7 maja 2024

Przewody zapłonowe – jakie są ich rodzaje, klasy oraz co należy wiedzieć o ich eksploatacji?

przewody zapłonowe
Distributor cap and high performance yellow ignition wires on a car engine.

Przewody zapłonowe dostarczają prąd do układu zapłonowego i wpływają na prawidłową pracę silnika. Od ich jakości zależy moc iskry generowanej przez świece zapłonowe.

Budowa przewodów zapłonowych

Kable zapłonowe są to przewody wysokiego napięcia, które składają się z trzech podstawowych elementów: nasadki na świecę tzw. fajki, przewodu elektrycznego i nasadki na rozdzielacz zapłonu lub cewkę. Kabel przewodzi prąd 25-30 tys. Woltów, dlatego musi mieć trwały rdzeń i wytrzymałą izolację.

Nasadki połączone są gwintem z dodatkowym łącznikiem ze stopą przewodzącą, na której zaczyna i kończy płynąć prąd. Całość pokrywa płaszcz ochronny z grubego materiału, chroniący przed ryzykiem przebicia i zawilgoceniem, które powodowałoby problem z zapłonem. Osobna osłona zabezpiecza też fajki na świecę.

Zadaniem przewodów jest doprowadzenie wysokiego napięcia z cewki na świece zapłonowe, bez strat i zakłóceń. Nawet najmniejsze przepięcie na kablach może spowodować zakłócenia w spalaniu mieszanki, co przełoży się na nierówną pracę silnika, a nawet jego unieruchomienie.

Rodzaje przewodów zapłonowych

Przewody dzieli się na klasy ze względu na odporność na temperatury wysokie, jak i niskie, przy jednoczesnym uwzględnieniu elastyczności przewodu.

Na termoodporność wpływa zastosowany materiał izolacyjny. Mogą nim być:

  • tworzywa sztuczne (najczęściej PCV) – przewody z taką izolacją są wprawdzie tanie, ale cechują się stosunkowo niską odpornością na temperatury, umiarkowaną trwałością i wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne i zużycie
  • elastomery (np. EPDM) – wykazują dobre właściwości termoizolacyjne, przewodzące i są odporne na wodę oraz pracę w trudnych warunkach
  • silikon – najpopularniejszy materiał izolacyjny stosowany w przewodach zapłonowych, wyróżnia się wysoką wytrzymałością na oleje, smary i wysokie temperatury, niestety jest podatny na uszkodzenia mechaniczne

Przewody dzielimy również ze względu materiału, z jakiego wykonany jest rdzeń. Dostępne są kable z rdzeniem:

  • miedzianym – mają dobrą odporność mechaniczną, bardzo dobrze przewodzą prąd i są tanie; niestety powodują zakłócenia elektromagnetyczne i ograniczają moc iskry
  • węglowym – dobrze przewodzą prąd i tłumią zakłócenia elektromagnetyczne, minusem jest słaba odporność na uszkodzenia mechaniczne i niska trwałość, co jest wynikiem szybkiego starzenia się grafitu
  • ferromagnetycznym, czyli rdzeniem z włókna szklanego otoczonym materiałem ferromagnetycznym i spiralnym stalowym drutem; skutecznie tłumi zakłócenia elektromagnetyczne, daje wysoką jakość iskry i cechuje się znikomą stratą energii

Jak dbać o przewody zapłonowe?

Przewody zapłonowe pracują w ciężkich warunkach, a wysokie natężenie prądu prowadzi do ich zużycia. Dla przewodów groźne są wilgoć, duże wahania temperatury oraz zbyt wysokie pole elektromagnetyczne, które sprzyjają ich przepalaniu się.

Ponieważ kable są ważnym elementem układu, to należy systematycznie kontrolować ich stan oraz wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Aby zapewnić optymalne działania układu zapłonowego i równomierne zużycie przewodów, powinno się je wymieniać w komplecie, nawet jeśli uszkodzony jest tylko jeden.

Jakie są objawy awarii przewodów zapłonowych?

Najczęstszymi objawami świadczącymi o niesprawności przewodów są:

  • trudności z uruchomieniem samochodu w wilgotny, mglisty dzień – nawet niewielkie pęknięcia izolacji mogą doprowadzić do zaabsorbowania przez wilgoć części energii płynącej do świec, co utrudnia rozruch
  • nierównomierna praca silnika, będąca efektem przebić pomiędzy przewodami a metalowymi częściami silnika lub innymi elementami samochodu, które sprawiają, że do świec nie dociera wystarczająca ilość energii
  • okopcona rura wydechowa – wskazuje na zaburzenia w pracy cylindrów, co oznacza, że któryś z nich nie dostał wystarczająco dużej energii do zainicjowania spalania paliwa, za takie stan odpowiedzialne mogą być ponownie przebicia przewodów zapłonowych
  • zwiększenie zużycia paliwa, co jest wynikiem spalania części mieszanki paliwowo-powietrznej poza silnikiem i łączy się z okopconym wydechem
  • problemu z przyspieszaniem będące następstwem nierównej pracy cylindrów
  • zakłócenia w pracy radia – przebicia na przewodach zapłonowych mogą powodować zaburzenia, wpływające negatywnie na pracę elektronicznego sprzętu w pojeździe

FAQ

Co ile wymieniać przewody zapłonowe?

Mechanicy zalecają wymieniać przewody co 30-60 tys. km. Częściej należy to robić w pojazdach z instalacją LPG.

Jaki jest koszt wymiany przewodów zapłonowych?

Cena zależy od rodzaju rdzenia oraz klasy przewodów. Za komplet 5 kabli zapłacimy od 50 do nawet 200 zł, a za robociznę ok. 60 zł.

Jakie są rodzaje przewodów zapłonowych?

Przewody dzielimy na klasy od A do F ze względu na odporność na temperatury dodatnie i ujemne, na rodzaje zastosowanych materiałów izolacyjnych (PCV, elastomery i silikon) oraz typy rdzeni (miedziany, węglowy, ferrytowy).