9 września 2024

Przetarg na nowe fotoradary. Kto i jakie urządzenia dostarczy?

znak kontrola prędkości montaż
Zdjęcie: CANARD.

Za ponad rok na naszych drogach pojawi się 70 nowych urządzeń. Choć na ostateczny wybór jeszcze poczekamy, już teraz można wstępnie powiedzieć, jaki sprzęt będzie mierzył prędkość.

W ramach Krajowego Planu Odbudowy zostanie zakupionych 128 urządzeń do automatycznej kontroli prędkości oraz rejestracji przejazdu na czerwonym świetle. Najliczniejszą grupę będą stanowić nowe fotoradary stacjonarne. Znamy już ofertę firm, które chcą instalować sprzęt do punktowego pomiaru szybkości.

Przetarg na nowe fotoradary stacjonarne

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym na początku lipca ogłosiło przetarg na zakup sprzętu pomiarowego. Na ten cel zamierza wydać blisko 24 mln zł. Wymogi dotyczące urządzeń nie są zbyt wygórowane i praktycznie nie odbiegają od tych, które dotyczyły zamówień z ubiegłych lat.

Fotoradary mają działać przez całą dobę, stąd wymóg stosowania lampy błyskowej ze światłem widocznym lub IR. Warunki zamówienia obejmują możliwość fotografowania pojazdów poruszających się z prędkością do minimum 220 km/h, na 4 pasach ruchu, zarówno tych zbliżających się, jak i oddalających od masztu. Każde urządzenie musi automatycznie odczytywać numery rejestracyjne pojazdu, jego markę i model oraz odróżniać auta ciężarowe od osobowych.

Sprzęt musi funkcjonować w temperaturze od -25°C do +50°C. Zamówienie zostało podzielone na dwie części, co oznacza, że każdy z oferentów dostarczy po 35 sztuk urządzeń.

Nowe fotoradary stacjonarne – procedura wyboru ruszyła

CANARD otworzył już złożone oferty. Znamy więc zaproponowane ceny. Na tej podstawie można już przypuszczać, który z dostawców otrzyma kontrakt i co chce instalować. Oczywiście na ostateczny wybór jeszcze poczekamy.

Inspektorzy muszą przeprowadzić testy urządzeń, aby potwierdzić, czy są one zgodne z warunkami specyfikacji. Dopiero na podstawie zaproponowanej ceny, ale i liczby punktów zdobytych podczas testów, za warunki gwarancji i czas instalacji, zostaną wyłonieni zwycięzcy i podpisane umowy z wykonawcami. Ci będą mieli maksymalnie 76 tygodni na instalację sprzętu.

Nowe fotoradary stacjonarne – Multaradar CD

Mimo że procedura przetargowa jeszcze trwa, można już jasno wskazać, który z wykonawców ma największe szanse na instalację stacjonarnych fotoradarów. Najniższe ceny, nieco ponad 8 mln zł, zaoferowały dwie firmy: Lifor dla pierwszej części zamówienia oraz PolCam dla drugiej partii urządzeń. Pierwsza firma od dłuższego czasu dostarcza fotoradary dla CANARD. Kupione w poprzednim przetargu Multaradary CD zastąpiły 98 najstarszych i najbardziej awaryjnych fotopułapek, dotychczas pracujących na naszych drogach. Można się więc domyślać, że i tym razem ten model urządzenia trafi na drogi.

Warto jednak zauważyć, że w portfolio firmy znajduje się również TraffiStar SR390, czyli zaawansowany fotoradar, który zainstalowano w Bytomiu i Warszawie. Te niewielkie urządzenia, oprócz pomiaru prędkości, mogą również rejestrować jednocześnie przejazd na czerwonym świetle. Działają także na trójnogu lub, co ważne, w radiowozie, i to w czasie ruchu. Biorąc jednak pod uwagę wymogi zakupowe CANARD, nie należy się spodziewać, aby sprzęt był używany poza stacjonarnymi masztami.

Fotoradary zamiast policyjnych wideorejestratorów

Warszawska firma PolCam należy do Grupy WB, obecnie największego polskiego producenta oferującego technologie łączności i dowodzenia dla sił zbrojnych. Jednak kierowcy powinni kojarzyć PolCam głównie z policyjnych aut z wideorejestratorami. Był to jeden z pierwszych na świecie prędkościomierzy kontrolnych wykorzystujących cyfrowy zapis wideo, zastępujący kasety VHS zapisem na dysku twardym. Firma produkuje również fotoradary, a efekty ich „pracy” można odczuć po powrocie z wakacji, np. w Chorwacji.

CZYTAJ TEŻ: Najbardziej zapracowane fotoradary i kamery w pierwszej połowie 2024 r.

Sztandarowy produkt to fotoradar SmartEye. Może on kontrolować prędkość aż do 32 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo umożliwia monitorowanie przejazdu na czerwonym świetle, zakazu skrętu, jazdy pod prąd czy po buspasie. Jeśli zostanie podłączony do Centralnej Ewidencji Pojazdów, automatycznie rejestruje pojazdy bez ważnego przeglądu technicznego czy OC. Podobnie jak TraffiStar SR390, sprzęt PolCam mierzy szybkość również podczas jazdy.