Przyspieszenie na trasie Kraków-Warszawa. Kolejny fragment S7 gotowy
Kierowcy mogą już korzystać z nowego, prawie 19-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od Moczydła do Miechowa (woj. małopolskie). To kluczowy fragment, który już teraz skróci czas podróży pomiędzy dwoma największymi miastami Polski – Krakowem i Warszawą.
Nowy odcinek gotowy
Kierowcy mają powody do zadowolenia! Czas przejazdu pomiędzy Krakowem i Warszawą skraca się. Wszystko dzięki oddanemu właśnie do użytku fragmentowi drogi S7. To 19-kilometrowy odcinek z Moczydła do węzła Miechów. Dzięki niemu już teraz bezpośrednio z Miechowa można dojechać do Warszawy w ok. 2,5 godziny. (ZOBACZ też: Powstanie tunel pod „zakopianką”. Podpisano umowę na 150 mln).
Na całej trasie powstały łącznie 24 obiekty inżynieryjne. To mosty, wiadukty i estakada. Droga ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku, ale nie zabrakło też przestrzeni na ewentualną rozbudowę o trzeci pas. Na nowy odcinek można wjechać dzięki dwóm węzłom – Książ i Miechów. „Budując nową trasę rozwinęliśmy sieć dróg lokalnych, których przy okazji tej inwestycji powstało ponad 15 km. Zbudowaliśmy też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Małoszów i Tochołów” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Koszt całej inwestycji to... 1051 mln zł! Same prace budowlane pochłonęły 860 mln zł. Pieniądze na realizację tego fragmentu pochodzą m.in. z dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (to prawie 586 milionów zł).
To jeszcze nie koniec
19-kilometrowy fragment w teorii nie robi większego wrażenia, jednak jest elementem kluczowej trasy. Dzięki odcinkowi Moczydło – Miechów łączna długość drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrosła ponad dwukrotnie. Obecnie to 31,8 km. Do tej sumy należy dodać jeszcze drugi fragment trasy, który został otwarty w październiku 2021 roku. To 13-kilometrowy odcinek między węzłami Szczepanowice i Widoma.
Wciąż jednak brakuje ostatnich 23,6 km do zamknięcia całej inwestycji:
- 5,3 km między węzłami Miechów i Szczepanowice – planowane otwarcie sierpień 2024;
- 18,3 km od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta – planowane otwarcie listopad 2024.
Drogowcy zapewniają, że do końca 2024 r. podróż pomiędzy Warszawą i Krakowem zajmie niespełna 3 godziny. (ZOBACZ też: Która droga w Polsce jest najbardziej kręta? Oto słynna bieszczadzka serpentyna).
Historia trasy S7
Jak przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, droga łącząca obecną i dawną stolicę Polski już od setek lat jest jednym z najważniejszych szlaków naszego kraju.
Kryje się za nią historia, która miała swój początek w 1819 roku. Wtedy to wytyczono zupełnie nowy trakt krakowski, przez Radom, Kielce i Jędrzejów. Zastąpił on poprzedni – prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach droga krajowa nr 7 została zastąpiona nową drogą ekspresową S7, która jest dostosowana do potrzeb nowoczesnego transportu. I którą kierowcy mogą pokonywać trasę Kraków - Warszawa szybciej, bezpieczniej i bardziej komfortowo.
Ale ekspresówka ma jeszcze jeden ważny pozytyw. Biegnie ona bowiem niezwykle urokliwymi terenami Wyżyny Miechowskiej. Jazda tym odcinkiem jest zatem także przyjemnością ze względu na widoki. Na jednym z jej odcinków (Małoszów) powstał np. 400-metrowy wiadukt, który przebiega m.in. nad rzeką Nidzicą. W najwyższym miejscu ma prawie 20 m wysokości.