22 lipca 2023

Projekt IBIS: koncern Stellantis opracował innowacyjny akumulator

Projekt IBIS

Zespół inżynierów Stellantis i Saft oraz CNRS (Francuskie Narodowe Centrum Badań Naukowych) po czterech latach prac w ramach projektu IBIS, zaprezentował innowacyjny prototyp baterii, która łączy funkcje falownika i ładowarki.

Dzięki zintegrowaniu tych funkcji akumulator jest niezawodny, tańszy, bardziej wydajny i zabiera mniej miejsca, co przekłada się na większy zasięg pojazdów elektrycznych. Partnerzy projektu koncentrują się teraz na realizacji w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach testowych Stellantis – czytamy na portalu elektromobilni.pl.

Projekt badawczy znany jest pod nazwą IBIS – Intelligent Battery Integrated System (Zintegrowany System Inteligentnych Akumulatorów). Dostępny od lata 2022 roku prototyp demonstracyjny jest przedmiotem licznych patentów i stanowi prawdziwy przełom w odniesieniu do obecnie używanych systemów konwersji energii elektrycznej.

Projekt potwierdził zasadność wielu nowych koncepcji technicznych i umożliwił opanowanie ich działania z myślą o przyszłych zastosowaniach w sektorze motoryzacyjnym i energetyce stacjonarnej.

IBIS: nowe standardy

W dziedzinie elektromobilności IBIS ma doprowadzić do przyjęcia nowych standardów w projektowaniu elektrycznych układów napędowych. Dzięki IBIS, karty konwersji, które spełniają funkcje falownika i ładowarki, montowane są możliwie jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych (TUTAJ przeczytasz od czego zależy szybkość ładowania baterii).

Zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego. Partnerzy projektu IBIS koncentrują się obecnie na realizacji w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach testowych Stellantis, a także na drogach. Zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić tę technologię w pojazdach marki Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.

„Nasza podróż w kierunku elektryfikacji jest napędzana doskonałością w zakresie innowacji i badań wykorzystujących najbardziej zaawansowane technologie, aby zaspokoić rzeczywiste potrzeby naszych nabywców pojazdów elektrycznych, w zakresie zasięgu, przestronności i przystępności cenowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu śladu węglowego poprzez zwiększenie wydajności" – mówi Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis.

Ten rewolucyjny system akumulatorów może stanowić decydujący krok w zobowiązaniu Stellantis do zapewnienia wszystkim użytecznej, przyjaznej dla użytkownika i zaawansowanej technologii" – dodaje Ned Curic.

IBIS: tańszy i bardziej wydajny

Dzięki opracowaniu wydajnej i konkurencyjnej cenowo technologii, projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów produkcji elektrycznych układów napędowych, a także kosztów produkcji pojazdów, oferując jednocześnie szeroki zakres nowych funkcji.

W dziedzinie stacjonarnego magazynowania energii i integracji energii z odnawialnych źródeł energii, partner projektu, firma Saft, będzie oferować gotowe do użytku instalacje o zwiększonej dostępności akumulatorów, zapewniające optymalne wykorzystanie zainstalowanej energii przy zmniejszonym wpływie na środowisko.

Wewnętrzna architektura akumulatora IBIS spowoduje uproszczenie obsługi przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko.