Regeneracja amortyzatorów – ile kosztuje?
Sprawność amortyzatorów w aucie jest kluczowa jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżowania. Wszelkie symptomy uszkodzenia tych elementów oznaczają wizję wymiany amortyzatorów na nowe. Pewnym ratunkiem może być jednak regeneracja
Czy opłaca się regenerować amortyzatory?
Regeneracja amortyzatorów ma sens w przypadku modeli samochodów, do których nowe kosztują krocie, bądź nie są dostępne na rynku części zamiennych. Podobnie jest w przypadku skomplikowanych rozwiązań takich jak np. amortyzatory z siłą tłumienia sterowaną elektronicznie. Profesjonalnie zregenerowane podzespoły w niczym nie odbiegają jakością od oryginalnych, fabrycznie nowych.
W niektórych przypadkach może okazać się, że amortyzatory do danego modelu czy wersji są po prostu niedostępne na rynku. Pojawiają się też poważne trudności ze znalezieniem odpowiednich zamienników. W efekcie przekłada się to na czas naprawy. Takie sytuacje mogą mieć miejsce w przypadku samochodów zabytkowych. Tutaj również dobrym pomysłem jest znalezienie firmy, która podejmie się usługi regeneracji.
Jeśli chodzi o popularne modele samochodów, w których zastosowano tradycyjne amortyzatory olejowe, gazowe bądź gazowo-olejowe sprawa wygląda nieco inaczej. Z uwagi na dużą dostępność części zamiennych, często w atrakcyjnych cenach, regeneracja wydaje się mieć mały sens. Koszty mogą być podobne lub wyższe niż w przypadku zakupu nowego amortyzatora.
Ile kosztuje regeneracja amortyzatorów?
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od tego, z jakim konkretnie modelem auta mamy do czynienia. Można jednak przyjąć, że widełki cenowe w takich przypadkach wynoszą od kilkuset do nawet ponad 2000 zł za sztukę. Poniżej omawiamy dokładniej tę kwestię w odniesieniu do konkretnych typów amortyzatorów.
Rodzaje aktywnych amortyzatorów
Amortyzatory sterowane elektronicznie
W tym przypadku określona siła tłumienia uzyskiwana jest poprzez zmniejszanie lub zwiększanie cyrkulacji oleju, za pomocą sterowania elektronicznego. Amortyzatory tego typu można było znaleźć opcjonalnie już w takich samochodach jak np. Peugeot 407.
Ile kosztuje regeneracja amortyzatorów sterowanych elektronicznie?
Koszt regeneracji amortyzatorów sterowanych elektronicznie oscyluje w granicach kilkuset złotych od sztuki. Najczęściej są to kwoty rzędu 500-600 zł za sztukę.
Amortyzatory pneumatyczne
Miech (poduszka powietrzna) i amortyzator to dwa elementy tworzące wspólnie tzw. amortyzator pneumatyczny. Rozwiązanie bardzo często spotykane jest w samochodach klasy premium (Audi A8, BMW 7) ale i w takich autach jak np. Citroen C5.
Ile kosztuje regeneracja amortyzatorów pneumatycznych?
Za zregenerowanie jednego amortyzatora pneumatycznego zapłacimy w okolicach 1000 złotych.
Amortyzatory NIVO
Ten typ amortyzatorów spotkamy najczęściej w starszych samochodach. Umieszczono je w tylnej osi pojazdu, a ich celem jest jej samopoziomowanie. Rozwiązanie można znaleźć np. w niektórych modelach Mercedesa.
Ile kosztuje regeneracja amortyzatorów NIVO?
Jeśli przyjdzie nam poddać regeneracji amortyzatory typu NIVO, to należy się przygotować na koszt około 800 złotych. Oczywiście za sztukę. W rezultacie wydamy co najmniej 1600 zł, ponieważ ten typ regeneruje się parami.
Amortyzatory magnetyczne
Najbardziej zaawansowany wśród opisywanych amortyzatorów. We wnętrzu umieszczono specjalny płyn magnetoreologiczny z cząstkami magnetycznymi. Oddziałuje na niego również pole magnetyczne. W efekcie konsystencja cieczy ulega zmianie. Podobnie jak charakterystyka pracy amortyzatorów. Takie rozwiązanie znajdziemy np. w sportowym Audi R8.
Ile kosztuje regeneracja amortyzatorów magnetycznych?
Jest to również najdroższy typ amortyzatorów w odniesieniu do usługi regeneracji. Koszt przywrócenia do stanu fabrycznie nowego jednego takiego elementu może wynieść nawet około 2000 zł. W pierwszym momencie kwota może wydawać się wysoka.
Jednak jeśli spojrzymy na ceny nowych zamienników, szybko dojdziemy do wniosku, że to jedynie mała część tego ile musielibyśmy wydać na zakup nowego kompletu. Ponieważ w wielu przypadkach może się okazać, że wartość takiego zestawu jest zbliżona do kwoty, za jaką możemy kupić kilkuletnie auto z segmentu B.
Jak wygląda regeneracja amortyzatorów?
Regeneracja amortyzatorów to przywrócenie używanego, często uszkodzonego elementu do stanu fabrycznego. Polega na:
- rozebraniu amortyzatora i wymianie uszkodzonych części znajdujących się w nim, z których najważniejsze to tłoczyska
- wymyciu pod wysokim ciśnieniem i jednoczesnym oczyszczeniu z korozji
- sprawdzeniu kondycji okablowania, wtyczek itp.
- uszczelnieniu i uzupełnieniu gazem bądź olejem (w przypadku tego typu amortyzatorów)
- wypiaskowaniu i profesjonalnemu pomalowaniu obudowy (korpusu)
- wykonaniu testu sprawdzającego charakterystykę pracy amortyzatora
Regeneracja amortyzatorów motocyklowych
Regeneracja amortyzatorów motocyklowych jest jak najbardziej możliwa. W efekcie na rynku można znaleźć specjalistyczne firmy zajmujące się tego typu usługami. Koszt przywrócenia do pełnej sprawności jednego elementu, w zależności od typu, zaczyna się od około 300 zł.
Jakie są objawy uszkodzenia amortyzatorów?
Do najczęstszych i najbardziej niebezpiecznych objawów uszkodzenia amortyzatorów należy zdecydowane pogorszenie pracy charakterystyki zawieszenia. Jazda samochodem staje się mało przyjemna i nieprzewidywalna. Szczególnie w trakcie pokonywania większych nierówności. Zjawisku towarzyszą charakterystyczne stuki, ale można zauważyć też wycieki z amortyzatora (w przypadku wariantów olejowych lub olejowo-gazowych).