Przełomowa bateria Nio ma zapewnić ponad 1000 km zasięgu. Ile uzyskano w świecie rzeczywistym?
Przełomowy akumulator półprzewodnikowy w cenie nowego Volkswagena Passata – jaki zasięg zapewnia? To sprawdził pewien chiński właściciel Nio ET5. Uzyskany przez niego wynik, choć imponujący, nie pokrywa się z oczekiwaniami.
W teście przeprowadzonym w grudniu 2023 roku Nio ET7, zasilane przez nowy akumulator półprzewodnikowy SSB, pokonało dystans 1145 km. Za jego kierownicą zasiadali wtedy William Li – dyrektor generalny i współzałożyciel tej marki – na zmianę z Shenem Feiem (wiceprezesem Nio Power).
Podróż trwała 14 godzin, a auto poruszało się z maksymalną prędkością 90 km/h. Średnia z trasy wyniosła 83,0 km/h, natomiast przeciętne zużycie energii oscylowało wokół 13,2 kWh/100 km. Po dojechaniu do celu w baterii pozostało jeszcze 3% energii (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Akumulator półprzewodnikowy: tylko na stacjach wymiany
Teraz dokonanie obu panów postanowił powtórzyć właściciel elektrycznego Nio ET5 o imieniu Ran. Obecnie nowego akumulatora SSB nie można kupić razem z samochodem, ale od 1 czerwca 2024 roku jest on dostępny w stacjach wymiany baterii tej chińskiej marki.
Wynika to po prostu z jego ceny. Akumulator o pojemności 150 kWh kosztuje około 165 tys. zł. To praktycznie tyle samo, ile trzeba zapłacić za podstawowy wariant nowego Volkswagena Passata B9 (TUTAJ przeczytasz megatest tego auta).
150 kWh to potężna pojemność. Dla porównania Mercedes w swoim modelu EQS stosuje obecnie baterię o pojemności sięgającej 118 kWh, a Tesla w Modelu X – 100 kWh. Z kolei w miejskich Fiacie 600 mamy baterię dysponującą 54 kWh, natomiast w nowym Mini SE – 49,2 kWh (mniejszy wariant ma pojemność 36,6 kWh).
Okazuje się, że akumulator SSB nie jest łatwo „zdobyć”. Ran planując swój test musiał bowiem dokonać jego wcześniejszej rezerwacji w systemie. Na stację ładowania przybył swoim Nio ET5 ze standardową baterią (75 kWh) i zasięgiem 239 km (42% naładowania).
Po wymianie na akumulator półprzewodnikowy zasięg jego auta od razu skoczył do 981 km (przy 93% naładowania).
Dwa dni w podróży
Ran swoją podróż zaplanował na 2 dni. Pierwszego pokonał dystans 641 km, co zajęło mu 7 godzin i 10 minut. Dotarł do hotelu z 21% naładowania i podłączył swoje auto do ładowarki. Rano bateria była nabita w 99%, co komputer pokładowy przeliczył na 1054 km zasięgu.
Podróż Nio ET5 odbywała się głównie autostradami, na których Ran utrzymywał prędkość rzędu 90-110 km/h, choć przeważnie były to okolice 95 km/h. Na trasie zdarzały się również dość ostre podjazdy. Temperatura była wysoka – miejscami sięgała 39 stopni Celsjusza.
Ostatecznie Ran pokonał dystans 891,4 km. Wtedy wskaźnik naładowania pokazywał 0%, natomiast zasięg wynosił 1 km. Pokonanie trasy zajęło 10 godzin i 41 minut, co daje średnią prędkość przejazdu na poziomie 83,4 km/h.
Ran, który liczył na wyższy zasięg swojego Nio z nową baterią, za użytkowanie jej przez dwa dni zapłacił 300 RMB, co daje kwotę około 163 zł.
Akumulator półprzewodnikowy SSB: parametry
Standardowa bateria trakcyjna w modelach Nio dysponuje 75 lub 100 kWh. Mimo że pojemność nowego akumulatora, opracowanego przez WeLion New Energy Technology, wynosi 150 kW, wymiarami (długość/szerokość/wysokość: 2062/1539/186 mm) nie różni się od wcześniej stosowanych.
Waży ona jednak 575 kg, czyli o 20 kg więcej niż pakiet 100-kilowatogodzinny. Pojedyncze ogniwo SSB ma gęstość energii na poziomie 360 Wh/kg, natomiast cała bateria – 260 Wh/kg. Nowy akumulator korzysta z bardzo intensywnego chłodzenia. Według Chińczyków jest ono aż 6-krotnie bardziej wydajne niż w przypadku tradycyjnych akumulatorów.
Baterie półprzewodnikowe są powszechnie uznawane za święty Graal motoryzacji. W porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami litowo-jonowymi ciekłe elektrolity zastępuje się w nich materiałem stałym. Czyli np. ceramiką (TUTAJ poznasz najlepsze elektryki w długą trasę).
Poza zwiększeniem gęstości energii, ich największe zalety to wyższy poziom bezpieczeństwa oraz poprawa szybkości ładowania.
Lucid Air Grand również uzyskało imponujący zasięg
Niedawno Amerykanie sprawdzili Lucida Air Grand Touringa pod kątem zasięgu. Auto, które dysponuje akumulatorem o pojemność 118 kWh, jest rekordzistą w oficjalnych cyklach homologacyjnych amerykańskiego EPA i WLTP. Zgodnie z nimi zapewnia zasięg, odpowiednio, 824 i 839 km (przed modernizacją tego auta).
W teście zasięgu, przeprowadzonym przez kanał youtubowy Out of Spec Reviews, Lucid Air Grand Touring pokonał dystans 843 km. Wcześniej, przy 822 km auto przeszło w tryb żółwia, co oznacza, że jego osiągi wyraźnie się pogorszyły.
Lucid w przeciwieństwie do Nio jechał ze stałą prędkością oscylującą wokół 112 km/h. Temperatura klimatyzacji była w nim z kolei ustawiona na 21 stopni Celsjusza. Dane dotyczące pogody nie są jednak znane.
Test rozpoczął się przy 100% naładowania baterii, a zakończył przy jej całkowitym wyczerpaniu.