5 listopada 2023

Przejazd kolejowy bez zapór – jak bezpiecznie przejechać?

Przejazd kolejowy bez zapór
Źródło: Wikimedia Commons

Przejazd kolejowy jest miejscem, które wymaga od kierowcy zachowania szczególnej ostrożności. Tym bardziej, jeśli na swojej drodze napotkamy przejazd kolejowy bez zapór. Co zrobić, aby bezpiecznie przejechać taki odcinek? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Przejazd kolejowy bez zapór – jakie obowiązują zasady?

Zbliżając się do miejsca jakim jest przejazd kolejowy bez zapór, zachowajmy szczególną ostrożność. Odpowiednio dostosujmy prędkość, tak aby w sytuacji zauważenia nadjeżdżającego pociągu móc bezpiecznie zatrzymać się przed przejazdem. Stosujmy się także do znaków bądź sygnalizacji świetlnej umieszczonych w bezpośredniej odległości przed tym miejscem.

Należy również pamiętać o tym, co zostało zawarte w artykule 28 ustawy Prawa o ruchu drogowym:

„Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona”.

oraz

„Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd”

Przejazd kolejowy bez zapór – jak wygląda znak?

Znak oznaczający przejazd kolejowy bez zapór oznaczono symbolem A-10. Ma kształt trójkąta, a w czerwonym obramowaniu, na żółtym tle umieszczono charakterystyczny symbol lokomotywy. Umieszczany jest przed przejazdem kolejowym bez zapór lub półzapór. Również w przypadku gdy zastosowano sygnalizację świetlną (czerwony sygnał świetlny) lub znaki G3 czy G4 (tzw. Krzyż Św. Andrzeja). Dodatkowo przed tego typu przejazdem może być zainstalowany znak Stop lub słupki wskaźnikowe.

Przejazd kolejowy z zaporami i bez zapór – jakie są różnice?

Przejazd kolejowy z zaporami wyposaża się w rogatki, ale często również w sygnalizację świetlną. O tym, że zbliżamy się do takiego miejsca, informuje znak A-9 (z charakterystycznym wizerunkiem płotka).

Przejazd kolejowy bez zapór pozbawiono rogatek i oznaczono znakiem A-10 (z wizerunkiem lokomotywy). O tym, w jaki sposób należy się zachować, zbliżając się do tego miejsca, najczęściej informują kolejne znaki umieszczone przed przejazdem, ale i np. sygnalizacja świetlna (nie w każdym przypadku).

Czy przed przejazdem kolejowym bez zapór trzeba się zatrzymać?

Nie przed każdym przejazdem kolejowym musimy się zatrzymać. Ta zasada nie zwalnia jednak z myślenia. Zbliżając się do takiego miejsca, należy zachować wzmożoną czujność i bacznie monitorować to, co dzieje się w naszej najbliższej odległości. Powinniśmy zatem odpowiednio zwolnić, tak aby bezpiecznie przejechać przejazd. Omijanie opuszczających się barierek czy przejeżdżanie przez przejazd kolejowy z wysoką prędkością grozi nie tylko otrzymaniem mandatu karnego, ale jest po prostu skrajnie nieodpowiedzialne.

Kiedy można przejechać przez przejazd kolejowy bez zatrzymania?

  • kiedy dojeżdżamy do przejazdu kolejowego (pod warunkiem że nie ma przed nim znaku Stop) i upewnimy się, że z obu stron nie nadjeżdża pociąg
  • w sytuacji, w której szlabany są podniesione, przed przejazdem nie ma ustawionego znaku Stop, a sygnalizator (jeśli występuje) nie nadaje w danym momencie czerwonego światła

Krzyż Świętego Andrzeja – czy trzeba się zatrzymać?

Specyficznie wyglądający znak, tzw. Krzyż św. Andrzeja, umieszcza się bezpośrednio przed przejazdem kolejowym bez zapór. Nie w każdym przypadku musimy zatrzymać się przed tak oznakowanym miejscem. Najczęściej jednak wraz ze wspomnianym znakiem, spotyka się kolejny, znak Stop. W takiej sytuacji musimy kategorycznie zatrzymać pojazd.

Słupki wskaźnikowe – co oznaczają?

Słupki wskaźnikowe, umieszczane przed przejazdami kolejowymi określają odległość, która dzieli nas od tego miejsca. Wyróżniamy trzy rodzaje słupków, ustawianych na danym rodzaju dróg, w odpowiednim dystansie wyrażonym w metrach.

Na drodze o dopuszczalnej prędkości poniżej 60 km/h:

  • z jedną kreską – od 25 do 30 m,
  • z dwiema kreskami – od 35 do 75 m,
  • z trzema kreskami – od 50 do 100 m.

Na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h:

  • z jedną kreską – od 50 do 100 m,
  • z dwiema kreskami – od 100 do 200 m,
  • z trzema kreskami – od 150 do 300 m.

Jeśli słupek z dwiema kreskami zostanie umieszczono na dystansie połowy odległości od znaku, oznacza to, że mamy do czynienia z miejscem, gdzie wspomniany znak ustawiono bliżej przejazdu. Np. ze względu na specyficzne warunki odcinka.

Na jakim przejeździe kolejowym trzeba się zatrzymać?

Bez względu na to, z jakim przejazdem kolejowym mamy do czynienia, powinniśmy zachować szczególną ostrożność, zbliżając się do tego typu miejsc. Przed przejazdem zatrzymujemy się obowiązkowo, jeśli umieszczono tam znak Stop. Podobnie w przypadku kiedy na sygnalizacji świetlnej widzimy czerwone, migające światło.

Zawsze jednak mijając przecinające drogę tory kolejowe warto zwolnić do niezbędnego minimum i upewnić się, że przejazd jest bezpieczny. Może np. okazać się, że osoba odpowiedzialna za opuszczanie rogatek zasłabła lub po prostu nastąpiła ich awaria.

Ile punktów karnych za przejazd przez przejazd kolejowy?

W przypadku przejechania przez przejazd kolejowy mimo zauważenia czerwonego światła na sygnalizatorze umieszczonym w tym miejscu zgodnie z taryfikatorem mandatów grozi mandat karny w wysokości od 2000 do 4000 zł (druga kwota w przypadku tzw. recydywy). Na koncie kierowcy dodatkowo pojawi się 10 punktów karnych.