7 lipca 2024

RED ALERT: Podejrzewasz próbę phishingu? Sprawdź, co trzeba zrobić

phishing
Zdjęcie: GettyImages.

Obawiasz się, że w wyniku cyberataku konto OTOMOTO mogło zostać przejęte przez przestępców? Nie panikuj i działaj. Poradnik krok po kroku dla ofiar phishingu.

Phishing, który polega na nieuprawnionym dostępie do danych, może dotknąć każdego. Cyberprzestępcy to często profesjonaliści, którzy tylko czekają na nasz błąd. Oto działania krok po kroku, jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą phishingu.

Podejrzewasz próbę phishingu? Zmień hasło

Brak reakcji w przypadku podejrzenia nieautoryzowanego dostępu do naszego konta jest kolejnym błędem, który może mieć poważne konsekwencje. Jest to też ułatwienie dla cyberprzestępców. W takiej sytuacji niezbędne jest natychmiastowe działanie, takie jak zmiana hasła.

Należy jak najszybciej zalogować się na konto OTOMOTO i dokonać zmiany hasła lub skorzystać z opcji „Nie pamiętasz hasła?” dostępnej na stronie logowania.

Pamiętajmy, że hasło musi być wyjątkowe i nieużywane w żadnym innym serwisie ani na poczcie. Warto dokładnie sprawdzić, czy nie pojawiły się nieautoryzowane ogłoszenia na naszym koncie lub też czy nie była z niego prowadzona korespondencja z kontrahentami.

Podejrzewasz próbę phishingu – zgłoś cyberatak

Priorytetem OTOMOTO jest reagowanie na wszelkie sygnały od użytkowników o potencjalnych zagrożeniach na ich kontach. W przypadku incydentu należy natychmiast poinformować Dział Obsługi Klienta. Możesz to zrobić, korzystając z infolinii (+48 61 880 32 21 lub +48 539 146 861) – od poniedziałku do piątku w godz. 08:00-17:00 lub wysłać wiadomość na adres pomoc@otomoto.pl – od poniedziałku do niedzieli w godz. 08:00-20:00. Dostępny jest również chat oraz formularz zgłoszeniowy. Pracownicy, w zależności od potrzeb, pomogą zablokować dostęp do konta osobom, które zdobyły do niego dostęp nielegalnie.

Phishing może dotyczyć nie tylko konta OTOMOTO

Jeśli ofiara phishingu, np. wpisała dane logowania na stronie udającej OTOMOTO, zagrożenie może obejmować również inne serwisy. W sytuacji, gdy hasło i dane logowania były używane tylko do OTOMOTO (zgodnie z zasadami bezpieczeństwa), zagrożone jest wyłącznie konto i znajdująca się na nim korespondencja z klientami. W tym przypadku zmiana hasła i kontakt z Działem Obsługi Klienta powinny wystarczyć.

Gorzej, gdy hasło i mail logowania Klienta Biznesowego są tożsame z hasłem i mailem logowania do skrzynki pocztowej, na którą założono konto. Wtedy może wystąpić efekt kuli śnieżnej – od utraty dostępu do maila, przez dostęp do wewnętrznych danych firmy. W tym przypadku trzeba również zmienić hasła dostępowe oraz skontaktować się z obsługą poszczególnych serwisów. Tylko w ten sposób można odebrać dostęp do danych, jeśli padliśmy ofiarą phishingu.

Podejrzewasz próbę phishingu? Lista krok po kroku, jak się bronić

Jeśli masz podejrzenia, nie zwlekaj, działaj natychmiast. Tylko w ten sposób masz szansę ubiec osoby stosujące phishing. Oto kroki, jakie należy podjąć:

  • zmień hasło w OTOMOTO
  • skontaktuj się z Działem Obsługi Klienta OTOMOTO Centrum Pomocy
  • sprawdź, czy na koncie OTOMOTO nie pojawiły się nieautoryzowane ogłoszenia lub korespondencja
  • zmień dane logowania do pozostałych usług, np. poczta elektroniczna, jeśli hasło i adres e-mail były tożsame z danymi logowania w OTOMOTO