6 sierpnia 2024

Przewodnik po profilaktycznej konserwacji samochodu – co i jak często wymieniać w aucie?

Posiadanie samochodu to nie tylko przyjemność, ale i obowiązki. Mowa tu przede wszystkim o konieczności dbania o stan techniczny pojazdu. Kluczowe są tu zarówno działania profilaktyczne, jak i systematyczne przeglądy. Warto zatem wiedzieć, co i jak często wymieniać w aucie. Wszystko po to, aby mieć pewność, że każda podróż zawsze będzie bezpieczna.

Konserwacja profilaktyczna

Dbałość o stan techniczny samochodu polega nie tylko na wykonywaniu obowiązkowych przeglądów technicznych, ale także na działaniach profilaktycznych. Mowa tu o systematycznej kontroli takich elementów jak olej silnikowy, filtry, opony, akumulator, układ hamulcowy i oświetlenie. Olej chroni silnik przed zatarciem i nadmiernym przegrzaniem. W miarę eksploatacji traci on swoje właściwości. Dlatego niezbędna jest jego regularna wymiana. Przyjmuje się, że olej silnikowy wymieniany powinien być co 10-30 tys. kilometrów. Na wydajność i sprawność samochodu wpływ ma również stan filtrów. Ich zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza silnika. Zaleca się, aby filtry samochodowe wymieniane były co 10-15 tys. kilometrów. Na bezpieczeństwo jazdy wpływa także stan ogumienia. Istotne jest, aby systematycznie sprawdzać ciśnienie kół i stan bieżnika. Ciśnienie sprawdzane powinno być przynajmniej raz w miesiącu. Koniecznie należy to robić przed każdą dłuższą podróżą. Jeśli zaś chodzi o bieżnik, to jeśli jego głębokość wynosi 1,6 mm lub mniej, konieczna jest wymiana opony. Kluczowym elementem układu elektrycznego w samochodzie jest akumulator. Regularne testy akumulatora wykonywać powinno się co najmniej dwa razy w roku. Działania profilaktyczne obejmują również systematyczne sprawdzanie stanu klocków i tarcz hamulcowych. Układ hamulcowy w pojeździe sprawdzany powinien być co 15 tys. kilometrów. Wspomnieć trzeba jeszcze o oświetleniu. Każdy kierowca ma obowiązek sprawdzania poprawnego funkcjonowania świateł w samochodzie. W przypadku nieprawidłowego działania, któregoś ze świateł konieczna jest wymiana żarówki.

Profilaktyka długoterminowa

Niektóre podzespoły w samochodzie nie wymagają częstej kontroli i wymiany. Nie można jednak o nich zapominać. Po pierwsze, mowa tu o oleju przekładniowym. Olej skrzyni biegów wymieniany powinien być co 60-80 tys. kilometrów. Po drugie, istotne jest sprawdzanie stanu zawieszenia. Przede wszystkim pamiętać trzeba o systematycznej kontroli amortyzatorów, wahaczy i drążków kierowniczych. Stan techniczny zawieszenia w pojeździe sprawdzany powinien być co 20-30 tys. kilometrów. Jeśli zaś chodzi o wymianę elementów zawieszenia, to te wymieniane powinny być co 100 tys. kilometrów. Po trzecie, pamiętać trzeba o świecach zapłonowych. Są one niezbędne do powstania iskry potrzebnej do zapłonu paliwa w silniku. Należy je wymieniać co 30-60 tys. kilometrów. Uszkodzone świece zapłonowe mogą powodować problemy z zapłonem. Dlatego tak ważne jest kontrolowanie ich stanu technicznego. Po czwarte, konieczne jest sprawdzanie stanu rozrządu. Jego poprawa praca przekłada się na odpowiednią wydajność silnika, jak i na prawidłowe spalanie. W przypadku zauważenia takich objawów jak niestabilna praca silnika, piski na niskich obrotach czy problemy z odpalaniem, koniecznie należy sprawdzić stan techniczny rozrządu.

Profilaktyka sezonowa

Na koniec wspomnieć trzeba jeszcze o tych elementach, które powinny być kontrolowane i wymieniane w zależności od warunków atmosferycznych czy pory roku. W pierwszej kolejności wskazać trzeba na wycieraczki. Dobrym rozwiązaniem jest ich sezonowa wymiana. Szczególną uwagę zwrócić należy na przednie wycieraczki, ponieważ są one częściej eksploatowane. Poza wycieraczkami ważna jest także kontrola płynu do spryskiwaczy. Pamiętać trzeba, że powinien być on zawsze dostosowany do panujących warunków atmosferycznych. Przed zimą konieczna jest wymiana płynu letniego na płyn zawierający preparat przeciw zamarzaniu. Pamiętać trzeba również o płynie do chłodnicy. Jego stan sprawdza się w specjalnym zbiorniku wyrównawczym. Jego poziom kontrolowany powinien być zawsze przed latem i przed zimą. Na koniec wspomnieć trzeba jeszcze o stanie podwozia. Jego konserwacja jest szczególnie ważna w okresie zimowym. W tym czasie powinno się dokładnie myć i oczyszczać podwozie z zabrudzeń, błota i soli.

Każdy właściciel samochodu zobowiązany jest do posiadania ważnej polisy OC. Wiedzieć trzeba, że opłata za ubezpieczenie uzależniona jest od różnych czynników. Stan techniczny auta także ma znaczenie. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o swój pojazd. W obliczeniu wysokości składki na ubezpieczenie pomóc może kalkulator OC.