Ranking 10. najpopularniejszych nowych SUV-ów – które modele wybierają Polacy?
Europejczycy pokochali SUV-y, a Polacy nie są tu wyjątkiem. Auta tego typu sprzedają się nad Wisłą jak ciepłe bułeczki. Sprawdzamy, jakie uterenowione modele najczęściej wyjeżdżały z polskich salonów w I półroczu 2024 r.
SUV-y od lat biją rekordy popularności. W I półroczu 2024 r. wśród 10 najczęściej rejestrowanych nowych samochodów, aż 7 należało do tego segmentu. Oczywiście jest w tym pewne uproszczenie, bo granica oddzielająca SUV-a od crossovera jest w wielu przypadkach płynna. Jak bowiem sklasyfikować takie modele jak Volkswagen T-Roc czy Toyota C-HR?
Motoryzacyjni puryści mogą nad tym debatować godzinami, jednak dla statystycznego kierowcy sprawa wydaje się mniej zawiła. Dlatego i my wrzuciliśmy obie grupy aut do jednego worka, sporządzając ranking najpopularniejszych SUV-ów. Przygotowując go oparliśmy się na zestawieniu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, bazującym na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).
Choć przedstawia ono liczbę rejestracji nowych samochodów ogółem, to jednak – pomijając symboliczne odchylenia związane z rejestracjami pojazdów do celów własnych przed dealerów czy importerów – dane z CEP są w oczywisty sposób wyznacznikiem popularności poszczególnych modeli wśród klientów. Dlatego, celem uproszczenia, zrównujemy rejestracje ze sprzedażą i w artykule stosujemy oba pojęcia wymiennie.
Jakie modele Polacy wybierali najchętniej?
Toyota Yaris Cross
Choć SUV-y wyewoluowały z samochodów terenowych, to nie jest tajemnicą, że najlepiej sprawdzają się w mieście. Zwiększony prześwit pozwala ze spokojem pokonywać spore krawężniki, a wysoko umieszczone siedziska ułatwiają m.in. usadzenie dzieci w fotelikach.
Nie powinno więc dziwić, że najczęściej kupowanym SUV-em był model, który w zatłoczonych metropoliach czuje się jak ryba w wodzie. Reprezentująca segment B-SUV Toyota Yaris Cross to samochód idealny do miasta. Również z uwagi na fakt, że po ostatnim liftingu jest już dostępna wyłącznie z układem hybrydowym, który najlepiej sprawdza się właśnie w warunkach gęstego ruchu. Oferowany jest on w 2 wariantach mocy (116 i 130 KM) oraz łączony z napędem na przednie lub cztery koła.
Toyota obiecuje zużycie paliwa od 4,4 l na 100 km, a w tym przypadku deklaracje producenta pokrywają się z wynikami możliwymi do uzyskania w realiach drogowych. Z kolei wysoka popularność Yarisa Crossa ułatwia jego późniejszą odsprzedaż. Wisienką na torcie pozostaje niska utrata wartości.
Jednak i w tej beczce miodu ukryta jest łyżka dziegciu. Główną bolączką Yarisa Crossa jest słabe wyciszenie, na które narzeka wielu użytkowników tego auta. Szczególnie daje się ono we znaki w czasie jazdy z prędkościami autostradowymi. Również wyjściowa cena Toyoty jest – na tle konkurencji – wygórowana.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Toyotę Yaris Cross w OTOMOTO Lease:
Kia Sportage
Kia Sportage 5. generacji to kompaktowy SUV, a więc pojazd o rozmiar większy od Yarisa Crossa. Auto trafiło na rynek w 2021 roku i od początku swojej kariery jest chętnie wybierane przez naszych rodaków. Nie ma w tym nic dziwnego. Koreański samochód łączy pożądane nadwozie typu SUV z atrakcyjną stylizacją, solidnymi warunkami gwarancji (7 lat lub 150 tys. km) oraz niemalże kompletnym przekrojem układów napędowych.
Niemalże, bo w aktualnej palecie modelu brakuje wersji z silnikiem Diesla. Ot, znak czasów. Zamiast niego zdecydować się można na odmianę benzynową z turbodoładowaną jednostką 1.6 o mocy 160 KM. Auto dostępne jest z manualną lub automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów. Ten drugi wariant może mieć również napęd 4x4.
Piętro wyżej znajduje się odmiana hybrydowa, której podstawą jest ten sam silnik benzynowy, jednak dzięki asyście jednostki elektrycznej auto dysponuje mocą 210 KM. W tym przypadku klienci również mogą wybierać pomiędzy odmianą z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Inaczej jest w przypadku najmocniejszej wersji Kii Sportage, czyli hybrydy typu-plug in, która występuje tylko z układem 4x4. Moc systemowa tego auta to 245 KM. Producent deklaruje, że w trybie czysto elektrycznym może on pokonać do 78 km bez uruchamiania jednostki spalinowej. Wówczas układ czerpie życiodajne elektrony z akumulatora trakcyjnego o pojemności 13,8 kWh.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Kię Sportage w OTOMOTO Lease:
Toyota RAV4
Toyota RAV4 to jeden z pionierów całego, szeroko rozumianego segmentu SUV-ów. Pierwsza generacja tego modelu debiutowała w 1994 roku, a dziś w salonach Toyoty kupić można już 5. wcielenie RAV4. Na przestrzeni 30 lat samochód przeszedł długą drogę, stając się pełnoprawnym przedstawicielem klasy kompakt. Jest więc jednym z największych modeli, które znalazły się na podium tego zestawienia.
Jakby tego było mało, ma też największy – choć nie najmocniejszy – silnik w tym gronie. Pod maską Toyoty pracuje 2,5-litrowa jednostka benzynowa, która zawsze łączona jest z silnikiem (lub silnikami) na prąd. Podstawowy wariant to odmiana hybrydowa o mocy 218 KM i z przednim napędem. W gamie jest też wersja 4x4 o mocy 222 KM.
Topowe RAV4 to hybryda typu-plug in. Dysponuje ona imponującą mocą 306 KM i zawsze ma napęd na wszystkie koła. Akumulator trakcyjny ma pojemność 18,1 kWh, co – według danych producenta – powinno pozwolić na pokonanie do 75 km na samym prądzie.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Toyotę RAV4 w OTOMOTO Lease:
Hyundai Tucson
Hyundai Tucson to bliźniak konstrukcyjny Kii Sportage. Choć, patrząc na te auta z zewnątrz, praktycznie w ogóle tego nie widać. W pierwszej połowie bieżącego roku Polacy chętniej kupowali Kię, jednak to kompaktowy SUV Hyundaia skuteczniej przyciąga do siebie uwagę. Gdy Tucson wjechał na rynek (a była to końcówka 2020 roku) wywołał prawdziwy ferment. Kierowcy docenili ekstrawagancką sylwetkę tego modelu, czego najlepszym dowodem jest tytuł „Internetowego Samochodu Roku według OTOMOTO”, który Tucson zdobył w 2021 roku. I pomimo upływu lat, ten SUV wciąż może się podobać.
Jednak Hyundai przekonuje nie tylko stylizacją. Ma obszerną i nieźle wykończoną kabinę, zapewnia pewne prowadzenie i dobry komfort podróży. Samochód, który niedawno przeszedł modernizację, dostępny jest ze 160-konną jednostką benzynową (napęd przedni lub 4x4), 215-konnym układem hybrydowym oraz w 253-konnej odmianie hybrydowej typu plug-in.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Hyundaia Tucsona w OTOMOTO Lease:
Toyota C-HR
Toyota C-HR to model, który Japończycy przygotowali specjalnie z myślą o gustach europejskich klientów. I, co tu dużo mówić, trafili w sam środek tarczy. Pierwsza generacja tego auta była hitem, a w ubiegłym roku Toyota pokazała następcę przebojowego modelu.
C-HR II jest nowocześniejszy i przestronniejszy od poprzednika, co nikogo nie powinno zaskakiwać. Cieszy również fakt, że Toyota pozbyła się jednej z największych wad pierwszej generacji swojego modelu, czyli wysoko umieszczonych klamek tylnych drzwi. Utrudniały one dostęp do samochodu młodszym dzieciom, a jak wiadomo SUV-y często wykorzystywane są jako pojazdy rodzinne.
Jednak najpoważniejsze zmiany zaszły w obrębie układów napędowych. Do klasycznych hybryd, opartych na silnikach 1.8 (140 KM mocy systemowej) lub 2.0 (197 KM, dostępna również w wersji 4x4), dołączył topowy wariant plug-in. Generuje on 223 KM i może przejechać do 66 km w trybie czysto elektrycznym.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Toyotę C-HR w OTOMOTO Lease:
Dacia Duster
Dacia to marka, którą wybiera się głównie z rozsądku. Jednak Rumuni konsekwentnie pracują nad tym, by zmienić ten stereotyp. Ma w tym pomóc najnowsza, III generacja Dustera, która niedawno trafiła na rynek. Choć samochód wciąż należy do propozycji przystępnych cenowo, to jednak nie razi już budżetowym charakterem tak jak poprzednicy.
Przyjemnie zestrojone zawieszenie zapewnia komfortową podróż, a solidne spasowanie estetycznie zaprojektowanego wnętrza pozwala zapomnieć, że to jeden z najtańszych SUV-ów na rynku. Niestety ta ostatnia uwaga nie dotyczy podstawowego wariantu wyposażenia, którego kabina wygląda, jakby żywcem przeniesiono ją z lat 90. XX wieku. Próżno szukać w niej dużego ekranu centralnego, o cyfrowych zegarach nawet nie wspominając. Jednak każdy medal ma dwie strony – klienci ze sceptycyzmem podchodzący do technologicznych nowinek mogą docenić prostotę tego wnętrza.
Z kolei ci stawiający na nowoczesność będą musieli pogodzić się z pewnymi brakami w wyposażeniu. Docenią za to układ hybrydowy o mocy 140 KM, który po raz pierwszy w historii dostępny jest w Dusterze. Zastąpił on silnik Diesla, którego próżno szukać w ofercie tego rumuńskiego wytwórcy. Za to wciąż dostępna jest wersja z fabryczną instalacją LPG (o mocy 100 KM) oraz klasyczna, 130-konna odmiana benzynowa. Ta ostatnia odmiana oferowana jest również w wariancie z napędem 4x4.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Dacię Duster w OTOMOTO Lease:
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc to, obok Volvo XC60, jedna z najstarszych konstrukcji wśród najpopularniejszych SUV-ów. Niemiecki samochód trafił do sprzedaży w 2017 roku i do dziś świetnie się sprzedaje. Nie tylko w Polsce, bo równie chętnie po ten model sięgają wszyscy Europejczycy – w ubiegłym roku samochód stanął na najniższym stopniu podium bestsellerów Starego Kontynentu.
Skąd ta niesłabnąca popularność? Z pewnością pomógł w niej lifting, który Niemcy przeprowadzili w 2021 roku. Dzięki niemu auto dotrzymuje kroku konkurencji, zapewniając niezłe wyposażenie i pewnie działające systemy wsparcia. Ponadto już od dnia debiutu T-Roc przekonywał do siebie pewnym zachowaniem na drodze, które idzie w parze z ogólnym komfortem jazdy.
Auto dostępne jest z silnikami o pojemnościach 1.0, 1.5 oraz 2.0 o mocy od 116 do – bagatela! – 300 KM! Ta ostatnia generowana jest przez usportowiony wariant R, jednak w gamie przewidziano również coś dla kierowców wybierających ekonomię ponad emocjami. T-Roc, jako pierwszy model w zestawieniu, dostępny jest również w wersji z silnikiem Diesla! W gamie nie zabrakło też odmian 4x4.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Volkswagena T-Roca w OTOMOTO Lease:
Cupra Formentor
Ten samochód to najlepszy dowód na to, że odwaga popłaca. Cupra Formentor jest pierwszym modelem stworzonym na wyłączność tej marki. To oznacza, że Formentor nie ma swojego odpowiednika w gamie Seata. Ma za to atrakcyjnie zaprojektowane nadwozie, szeroką gamę jednostek napędowych oraz zapewnia ponadprzeciętne wrażenia z jazdy (w topowych wariantach).
Warto nadmienić, że wiosną bieżącego roku Formentor przeszedł modernizację. Samochody po liftingu zmieniły się znacznie i można je odróżnić już na pierwszy rzut oka. Odnowiony model dostępny jest obecnie w 3 wariantach. To 150-konna wersja benzynowa oparta o silnik o pojemności 1.5 z układem miękkiej hybrydy, 272-konna hybryda typu plug-in, której podstawą jest ta sama jednostka benzynowa oraz topowy, 333-konny wariant VZ z silnikiem 2.0 TSI. Z czasem do gamy zmodernizowanego Formentora dołączą kolejne wersje silnikowe, w tym diesel.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Cuprę Formentor w OTOMOTO Lease:
Skoda Kamiq
Skoda Kamiq w ubiegłym roku doczekała się modernizacji. To najmniejszy SUV czeskiej marki, który podbiera klientów Fabii. Jak widać robi to nad wyraz skutecznie. Samochód, jako jedyny model w tym zestawieniu, nie jest oferowany w wersji z napędem na wszystkie koła. Klienci muszą zadowolić się jedynie odmianą przednionapędową.
W Kamiqu próżno też szukać jakichkolwiek śladów elektryfikacji, choćby w postaci układu miękkiej hybrydy. Czesi postawili na jednostki benzynowe 1.0 TSI oraz 1.5 TSI. Ta mniejsza dostępna jest w wariantach 95- lub 115-konnym, większa zawsze generuje 150 KM.
Już w podstawowej odmianie samochód charakteryzuje się satysfakcjonującym wyposażeniem, a topowy wariant Monte Carlo nie tylko rozpieszcza dodatkami, ale też wyróżnia się sportowymi akcentami stylistycznymi.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Skodę Kamiq w OTOMOTO Lease:
Volvo XC60
Volvo XC60 to – jak na realia rynku pierwotnego – niemal weteran szos. Samochód oferowany jest już od 2017 roku, jednak z drugiej strony ta szwedzka marka przyzwyczaiła nas już do długowieczności swoich modeli. Jak widać klientom to nie przeszkadza i XC60 jest jedynym modelem marek premium w TOP 10. Na przestrzeni lat Volvo oczywiście modernizowało to auto (lifting w 2021 r.), wycofało też z oferty silnik wysokoprężny.
W gamie pozostały warianty zelektryfikowane: miękka hybryda oraz hybryda typu-plug in. Podstawowa odmiana rozwija generuje 250 KM, a topowy wariant imponuje parametrami swojego 455-konnego układu napędowego. Podstawą obu jest benzynowa jednostka 2.0 – silniki o większej pojemności nigdy nie były oferowane w obecnej generacji tego modelu. Obie odmiany mają też napęd 4x4.
Tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Volvo XC60 w OTOMOTO Lease: