18 sierpnia 2024

Renault lepsze od Tesli! Niespodziewany zwycięzca wielkiego testu zasięgów aut elektrycznych

2024 Renault Scenic E-Tech

Kolejna edycja wielkiego, norweskiego testu zasięgów aut elektrycznych już za nami. Tym razem zwycięzcą, zresztą absolutnie niespodziewanym, okazał się nowicjusz z Francji. Do wyzwania stanęło łącznie 26 samochodów z różnych rynkowych segmentów.

Bez dwóch zdań zasięg samochodów elektrycznych rośnie z roku na rok. Dzieje się tak przede wszystkim za sprawą rozwoju akumulatorów trakcyjnych. Dysponujące coraz lepszą chemią i wyższą gęstością energetyczną, są obecnie bardziej wydajne niż kiedykolwiek wcześniej. A to nie ich ostatnie słowo.

Poza tym nieustannie poprawiają się silniki elektryczne oraz inne elementy samochodów na prąd, w tym m.in. aerodynamika. Wszystko to ma na celu osiągnięcie jak najwyższej efektywności energetycznej.

Wielki test zasięgów: zawsze na tej samej trasie

Norweska Federacja Samochodowa (NAF) wraz z tamtejszym magazynem motor.no dwa razy do roku przeprowadzają wielki test zasięgów aut na prąd. Czynią to zimą oraz latem – zawsze na identycznej trasie.

Jest to pętla rozpoczynająca się w Oslo i obejmująca różne rodzaje dróg. Czyli krajowe, szybkiego ruchu oraz boczne. Samochody testowe zawsze poruszają się z dopuszczalną prędkością aż do momentu wyczerpania się prądu w ich akumulatorach (TUTAJ dowiesz się, co się wtedy dzieje z autem).

Tegoroczny, wielki test zasięgów różnił się od zeszłorocznego mało sprzyjającą aurą. Norwescy testerzy narzekali na obfite opady deszczu oraz niską temperaturę powietrza (2,5-13 stopni Celsjusza). Rok wcześniej pogoda była praktycznie idealna – 15-20 stopni Celsjusza, słońce oraz niewielki wiatr.

„Test nie jest rozstrzygający, ale daje jasny obraz samochodów biorących w nim udział. Rok po roku odbywa się na tej samej trasie. Dlatego możliwe jest porównywanie wyników z różnych lat. Pogoda jest zmienna, ale dbamy o to, aby zawsze informować o opadach i temperaturach” – czytamy na stronie magazynu motor.no.

Duże odchylenie od WLTP

Właśnie ze względu na zmienne warunki, rozstrzygnięcia tegorocznego testu przypominały wyniki zimowych porównań. Spośród 26 samochodów tylko jeden uzyskał zasięg zgodny z cyklem WLTP. Z kolei w przypadku niektórych modeli odchylenie od niego wynosiło nawet ponad 20%.

Jeden z najgorszych wyników pod tym względem osiągnął chiński Seres 5, bo aż o 24,4% mniej niż zasięg deklarowany w cyklu WLTP. Zaskakująco duże odchylenie dotyczyło również Volkswagena ID.7 – 22,7%.

Spośród modeli, których wynik był zbliżony do danych WLTP znalazły się tylko dwa. Mini Countryman przekroczyło go o 4,2%. Z kolei chińskiemu BYD-owi zabrakło do niego 0,2%. Dla porównania w zeszłym roku aż 12 samochodów przekroczyło założenia wspomnianego cyklu, a w najlepszym przypadku wynik był lepszy aż o 10%.

Wielki test zasięgów: zwycięzcy i przegrani

Największym zasięgiem w tegorocznym wielkim teście popisał się nowicjusz w tym gronie. Czyli Renault Scenic E-Tech, który przejechał dystans 563 km, będący jednak o 9,5% słabszy niż przewiduje to cykl WLTP.

Drugi wynik był dziełem chińskiego Hongqia EH-7 – 540 km (-10,0% względem WLTP). Na kolejnych miejscach uplasowały się Xpeng G6 (531 km, -3,5%), Lotus Eletre (530 km, -6,9%) oraz Kia EV9 Exclusive (529 km; -6,0%).

Dopiero szóste miejsce zajęła Tesla Model Y Long Range RWD z zasięgiem 528 km i odchyleniem od WLTP, wynoszącym -12,0%.

Renault Scenic E-Tech

Zwycięzca zestawienia, czyli Renault Scenic E-Tech, już zasłynął m.in. zdobyciem tytułu Samochodu Roku 2024. W najnowszym wydaniu to auto nie jest już minivanem, lecz kompaktowym crossoverem o bardzo efektownej sylwetce. Jego nadwozie mierzy 4,47 m długości, 1,86 m szerokości oraz 1,57 m wysokości.

Renault Scenic E-Tech dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: (techno i iconic), dwóch wariantach mocy (170 i 220 KM) oraz z dwoma pojemnościami akumulatorów.

Mniejsza bateria jest w stanie zmagazynować 60 kWh energii i zapewnić zasięg do 430 km (WLTP). Większa to już 87 kWh pojemności i do 625 km zasięgu (WLTP). I właśnie auto z drugą z nich wzięło udział w teście Norwegów.

W Polsce Renault Scenic E-Tech long range to wydatek przynajmniej 219 900 zł. Takie auto w podstawowym wariancie techno zawiera m.in. w 7 poduszek powietrznych, światła przednie full LED, ładowarkę indukcyjną, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, 19-calowe felgi aluminiowe oraz pompę ciepła.

Ponadto kierowca ma do dyspozycji system multimedialny OpenR link z 12-calowym ekranem, nawigacją, 6-głośnikami oraz funkcją łączności z usługami online na 5 lat (TUTAJ poznasz system multimedialny 2024 wg OTOMOTO).