Przełom w gamie Porsche 911. Takiej wersji jeszcze nie było
Choć nie jest najlepiej sprzedającym się modelem tej marki, bez dwóch zdań stanowi jej kwintesencję. Ma być ostatnim Porsche, poddanym pełnej elektryfikacji. Na razie po raz pierwszy w swojej historii, 911 pojawiło się w wariancie hybrydowym. Zmian jest jednak dużo więcej.
Porsche od dawna zarzeka się, że poczciwa „dziewięćsetjedenastka” ma przetrwać w benzynowej formule tak długo, jak to tylko możliwe. Jest to jednym z powodów, dla których Niemcy rozwijają paliwa syntetyczne, które po całkowitym przejściu na elektromobilność mają pozwolić przetrwać klasycznym silnikom spalinowym.
I choć Porsche 911 bardzo długo broniło się przed jakąkolwiek elektryfikacja, Niemcy właśnie powiedzieli pas. Efektem tego jest 2025 Porsche 911 Carrera GTS, zaopatrzona w hybrydowy układ napędowy T- Hybrid.
2025 Porsche 911 Carrera GTS: z układem T-Hybrid
Jego serce stanowi nowy, 3,6-litrowy silnik typu bokser, wytwarzający 485 KM i 570 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całkowita moc wynosi z kolei 541 KM, czyli o 61 KM więcej niż w przypadku poprzedniego Porsche 911 Carrera GTS.
Przekłada się to na osiągi. Pierwsze 100 km/h ze startu zatrzymanego pojawia się na prędkościomierzu nowego wcielenia tego auta już po upływie 3,0 s. Przestaje ono przyspieszać przy 312 km/h.
Układ napędowy T-Hybrid zaopatrzono w nowo opracowaną elektryczną turbosprężarkę. Korzysta ona ze zintegrowanego silnika elektrycznego, umieszczonego pomiędzy sprężarką a kołem turbiny, dzięki czemu natychmiast wytwarza ciśnienie doładowania. Działa również jako generator.
Kolejnym elementem T-Hybrid jest stale wybudzony, elektryczny silnik synchroniczny, zintegrowany z nową, wzmocnioną 8-biegową, dwusprzęgłową przekładnią PDK. Wspiera on 3,6-litrowego boksera od biegu jałowego, zapewniając dodatkowe 54 KM i 150 Nm momentu obrotowego.
Poza tym w układzie napędowym 2025 Porsche 911 Carrery GTS-a znajdziemy kompaktową baterię wysokiego napięcia. Ma ona rozmiar i wagę zbliżone do konwencjonalnego akumulatora rozruchowego. Przechowuje jednak 1,9 kWh energii i działa przy napięciu 400V.
Co istotne, zastosowanie hybrydowego układu napędowego w Porsche 911 Carrerze GTS-ie, zwiększyło masę tego auta raptem o 50 kg.
Z seryjną tylną osią skrętną
2025 Porsche 911 Carrera GTS otrzymało również gruntownie zmodernizowane zawieszenie. Najważniejszą zmianę względem poprzednika stanowi zintegrowanie systemu stabilizacji przechyłów (PDCC) z układem wysokiego napięcia.
Umożliwiło to zastosowanie elektrohydraulicznego sterowania, co skutkuje bardziej elastycznym i precyzyjnym działaniem. Typowo dla Porsche 911 Carrery GTS-a zawieszenie ze zmiennym tłumieniem (PASM) jest obniżone o 1 cm względem podstawowej odmiany tego auta.
Co istotne, 2025 Porsche 911 Carrera GTS otrzymało wyposażenie standardowe znane choćby z 911 GT3 RS-a. Czyli tylną oś skrętną, poprawiającą stabilność tego auta przy jeździe z wysokimi prędkościami, jego reakcje oraz wirtualnie skracającą rozstaw osi. A to pozytywnie wpływa na zwrotność.
Do nowego Porsche 911 Carrera dostępnych jest 7 wzorów obręczy o rozmiarach 19/20 cali (przód/tył) lub 20/21 cali. Po raz pierwszy można zamówić koła z karbonowymi lamelami, zmniejszającymi opór powietrza, a tym samym – poprawiającymi wydajność tego auta.
2025 Porsche 911 Carrera GTS standardowo korzysta z obręczy 20-calowych z przodu (opona: 245/35 ZR20) oraz 21-calowych przy tylnej osi (315/30 ZR21). Jak donoszą Niemcy w swoim komunikacie prasowym – „w związku ze znacznie zwiększonymi osiągami, szersza powierzchnia styku tylnych opon poprawia dynamikę jazdy i przyczepność nowego 911 Carrera GTS”.
2025 Porsche 911 Carrera: epokowa zmiana
Wraz z wprowadzeniem hybrydy 911 przeszło również kurację odmładzającą. Epokową wręcz zmianę stanowi rezygnacja z dodatkowych kierunkowskazów w zderzaku. Obecnie są one zintegrowane w standardowych reflektorach matrycowych. Umożliwiło to powiększenie otworów chłodzących w zderzaku.
2025 Porsche 911 Carrera GTS w przedniej części ma z kolei 5 pionowo rozmieszczonych klap, widocznych z zewnątrz. Uzupełniają je kolejna, tym razem niewidoczna klapka, a także adaptacyjne dyfuzory w poszyciu nadwozia (nowość w 911).
„Elementy te kierują przepływem powietrza w zależności od potrzeb. Gdy zapotrzebowanie na moc jest niskie, zamknięte klapy optymalizują aerodynamikę. Gdy wymagane są wysokie osiągi, np. na torze wyścigowym, klapki kierują duże ilości powietrza do chłodnic” – czytamy w informacji prasowej.
Kolejną nowość stanowią opcjonalne reflektory matrycowe LED HD. Składają się one z 32 000 punktów świetlnych i są w stanie oświetlać drogę aż na 600 m przed samochodem. Oferują takie funkcje, jak dynamiczne doświetlanie zakrętów w zależności od trybu jazdy, czy rozjaśnianie pasa ruchu.
Z tyłu znajdziemy nowo zaprojektowaną listwę świetlną ze zintegrowanym napisem Porsche. Po podobne rozwiązanie Niemcy sięgnęli przy okazji modernizacji elektrycznego Taycana. Zmodyfikowano również osłonę chłodnicy (ma po 5 listew po każdej stronie), a tablicę rejestracyjną umieszczono nieco wyżej niż do tej pory.
Bez tylnych siedzeń, choć...
Wraz z premierą odświeżonego Porsche 911, dodatkowe siedzenia z tyłu stały się… opcją. Na szczęście bezpłatną.
Nowością w znanym kokpicie jest system operacyjny najnowszej generacji. Ponadto zmieniono dźwignię do obsługi systemów wspomagających, a zamiast startera silnika w formie kluczyka, umieszczono… mało porywający przycisk. Znajduje się on z lewej strony kokpitu.
W schowku w konsoli środkowej wprowadzono chłodzoną półkę na smartfona z funkcją ładowania indukcyjnego. Z kolei za kierownicą zastosowano w pełni cyfrowy zestaw wskaźników w postaci zakrzywionego wyświetlacza o przekątnej 12,6”. Oferuje on aż 7 różnych trybów wyświetlania danych, w tym Classic, przywodzący na myśl zegary z historycznych „dziewięćsetjedenastek”.
Kolejne zmiany? Poprawa możliwości dostosowania trybów jazdy i działania systemów wspomagających kierowcę. Głębsze integracja Apple CarPlay, czy możliwość wyświetlania funkcji pojazdu bezpośrednio w ekosystemie Apple.
2025 Porsche 911 Carrera: więcej mocy
Odnowione Porsche 911 Carrera w podstawowej wersji nadal korzysta z 3-litrowego, podwójnie doładowanego boksera. Gruntownie jednak go odświeżono, stosując m.in. intercooler wprost z modelu Turbo czy nowe turbosprężarki – z dotychczasowego GTS-a.
W efekcie zmian moc wzrosła do 394 KM (450 Nm maksymalnego momentu obrotowego), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h uległo poprawie o 0,1 s. Obecnie trwa 4,1 lub 3,9 s w modelach z pakietem Sport Chrono. Prędkość maksymalna to 294 km/h – o 1 km/h więcej niż poprzednio.
Jak cena i kiedy w sprzedaży?
Porsche już wyceniło najnowsze warianty „dziewięćsetjedenastki”. Za podstawową odmianę tego auta trzeba obecnie zapłacić od 643 000 zł. Cabriolet kosztuje z kolei od 711 000 zł.
2025 Porsche 911 Carrera GTS to wydatek przynajmniej 854 000 lub 922 000 zł w odmianie z opuszczanym dachem materiałowym. Wariant z napędem 4x4, realizowanym przez dodatkowe sprzęgło w przedniej części samochodu, kosztuje od 854 000 zł (Coupe).
Dostawy odświeżonego 911 rozpoczną się pod koniec lata.