Przełomowe Audi Q6 e-tron z ceną dużo niższą niż siostrzane Porsche. Ale tanio nie jest
Audi Q6 e-tron stanowi przełom dla tego niemieckiego wytwórcy. To jego pierwszy model, oparty na nowo opracowanej platformie, a także pierwsze zupełnie nowe auto od kilku lat.
Audi Q6 e-tron oparto na platformie PPE, czyli Premium Platform Electric, opracowanej wspólnie z inżynierami Porsche. Ten niemiecki samochód jest elektrycznym SUV-em średniej wielkości, oferowanym początkowo wyłącznie z napędem na obie osie.
Do sprzedaży w Polsce trafiły na razie dwie odmiany Audi Q6 e-trona. Słabszą wprawiają w ruch dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 388 KM. Takie auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,9 s (w trybie Launch Control), a średnio na 100 km zużywa od 17,0 do 19,4 kWh.
Mocniejsza odmiana, czyli SQ6 e-tron maksymalne przywołuje już 517 KM, zapewniających iście sportowe osiągi. W liczbach wyraża się to czasem rozpędzania do 100 km/h w 4,4 s oraz prędkością maksymalną 230 km/h (210 km/h w podstawowej odmianie). Średnie zużycie energii wynosi tutaj z kolei 17,5-18,4 kWh/100 km.
Nowe Audi Q6 e-tron: jaka cena?
Cena podstawowego Audi Q6 e-trona startuje z pułapu 355 550 zł. Samochód z fabryki wyjeżdża w standardowym kolorze szarym Magnet i na 18-calowych obręczach z lekkich stopów. Lakier metalizowany wymaga przynajmniej 5060 zł dopłaty, natomiast 19-calowe koła – również co najmniej 5060 zł.
Maksymalnie w nadkolach Audi Q6 e-trona zmieszczą się 21-calowe obręcze. Kosztują one przynajmniej 15 710 zł i z przodu są obute oponami o średnicy 255/45, natomiast z tyłu – 285/40 (TUTAJ przeczytasz o nowych oznaczeniach modeli Audi).
Auto w wyposażeniu podstawowym ma m.in. fotele z tapicerką materiałową, dostęp bezkluczykowy, klimatyzację postojową, pompę ciepła oraz ładowarkę pokładową o mocy 11 kW. Poza tym w tym niemieckim SUV-ie znajdziemy:
- cyfrowe zegary
- system multimedialny z nawigacją
- adaptacyjny tempomat
- asystentów omijania przeszkód i skrętu
- kamery „obserwujące” otoczenie
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- rozpoznawanie znaków drogowych
- ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu i wysiadania
- boczne, przednie, kurtynowe oraz centralną poduszkę powietrzną
- reflektory LED plus z funkcją asystenta świateł
- ogrzewanie kierownicy oraz przednich i tylnych siedzeń
- klimatyzację 3-strefową
Audi SQ6 e-tron: mocniejsze i lepiej wyposażone
Audi SQ6 e-tron, poza mocniejszymi silnikami, wyróżnia się przede wszystkim standardowymi obręczami 20-calowymi oraz obudowami lusterek zewnętrznych w srebrnym macie. W kabinie znajdziemy m.in. tapicerkę, stanowiącą połączenie skóry ze skórą ekologiczną oraz elektrycznie regulowane siedzenia sportowe.
Wewnątrz uwagę zwracają również spłaszczona u dołu 3-ramienna kierownica, a także aluminiowe nakładki pedałów. Z kolei podsufitkę utrzymano w kolorze czarnym.
Za Audi SQ6 e-trona Niemcy żądają 419 900 zł. Dla porównania siostrzane Porsche Macan EV kosztuje od 386 000 zł do 526 000 zł (Turbo). Podstawowy wariant auta z Zuffenhausen korzysta z dwóch silników o łącznej mocy 408 KM, natomiast wersja Turbo wyciska z siebie aż 650 KM.
Audi Q6 e-tron do pierwszych klientów trafi w drugiej połowie tego roku.
Nowe Audi Q6 e-tron: z technologią 800-woltową
Nowe Audi Q6 e-tron wykorzystuje technologię 800-woltową, co pozwala na bardzo szybkie ładowanie. Maksymalnie jego bateria trakcyjna przyjmuje prąd z mocą 270 kW. Oznacza to, że w ciągu 10 minut potrafi zwiększyć zasięg o 255 km. Z kolei ładowanie od 10 do 80% trwa zaledwie 21 minut.
Imponująco przedstawia się również rekuperacja. Ten niemiecki SUV jest w stanie odzyskiwać energię z hamowania z mocą do 220 kW, co z pewnością stanowi jeden z ukłonów w stronę zasięgu. Szczególnie w warunkach miejskich.
Nowo opracowany akumulator litowo-jonowy Audi Q6 e-trona składa się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych. Ma nominalną pojemność 100 kWh (94,9 kWh użytkowo) i zapewnia zasięg sięgający 625 km (według cyklu WLTP). W przypadku SQ6 to 596 km.
Wewnątrz tego niemieckiego SUV-a znajdziemy zupełnie nowe i większe niż w jakimkolwiek innym Audi ekrany. Smukły, panoramiczny wyświetlacz w technologii OLED, składa się z 11,9-calowego cyfrowego kokpitu oraz z 14,5-calowego centralnego ekranu dotykowego.
Kolejny ekran, tym razem o przekątnej 10,9 cala, jest przeznaczony dla pasażera przedniego fotela i zaopatrzony m.in. w aktywny tryb prywatności. Jego zastosowanie ma zapobiegać rozpraszaniu kierowcy w trakcie jazdy. Pasażer może nie tylko oglądać na nim filmy i inne treści wideo, ale również znajdować stacje ładowania.
Z rozszerzoną rzeczywistością
Wyświetlacze w Audi Q6 e-tron uzupełnia head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Przekazuje on prędkość jazdy, znaki drogowe, wskazówki nawigacji i informacje z systemów wsparcia kierowcy. Co ciekawe, sposób wyświetlania danych sprawia wrażenie, jakby ekran miał przekątną aż 88 cali.
System multimedialny Audi Q6 e-trona oparto na platformie Android Automotive, co zapewnia bezpośredni dostęp do środowiska Google na ekranie samochodu czy możliwość instalowania nowych aplikacji ze sklepu Google Play. I to bez konieczności podłączenia smartfona.
Zupełnie nowy, cyfrowy asystent głosowy rozumie aż 800 poleceń i ma formę awatara na centralnym ekranie. Za jego pomocą można sterować licznymi funkcjami samochodu (TUTAJ przeczytasz wielki test systemów multimedialnych).
Wewnątrz znajdziemy ponadto rozbudowane oświetlenie nastrojowe, wysokiej jakości okładziny, w tym pochodzące z recyklingu, a także rozbudowany system nagłośnienia. Topowy – Bang & Olufsen Premium – składa się z wzmacniacza, który zasila 20 kolumn o łącznej mocy 830 W.
Bagażnik ma pojemność od 526 do 1529 l. Ale to nie wszystko. Do dyspozycji jest również 64-litrowy frunk, idealny do przechowywania np. kabli do ładowania.