)
woj. świętokrzyskie:
- Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.)
woj. warmińsko-mazurskie:
- Gąsek w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.)
Obecnie trwa także postępowanie przetargowe GDDKiA na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72 km:
- Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie
- Szwecji w ciągu DK22 o długości ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28, o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie
- Białobrzegów w ciągu DK8, o długości ok. 3,4 km, woj. podlaskie
- Rusinowa w ciągu DK22, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie
- Kroczyc w ciągu DK78, o długości ok. 9,1 km, woj. śląskie
- Głogowa w ciągu DK12, o długości 18,5 km, woj. dolnośląskie
- Wałcza w ciągu DK22, o długości 13,3 km, woj. zachodniopomorskie
- Stargardu w ciągu DK20, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie




