Regeneracja rozrusznika – czy warto? Ile kosztuje? Kiedy regenerować?

Problemy z odpaleniem auta czy spowolniony rozruch to najczęstsze symptomy awarii rozrusznika. Czy regeneracja tego elementy może okazać się dobrym pomysłem i zastąpić kosztowną wymianę?
Rozrusznik – objawy awarii
Regeneracja rozrusznika może okazać się konieczna, kiedy mamy do czynienia z następującymi objawami:
- utrudniony i często spowolniony rozruch pojazdu
- po przekręceniu kluczyka brak jakiejkolwiek reakcji ze strony rozrusznika
- charakterystyczne odgłosy w trakcie próby rozruchu (przypominające grzechotanie czy np. stukanie)
- szybsze wyładowywanie się akumulatora
Regeneracja rozrusznika – na czym polega?
W tym celu sprawdzane są i wymieniane na nowe jego poszczególne części. Takie jak zębatki, szczotki, tulejki, łożyska, elektromagnes, bendiks czy komutator. Zanim to jednak nastąpi, ważna jest odpowiednia diagnostyka tego elementu. Dlatego najlepiej, aby został on wymontowany z samochodu i poddany szczegółowej analizie.
Bardzo ważne są takie kwestie jak pomiar napięcia, sprawdzenie rezystancji i izolacji przewodów. Część prac związanych z diagnostyką odbywa się również w warunkach laboratoryjnych. Oddając rozrusznik do profesjonalnej firmy zajmującej się regeneracją, można też liczyć na wypiaskowanie oraz pomalowanie obudowy podzespołu.
Ile kosztuje regeneracja rozrusznika?
Na rynku dostępne są gotowe zestawy naprawcze do regeneracji rozrusznika. Można je kupić już za kilkadziesiąt złotych i spróbować naprawić element samodzielnie. Znacznie skuteczniejszą metodą jest oddanie rozrusznika do profesjonalnego zakładu. Koszt, w zależności marki i modelu pojazdu, wyniesie od około 100 do kilkuset złotych.
Wymiana rozrusznika – cena
Jeśli mamy do czynienia z popularnym i mało skomplikowanym modelem auta, to koszt wymiany rozrusznika może zamknąć się w kwocie nawet kilkudziesięciu złotych. W bardziej skomplikowanych przypadkach koszt wymiany może być wyższy. Czasami może wynieść nawet około 400-500 złotych. Dlatego przed podjęciem decyzji o regeneracji bądź zakupie nowego elementu, warto zapytać mechanika o koszt robocizny, aby uniknąć niepotrzebnego rozczarowania.
Regeneracja czy wymiana?
Średni koszt zakupu nowego rozrusznika waha się w kwocie pomiędzy 300 a 400 złotych. Oczywiście w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych technicznie pojazdów może być wyższy. W takiej sytuacji regeneracja ma duży sens. Odnowiony element będzie równie skuteczny, jak nowy zamiennik. Jeśli awaria dotyczy starszego pojazdu, to można spróbować poszukać części używanej lub pokusić się o zakup zestawu naprawczego.
Podsumowanie
Objawy wskazujące na uszkodzenie rozrusznika nie powinny być bagatelizowane. Awaria tego elementu może doprowadzić do unieruchomienia samochodu w najmniej oczekiwanym momencie. Zły stan podzespołu ma też duży wpływ na żywotność innych elementów, takich jak np. alternator. Ratunkiem jest profesjonalna regeneracja, która w wielu przypadkach jest bardziej opłacalna niż zakup nowego rozrusznika.