24 kwietnia 2024

Przegląd instalacji LPG. Jak wygląda i ile kosztuje?

LPG
Zdjęcie: GettyImages.

Montaż instalacji LPG pozwala na zmniejszenie kosztów użytkowania samochodu, choć sama instalacja wymaga regularnych przeglądów. W innym razie usterki mogą zwiększyć zużycie paliwa, a nawet uszkodzić inne podzespoły. Na czym polega przegląd instalacji LPG? Ile kosztuje usługa?

Na czym polega przegląd instalacji LPG? Co trzeba sprawdzać?

Przegląd instalacji LPG, z racji kontaktu z gazem, wykonują tylko wyspecjalizowane warsztaty. Serwis LPG powinien zacząć się od podpięcia urządzenia diagnostycznego do sterownika gazu. Dzięki temu mechanik będzie mógł odczytać ewentualne błędy i w razie potrzeby dokonać naprawy instalacji gazowej w samochodzie. Ponadto będą widoczne parametry pracy, które można zoptymalizować oraz uaktualnić oprogramowanie.

Sprawdzenie i wymiana filtrów gazowych

Filtr gazu LPG składa się z dwóch części: 

  • filtra fazy ciekłej znajdującego się pomiędzy zbiornikiem gazu a parownikiem
  • filtra fazy lotnej umiejscowionego między spryskiwaczami a reduktorem

Ich zadaniem jest zatrzymanie wszelkiego rodzaju mechanicznych zabrudzeń, np. opiłków. Wymiana filtrów jest dość prosta i szybka, usługa kosztuje ok. 200 zł, a same części od 6 zł do ok. 30 zł.

Sprawdzenie reduktora

Reduktor obniża ciśnienia gazu dostarczanego do silnika oraz odpowiada za zamianę jego stanu skupienia z ciekłego w gazowy. Aby auto poruszało się płynnie, zamiana musi się odbywać szybko. Niesprawny reduktor może przyczyniać się do nierównej pracy silnika oraz zbyt częstego przełączania się instalacji z LPG na benzynę, najczęściej podczas przyspieszania.

Innym objawem awarii reduktora jest spadek jego wydajności cieplnej. Wtedy nawet podczas wytężonej pracy, nie będzie on w stanie podgrzać rozprężonego powietrza do odpowiedniej temperatury, przez co może dochodzić do zwiększonego zużycia gazu.

Według serwisantów reduktor powinno się wymieniać na nowy po przejechaniu ok. 100-150 tys. km. Koszt nowego podzespołu w starszych typach instalacji wynosi ok. 300 zł, przy nowszych generacjach cena może być dwukrotnie wyższa. Niektóre reduktory nadają się do naprawy, jednak nie zawsze jest to opłacalne.

Elektroniczny sterownik

Zadaniem elektronicznego sterownika jest dozowanie odpowiedniej ilości gazu do cylindrów.

Większość najnowszych sterowników potrafi sama dostosować parametry pracy do sygnałów odbieranych z komputera pokładowego i czujników. Jednak przy montażu instalacji mechanik musi właściwie go zaprogramować. W innym wypadku instalacja nie będzie pracowała prawidłowo i może dojść do wypalania gniazd zaworowych. 

Zaleca się sprawdzenie sterownika raz w roku. Regulacja gazu w samochodzie polega na podłączeniu sterownika do komputera diagnostycznego. Koszt usługi to ok. 50 zł.

Sprawdzenie gumowych węży i opasek

Przewody gumowe oraz elektryczne to elementy wrażliwe na wilgotność i zmienne warunki atmosferyczne. Serwisant powinien dokładnie sprawdzić wszystkie przewody, izolacje, połączenia oraz styki odpowiadające za pracę instalacji gazowej. Przetarte kable mogą powodować przebicia, a te doprowadzić do uszkodzenia sterownika gazu.

Kontrole muszą też przejść wszystkie węże gumowe, opaski zaciskające i połączenia. Te z czasem parcieją i mogą pojawić się na całej ich długości mikroskopijne otwory, przez które będą wycieki. Wymiana gumowego węża nie jest droga. Za metr przewodu trzeba zapłacić ok. 10 zł.

Sprawdzenie szczelności

Szczelność instalacji to ważny element serwisu instalacji LPG. Specjalista sprawdza detektorem gazu wszystkie połączenia i elementy całej instalacji. Jeżeli w czasie jazdy w kabinie wyczuwalny jest zapach gazu – trzeba powiadomić o tym mechanika, a najlepiej nie czekać do przeglądu, tylko natychmiast udać się do serwisu.

Czy trzeba robić przegląd LPG?

Instalacja LPG, jak każdy układ, wymaga regularnego serwisowania. Wiele elementów np. gumowe przewody zużywają się z czasem i aby uniknąć wycieku gazu, trzeba je w porę wymienić. Z kolei, jeśli nie wymienimy filtrów, to po prostu się zapchają. W efekcie odczuwalne będą falujące obroty na biegu jałowym, mniejsza moc samochodu oraz wyższe zużycie gazu, a także wystąpią problemy ze wtryskiwaczami i reduktorem, które są bardzo wrażliwe na wszelkiego rodzaju zabrudzenia.

Jak często robić przegląd instalacji LPG?

Serwisu instalacji gazowych powinno dokonywać się regularnie – przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu 10-15 tys. km. – w zależności co będzie pierwsze. Najlepszym terminem na wykonanie przeglądu instalacji LPG jest wiosna. Zimą jednostka jest bardzo obciążona, a system narażony na działanie niskich temperatur i wilgoci, dlatego warto właśnie wtedy wykluczyć najczęściej występujące usterki i wymienić filtry.

Właściciele samochodów z silnikiem zasilanym gazem muszą pamiętać o legalizacji zbiornika. Jego okres eksploatacji wynosi 10 lat, a po tym czasie musi być albo poddany ponownej legalizacji, albo wymieniony na nowy. Przy czym maksymalny czas eksploatacji butli wynosi 20 lat liczonych od dnia produkcji. Na czym polega legalizacja zbiornika? Uprawniony diagnosta sprawdza stan techniczny zbiornika, badając m.in. grubość i stan powłoki zewnętrznej butli i wytrzymałość ciśnieniową.

Ile kosztuje serwisowanie instalacji LPG?

Serwisowanie instalacji LPG nie jest kosztowne. Wyspecjalizowane warsztaty wyceniają swoją pracę na ok. 100-200 zł, w zależności od regionu i renomy zakładu. Do tego należy zakupić dwa filtry: fazy ciekłej i lotnej. Elementy te nie są drogie: za dobrej jakości filtry zapłacimy maksymalnie ok. 30 zł. Zatem cena przeglądu instalacji, o ile nie musimy niczego naprawiać, wyniesie ok. 200 zł.

Natomiast w przypadku legalizacji zbiornika koszt to ok. 200-300 zł. Jeśli nie można poddać go homologacji, zakup i instalacja nowego to wydatek rzędu 300-600 zł w zależności od pojemności. Do tego dochodzi usługa montażu za ok. 200-250 zł

Trzeba pamiętać, że również koszt przeglądu technicznego samochodu z LPG jest wyższy niż auta napędzanego benzyną albo olejem napędowym i wynosi 162 zł. Na cenę składają się: 98 zł – okresowe badanie techniczne, 63 zł – specjalistyczny przegląd instalacji gazowej.

Jak często wymieniać filtr gazu LPG?

Wymiana filtrów LPG wykonanych z celulozy standardowo odbywa się przy każdym przeglądzie auta z silnikiem zasilanym gazem, czyli co najmniej raz w roku, albo po przejechaniu 10-15 tys. km. Jednak jeśli cześć była wyposażona w trwalszy wkład poliestrowy, to jego żywotność jest szacowana na 25 tys. km. Z kolei wymiana filtrów z wkładem z włókna szklanego, może być zrobiona dopiero po przejechaniu 35 tys. km.