12 listopada 2024

Rekordowe zakupy pojazdów | OTOMOTO Insights

OTOMOTO Insights raport październik 2024

Mimo że właściciele aut bacznie obserwują swój budżet, a dane gospodarcze nie są zbyt optymistyczne, nadal chętnie kupujemy samochody. Jak wynika z najnowszego raportu OTOMOTO Insights w październiku zarejestrowano najwięcej aut w tym roku. Rośnie również liczba osób korzystających z platformy OTOMOTO.

OTOMOTO Insights to comiesięczne raporty dotyczące rynku motoryzacyjnego w Polsce. Okazuje się, że październik pobił tegoroczne rekordy – klienci ruszyli masowo na zakupy samochodów.

OTOMOTO Insights – kryzys, ale nie w branży motoryzacyjnej

Wciąż utrzymująca się inflacja na poziomie 5%, wysokie stopy procentowe, a także ujemne wskaźniki ufności konsumenckiej – zarówno bieżącej, jak i wyprzedzającej. Czynniki te wpływają na pesymizm konsumentów i skłonność do oszczędzania. To skutkuje spadkiem konsumpcji gospodarstw domowych, wynoszącym aż -3% rok do roku i prawie dwukrotnie więcej w ujęciu miesięcznym.

Jednak te dane nie obejmują branży motoryzacyjnej – handel samochodami utrzymuje się na stabilnym poziomie.

OTOMOTO Insights – spektakularne wzrosty

W październiku 2024 r. zarejestrowano rekordową liczbę samochodów – 390 257 sztuk, co stanowi wzrost o 12,9% w stosunku do września. Od początku roku łączna liczba rejestracji wyniosła 3 466 087 pojazdów. To daje wzrost o 27,2% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r.

Tradycyjnie najwięcej, bo 66%, stanowiły przerejestrowania aut używanych, 22% to pierwsze rejestracje pojazdów sprowadzonych z zagranicy, a 12% stanowią rejestracje nowych samochodów. Użytkownicy indywidualni odpowiadają za 79% wszystkich rejestracji (308 584 sztuki). W tej grupie dominują samochody używane (69%), następnie pojazdy importowane (26%) oraz nowe auta (5%).

Więcej użytkowników platformy OTOMOTO

W październiku 2024 roku liczba ogłoszeń na OTOMOTO wzrosła o 5% w ujęciu miesięcznym i o 16% rok do roku. Skrócił się także średni czas aktywności ofert – dla użytkowników indywidualnych wyniósł on 41 dni, a dla biznesowych 45 dni.

Wzrostowi podaży aut towarzyszy zwiększony popyt ze strony kupujących. Największe zmiany zauważono dla aut benzynowych z LPG w ofertach użytkowników biznesowych oraz aut elektrycznych i hybrydowych oferowanych przez użytkowników indywidualnych, gdzie średni czas ogłoszenia skrócił się o 3 dni.

W październiku OTOMOTO odwiedziło 14,9 mln użytkowników. Spędzili oni średnio 12 minut i 49 sekund na stronie, przeglądając średnio 15,5 podstrony na wizytę. Większość użytkowników (73%) korzystała z serwisu na urządzeniach mobilnych. Wśród odwiedzających dominują mężczyźni (67%), a największą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 35-44 lata (26%).