Przewody zapłonowe: najczęstsze objawy awarii, charakterystyka, wymiana
Przewody zapłonowe w zasadzie umożliwiają tylko przepływ prądu z cewki do świecy. Ale to dzięki nim samochód może jechać. To dzięki nim silnik może pracować. Dlaczego są one tak ważne?
Przewody zapłonowe pełnią niebagatelną rolę w każdym pojeździe spalinowym. W samochodach elektrycznych przewodów zapłonowych nie ma, choć jest w nich cała masa innych przewód, także wysokie napięcia. W silniku spalinowym przekazują impuls elektryczny. Czy przewody zapłonowe trzeba wymieniać?
Jaką rolę odgrywają przewody zapłonowe?
Przewody zapłonowe potocznie nazywane są kablami wysokiego napięcia. Umożliwiają przepływ prądu z cewki przez rozdzielacz prosto na świece zapłonowe, które dalej wywołują iskrę. T z kolei umożliwia wybuch mieszanki paliwowej w cylindrze.
Przewody muszą być połączone ze świecami w odpowiedniej kolejności, bo iskra musi powstać w odpowiednim czasie pracy silnika. Inaczej silnik nie odpali. Za to odpowiedzialny jest z kolei rozdzielacz.
Objawy awarii przewodów zapłonowych
Przewody zapłonowe zużywają się, jak każdy inny element osprzętu silnika, choć nie są częścią ruchomą. Z czasem izolacja traci swoje właściwości, przewód zaczyna kruszeć i napięcie, jakie ma dotrzeć z cewki, do świecy nie jest już takie mocne. Poza tym gumowa osłona jest narażona na działanie zarówno wysokich, jak i niskich temperatur, a także gryzoni.
Przewody mogą także śniedzieć, końcówki tracić zdolność izolacji, przez co powstają przebicia napięcia. A to niebezpieczne, bo napięcie, które muszą przewody przekazać, jest bardzo duże i wynosi około 25 000 – 30 000 V a impuls przekazywany jest niezwykle często, bo wynika z cyklu pracy silnika. Każdy ruch cylindra to jedna iskra.
Jak sprawdzić przewody zapłonowe w samochodzie?
Kiedy należy sprawdzić przewody zapłonowe? Gdy nagle silnik zaczyna nierówno pracować lub przerywa podczas jazdy albo, gdy pojawiają się problemy z rozruchem i wzrasta spalania paliwa.
Bardzo często zdarza się, że skutki zużycia przewodów zapłonowych nasilają się wraz z pojawieniem się wilgotnej pogody i mrozów. Wtedy przewód, który nie jest dobrze izolowany, umożliwia przebicie. Zdarza się, że iskra widoczna jest wtedy gołym okiem.
Jak dobrze wybrać kable zapłonowe?
Najlepiej dobrać przewody zapłonowe do konkretnego modelu samochodu i rodzaju silnika. Producenci stosują wiele różnego rodzaju zamienników. Dobierające przewody inaczej trzeba pamiętać, by spełniały one określone parametry:
- oporność inaczej rezystencja, czyli wielkość charakteryzująca relację między napięciem a natężeniem prądu elektrycznego w obwodach prądu stałego. W dużym uproszczeniu chodzi o to, by przewód, którym przepływa prąd, nie był zbyt gruby, czyli nie stawiał zbyt dużego oporu, ani zbyt cienki, bo może nie wytrzymać napięcia,
- końcówka przewodów musi mieć odpowiednią średnicę, (choć przewody są standaryzowane, warto to sprawić),
- kształt końcówki musi być on odpowiednio wyprofilowany np. w kształcie fajki,
- długość przewodów musi być odpowiednia. Jeśli będą one za krótkie, nie będziemy w stanie ich założyć, jeśli za długie, będą dotykać pozostałych elementów silnika. Wbrew obiegowej opinii, długość przewodu nie wpływa na czas, z jakim impuls dociera do iskry.
Wymiana przewodów zapłonowych – co musisz wiedzieć?
Wymiana przewód jest banalnie prosta, w starszych samochodach jest do nich łatwy dostęp, jednak trzeba pamiętać, by nie pomylić kolejności poszczególnych przewodów. Dodatkowo przed wymianą przewodów warto odpiąć klemę z akumulatora.
FAQ
Kiedy należy wymienić przewody zapłonowe?
Przewody zapłonowe warto wymienić, gdy zauważymy nierówną pracę silnika lub problemy z rozruchem szczególnie podczas dużej wilgotności powietrza. Konieczne jest to także, gdy zauważymy mechaniczne uszkodzenie przewodów.
Z czego składa się układ zapłonowy?
Układ zapłonowy składa się w dużym skrócie z cewki, rozdzielacza i przewodów zapłonowych.
Jak wymienić kable zapłonowe?
W wielu przepadkach nie potrzeba do tego żadnych narzędzi. Wystarczy odpiąć stare przewody i wpiąć nowe. Ważne, by nie pomylić kolejności.
Ile kosztują kable zapłonowe?
Przewody zapłonowe do większości samochodów to stosunkowo nieduży wydatek. Do najpopularniejszych modeli można je kupić już za kilkadziesiąt złotych. Jednak do nowoczesnych samochodów będą one zdecydowanie droższe. Koszty zwiększ, a także liczba cylindrów. Inny koszt wymiany przewodów będzie w przypadku silnika trzycylindrowego (to cztery przewody, jeden z cewki na rozdzielacz, trzy z rozdzielacza na świecę) inny w przypadku silnika V12 (aż 13 przewodów). Ich koszt może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.