17 stycznia 2025

Rok 2024 był w Polsce przełomowy. Hybrydy zdominowały rynek

Toyota Corolla - samochody hybrydowe

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2024 roku więcej niż co drugi nowo rejestrowany samochód dysponował napędem alternatywnym. Dominowały przede wszystkim hybrydy.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

W całym 2024 roku w naszym kraju zarejestrowano 248 531 klasycznych hybryd (HEV) i aut spalinowych z układem miękkiej hybrydy. Łącznie było to o 5,1% więcej niż w 2023 roku. Udział modeli hybrydowych w całej sprzedaży wyniósł z kolei 45%.

W zeszłym roku rynek nowych samochodów osobowych urósł o 16%. Obok hybryd, zwiększył się również udział aut zasilanych LPG, które zgarnęły dla siebie 3,0% rynkowego tortu (ponad 16,5 tys. rejestracji).

Ale tam, gdzie jedni zyskują, inni tracą. W zeszłym roku Polacy zarejestrowali 206 054 aut benzynowych, co oznacza 4,9-procentowy wzrost rok do roku. Mimo tego, ich udział w całym rynku zmalał o 4% – do 37,6%.

Nadal tracą również auta wysokoprężne, które w 2024 roku stanowiły zaledwie 8,9% wszystkich rejestracji. Straciły też auta na prąd (3% rejestracji), hybrydy plug-in (2,7% udziału w rynku) oraz pojazdy z ogniwami paliwowymi. O ile w 2023 roku Polacy skusili się na 83 samochody tego typu, o tyle w całym 2024 roku – jedynie na 12.

TUTAJ przeczytasz, jaki silnik wybrać: benzynowy czy wysokoprężny.

Rejestracje w 2024 r.: dominacja napędu alternatywnego

W poprzednim roku udział samochodów z napędem alternatywnym w całym rynku wyniósł 53,8%. Oznacza to rejestracje około 297 tys. takich pojazdów, czyli o 27,4% więcej niż w 2023 roku.

Co ciekawe, Polska w 2024 roku była jednym z liderów Unii Europejskiej pod względem udziału hybryd w rejestracjach nowych samochodów. 42,8% przez okres 11 miesięcy poprzedniego roku oznacza znacznie wyższy udział niż przeciętnie na terenie Wspólnoty (30,7%).

Polskę pod tym względem wyprzedziły jedynie Litwa, Estonia oraz Węgry.

Rejestracje w 2024 r.: najpopularniejsze hybrydy

Popularność hybryd w Polsce bez dwóch zdań wiąże się z powodzeniem, jakim cieszą się modele Toyoty. W pierwszej dziesiątce rankingu rejestracji pojazdów hybrydowych w zeszłym roku znalazło się 5 Toyot. Najchętniej sięgano po Corollę.

Co interesujące, wszystkie sprzedane Nissany Qashqaie dysponują napędem z układem hybrydowym (pełna hybryda lub miękka). Z kolei w przypadku Toyot Yaris Cross, C-HR oraz RAV4 na taki rodzaj napędu decydowało się ponad 90% klientów.

TUTAJ przeczytasz megatest hybrydowego Nissana X-Traila.

Rodzaje hybryd

Samochody hybrydowe korzystają z przynajmniej dwóch silników. Jeden, czyli zazwyczaj spalinowy, stanowi główne źródło napędu. Z kolei zadanie drugiego polega na wspomaganiu go. Obie jednostki przeważnie mogą pracować razem lub osobno.

Głównym założeniem samochodu hybrydowego jest ograniczenie zużycia paliwa. Udaje się to osiągnąć właśnie dzięki dodatkowemu silnikowi elektrycznemu. Jest on zasilany zazwyczaj przez nieduży akumulator, a pracę całego systemu spina jednostka sterująca.

Obecnie rozróżnia się kilka podstawowych rodzajów hybrydowych układów napędowych:

  • miękka hybryda (mHEV) – układ taki jest stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jego główną część stanowi niewielki generator, zastępujący jednocześnie rozrusznik i alternator. Uzupełnią go nieduży akumulator
  • pełna hybryda (HEV) – takie auta wykorzystują dwa źródła napędu: spalinowe lub elektryczne, albo oba jednocześnie. W oparciu o sposób dystrybucji mocy wyróżniamy trzy rodzaje hybryd HEV. Czyli szeregowe, równoległe oraz szeregowo-równoległe
  • hybryda plug-in (PHEV) – tego typu rozwiązanie stanowi pomost pomiędzy pełnymi hybrydami a pojazdami elektrycznymi. Najważniejszą innowację stanowi tutaj duży akumulator trakcyjny z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu