Rekordowe kamery i fotoradary – uważaj w tych miejscach!

Ranking najbardziej zapracowanych urządzeń do automatycznego rejestrowania wykroczeń drogowych. W 2023 r. co czwarty mandat został wystawiony na ich podstawie.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), na koniec 2023 r. miało do dyspozycji 583 stacjonarne urządzenia do rejestracji wykroczeń. Jak się okazuje, sprzęt nie próżnuje. Dotyczy to szczególnie kilku punktów na drogach. Rekordowe kamery i fotoradary przez cały 2023 r. wykonały prawie jedną czwartą wszystkich zdjęć, które spłynęły do CANARD.
Fotoradary w odwrocie, kamery zyskują
Inspektorzy CANARD w ubiegłym roku dostali 985 816 zdjęć i filmów, co pozwoliło wystawić 445 tys. mandatów. Co prawda to odrobinę mniej, niż w 2022 r., kiedy zostało przyłapanych dokładnie 1 007 167 kierowców i nałożono na nich 497,5 tys. grzywien.
To głównie „wina" fotoradarów. Te w ubiegłym roku zarejestrowały ponad 600 tys. kierowców. Natomiast w całym 2022 r. było ich około 174 tys. więcej. Rośnie za to wydajność kamer odcinkowego pomiaru prędkości. Według danych CANARD te podwoiły swoją wydajność. Z prawie 160 tys. zdjęć w 2022 r., aż do ponad 320 tys. w ubiegłym roku.
Prawie 45 tys. zdjęć wykonały rejestratory przejazdu na czerwonym świetle, to o prawie 7 tys. więcej niż dwa lata wcześniej. Warto też wspomnieć, że w 2023 zaczęły działać 4 kamery na przejazdach kolejowych. Ich ofiarą padło 2157 kierowców, którzy nie respektowali czerwonego światła przed torami.
W sidła inspekcji wpadło również 18 tys. właścicieli aut, którzy zostali nagrani przez mobilne fotoradary.
Rekordowe kamery i fotoradary – wygrał pomiar odcinkowy na A4
W skali całego kraju najwięcej wykroczeń ujawniły kamery średniej prędkości na autostradzie A4 w okolicach Wrocławia. Pomiar na tym 8 km odcinku trasy między Kostomłotami i Kątami Wrocławskimi, który został uruchomiony w wakacje ubiegłego roku, odnotował aż 152 475 naruszenia prędkości. Kolejne rekordowe kamery do pomiaru średniej szybkości nie mogą pochwalić się takimi dobrymi wynikami – co ciekawe, oba systemy znajdują się na drodze S7. Na odcinku Skomielna Biała-Naprawa, czyli w tunelu zakopianki przyłapano 27,4 tys. kierowców, a na obwodnicy Białobrzegów koło Radomia – 25,5 tys.
Rekordowe kamery i fotoradary – najgroźniejszy fotoradar znajduje się w Gliwicach na A1
W przypadku fotoradarów ich skuteczność jest bardziej porównywalna. Co nie zmienia faktu, że w tej kategorii pierwsze miejsce zajął fotoradar znajdujący się w Gliwicach na zjeździe z A1 w kierunku A4. Ten przez cały 2023 r. zarejestrował 11 004 wykroczenia. Kolejne miejsce należy do urządzenia w stolicy u zbiegu ul. Ostrobramskiej i Fieldorfa, które wykonało 10 246 zdjęć. Ostatnie miejsce na podium w przypadku fotoradarów przypada dla urządzenia w Solcu Kujawski (DK10). Zarejestrowało ono 10 081 pojazdów przekraczających limit szybkości.
Już poza podium, niemal z identycznym wynikiem (10 067), uplasował się fotoradar w Szczecinie na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Basen Górniczy. Co ciekawe, kolejne cztery miejsca zajmują urządzenia z wynikiem około 7000 wykonanych fotografii, które zostały umieszczone w Warszawie (aż 3 punkty) i Poznaniu.
CZYTAJ TEŻ: Nie tylko prędkość – zdziwisz się, co potrafią fotoradary na naszych drogach
Kamery na czerwone światło średnio skuteczne
W ubiegłym roku przybyło 20 nowych kamer monitorujących przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. Co oznacza, że było ich dwa razy więcej, niż w 2022 r. To jednak przełożyło się na stosunkowo niewielki wzrost zarejestrowanych wykroczeń z 38 tys. na blisko 45 tys. Najwięcej przypadków przejazdów na czerwony świetle (12 588) zarejestrowało urządzenie we Wrocławiu na skrzyżowaniu ulic Na Ostatnim Groszu i Bystrzyckiej. Kolejne rekordowe miejsce to Bielsko-Biała, ul. Sarni Stok. Tu kamera uwieczniła 5301 naruszeń.