Rejestracja samochodu z Niemiec – poradnik krok po kroku
Rejestracja samochodu z Niemiec nie jest procesem skomplikowanym. Oprócz standardowych formalności trzeba m.in. przetłumaczyć dokumenty i opłacić akcyzę. Co jeszcze musimy zrobić? Przedstawiamy, jak wygląda rejestracja samochodu z Niemiec krok po kroku.
Przed rejestracją samochodu z Niemiec
Zakup samochodu w Niemczech powinien być poprzedzony weryfikacją stanu technicznego oraz prawnego pojazdu. Sprawdzić auto można, zanim pojedziemy po nie do Niemiec. Wystarczy poprosić sprzedającego o numer rejestracyjny samochodu, VIN i datę pierwszej rejestracji. Potem należy wpisać dane na stronie internetowej https://historiapojazdu.gov.pl/ i zapoznać się z raportem, w tym z sekcją „Dane zagraniczne”.
Przy podpisaniu umowy kupna samochodu w Niemczech, sprzedający powinien przekazać nabywcy:
- fahrzeugbrief – czyli dowód własności, tzw. duży Brief
- fahrzeugschein – czyli dowód rejestracyjny, tzw. mały Brief
- HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego
- AU-Abgasuntersuchung (analiza składu spalin)
- książkę serwisową
- kartę pojazdu (jeśli została wydana)
- dowód zakupu za granicą oraz dowód opłacenia wszelkich podatków i ceł, o ile auto było sprowadzone z zagranicy
Samochód można sprowadzić na lawecie, wynająć do tego celu firmę transportującą samochody albo przyjechać samodzielnie. W tym ostatnim przypadku trzeba wykupić tablice rejestracyjne wjazdowe. Tablice krótkoterminowe z żółtym paskiem (Kurzzeitkennzeichen) zazwyczaj mają ważność 5 dni, licząc od dnia ich wydania. Wyrabia się je w specjalnych punktach przypominających kioski, które często znajdują się w pobliżu dużych komisów lub urzędów komunikacyjnych. Tam są one legalizowane, a nowy właściciel dostaje tymczasowy dowód rejestracyjny.
Aby otrzymać ważne tablice krótkoterminowe, trzeba przedstawić:
- eVB-Nummer, czyli numer ważnego ubezpieczenia – umowę można wykupić przez internet, może to być umowa terminowa nawet na 5 dni
- polski dowód osobisty, ewentualnie paszport wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu uzyskanym wcześniej z odpowiedniego urzędu miejskiego
W zależności od landu urząd może zażądać obecności przy rejestracji drugiej osoby z niemieckim, potwierdzonym meldunkiem.
Kolejne formalności wykonujemy już na terenie Polski.
Opłacenie akcyzy od samochodu sprowadzonego z Niemiec
W ciągu 14 dni od przekroczenia granicy autem trzeba złożyć w urzędzie skarbowym deklarację akcyzową od samochodu AKC-US (1). Można to zrobić osobiście, składając papierowy formularz lub elektronicznie za pomocą strony: https://puesc.gov.pl/.
Następnie w ciągu 30 dni należy uiścić podatek akcyzowy na konto urzędu skarbowego. Jego wysokość zależy od pojemności silnika i jego typu oraz wartości pojazdu.
Zgodnie z art.105 ustawy o podatku akcyzowym stawki na auta osobowe wynoszą:
- 18,6% wartości samochodu dla tych o pojemności silnika powyżej 2000 cm3
- 3,1% wartości pojazdu przy silniku do 2000 cm3
- 9,3% podstawy opodatkowania – dla samochodów o hybrydowym napędzie (HEV lub MHEV) z silnikiem spalinowym o pojemności od 2000 do 3500 cm3
- 1,55% podstawy opodatkowania – dla aut o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, (HEV lub MHEV) z silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm3
Z podatku zwolnione są samochody elektryczne oraz napędzane wodorem.
Należy pamiętać o przeliczeniu wartość samochodu na złotówki według średniego kursu NBP, obowiązującego w dniu powstania obowiązku podatkowego, czyli zakupu auta.
Bez potwierdzenia dokonania opaty akcyzowej rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec będzie niemożliwa, do tego urząd zacznie naliczać nam odsetki za każdy dzień zwłoki.
Przegląd techniczny
Badania techniczne to kolejna formalność, konieczna do rejestracji auta z Niemiec. Zrobimy je na uprawnionych stacjach kontroli pojazdów (mają w oznaczeniu literę D). Kierowca musi ze sobą zabrać dowód rejestracyjny pojazdu z Niemiec i tablice rejestracyjne zgodne z dokumentami. Jeżeli samochód posiada instalację LPG to musi mieć doraźne badanie zbiornika LPG wykonane przez TDT (Transportowy Dozór Techniczny).
Koszt badania technicznego wynosi tyle samo co każdego innego auta zarejestrowanego w kraju, czyli benzyna lub diesel – 99 zł, auto z instalacją LPG – 162 zł. Warto wiedzieć, że jeśli pojazd ma ważne badania techniczne przeprowadzone przez stację niemiecką, to często urząd uznaje takie badania. Wtedy odpada nam koszt zerowego przeglądu przy rejestracji.
Tłumaczenie dokumentów samochodu z Niemiec
Jakie dokumenty przy zakupie auta z Niemiec trzeba przetłumaczyć? Są to umowa kupna-sprzedaży albo faktura, o ile umowa nie została sporządzona od razu w dwóch językach. Nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego ani karty pojazdu, jeśli na dokumentach nie ma dodatkowych adnotacji albo pieczątek.
Ile kosztuje tłumaczenie dokumentów samochodu z Niemiec?
Umowa musi być przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego. Koszt usługi zależy od liczby stron oraz terminu realizacji. Przykładowo za tłumaczenie jednostronicowej umowy zapłacimy od 70 do 100 zł.
Jak zarejestrować samochód z Niemiec?
Warto wiedzieć, że pojazdu zarejestrowanego w Niemczech nie można zarejestrować w Polsce. Wcześniej sprzedający powinien samochód wyrejestrować w niemieckim urzędzie.
Ile jest czasu na zarejestrowanie auta z Niemiec?
Właściciel ma 30 dnia na zarejestrowanie samochodu z Niemiec. Jeżeli tego nie zrobi w tym czasie, zapłaci karę za zwłokę:
- powyżej 30 dni jest to 500 zł
- ponad 180 dni – 1000 zł
Z kolei urząd ma maksymalnie 30 dni na zakończenie rejestracji pojazdu.
Gdzie zarejestrować auto z Niemiec?
Wniosek o przerejestrowanie samochodu z Niemiec należy złożyć w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela, czyli w:
- urzędzie starostwa powiatowego
- urzędzie miasta
- urzędzie dzielnicy (jeśli właściciel mieszka w Warszawie)
Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji samochodu z Niemiec?
Oto dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z Niemiec:
- wypełniony wniosek o rejestrację
- przetłumaczona na język polski umowa kupna-sprzedaży albo faktura zakupu auta
- niemiecki dowód rejestracyjny, czyli Brief samochodu
- potwierdzenie uiszczenia opłaty podatku akcyzowego
- tablice rejestracyjne, na których samochód wjechał na teren Polski lub oświadczenie o ich braku, gdy auto przyjechało na lawecie
- zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym
- dokument potwierdzający tożsamość właściciela np. dowód osobisty
- potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych
- ważna polisa OC
Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z Niemiec kupionego w komisie w Polsce są takie same, przy czym należy dokładnie sprawdzić, czy został uiszczony podatek akcyzowy.
Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?
Standardowe koszty rejestracji samochodu z Niemiec to:
- tablice rejestracyjne – 80 zł standardowe lub 1000 zł indywidualne
- wydanie dowodu rejestracyjnego – 54 zł
- wydanie pozwolenia czasowego – 13,50 zł
- naklejka legalizacyjna – 12,50 zł
- opłata ewidencyjna 1,50 zł
Do kosztów (161,5 zł), jakie zapłacimy w urzędzie, trzeba doliczyć koszt tłumaczenia umowy – ok. 100 zł, polisę OC oraz wydatek na sprowadzenie auta z Niemiec.
Koszt lawety zależy od przejechanych kilometrów, np. transport auta z okolic Berlina zaczyna się od 800 zł. Jeśli zdecydujemy się na przyjazd na kołach, musimy wykupić tablice wywozowe (koszt ok. 70 euro) plus ubezpieczenie krótkoterminowe (30 dni za około 100 zł, zakup przez internet). Do tego wydatki na paliwo.
Poza tym, jeśli nie chcemy osobiście zarejestrować samochodu z Niemiec, możemy ustanowić pełnomocnictwo. Za to jest dodatkowa opłata w urzędzie w wysokości 17 zł.
Na szczęście dla kupujących, w 2016 r. zniesiono opłatę recyklingową dla pojazdów sprawdzonych z zagranicy.
Ubezpieczenie samochodu – przed czy po rejestracji auta?
Aby poruszać się po polskich drogach samochodem, musimy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Bez polisy nie zarejestrujemy też pojazdu. Zwykle nowy właściciel, przekraczając granicę na kołach, wykupuje 30-dniowe ubezpieczenie. Trzeba jednak pamiętać, że nie odnawia się ono automatycznie, zatem trzeba po jego zakończeniu podpisać nowe.
Za jazdę bez ważnego OC samochodem osobowym grozi kara w wysokości:
- do 3 dni – 1440 zł
- od 4 do 14 dni – 3600 zł
- powyżej 14 dni – 7 200 zł
Podsumowanie
Rejestracja samochodu z Niemiec wygląda tak samo, jak pojazdu kupionego w Polsce. Różnica tkwi w konieczności przetłumaczenia na język polski umowy kupna, przeprowadzenia badania technicznego oraz opłaceniu podatku akcyzowego. Ponieważ ten ostatni zależy od wartości auta i rodzaju i pojemności silnika, warto jeszcze przed zakupem dokładnie przemyśleć opłacalność inwestycji. Ponadto ostateczny koszt auta z Niemiec podwyższa jego transport do kraju.