16 maja 2024

Koniec nudy: Renault zaprezentowało 300-konnego SUV-a. Bez obaw – na benzynę

2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM tył bok

Renault Rafale to flagowy model francuskiego producenta. Właśnie zadebiutował jego topowy wariant z 300-konnym układem hybrydowym. Ma napęd na obie osie i wszystkie koła skrętne. Co z osiągami?

Renault Rafale to SUV klasy średniej, który jest wizytówką tego wytwórcy. Prezentując Rafale, Francuzi chętnie podkreślali historyczne dziedzictwo jego nazwy. Wywodzi się ona z samolotu opracowanego przez należącą do Renault firmę lotniczą Caudron. W 1934 roku pobił on rekord prędkości, osiągając zawrotne wówczas 445 km/h. Jednak 90 lat później w gamie SUV-a nazwanego na cześć samolotu Rafale próżno było szukać tak mocnych wrażeń.

Do tej pory auto było dostępne wyłącznie ze 199-konnym układem hybrydowym. Rozpędzenie Rafale od 0 do 100 km/h zajmowało mu 8,9 s, a kres możliwości pojawiał się przy 180 km/h. Tak prezentują się – dość przeciętne, należałoby dodać – parametry wariantu E-Tech full hybrid 200.

TU przeczytasz jak ten układ spisuje się w nowym Renault Espace.

Teraz do gry wkracza kolejna odmiana – E-Tech 4x4 300 KM. I już sama nazwa zdradza najważniejsze informacje o tym samochodzie.

Renault E-Tech 4x4 300 KM: układ napędowy

Mamy w nim do czynienia z 300-konną hybrydą, jednak tym razem jest to hybryda typu plug-in, która umożliwia doładowanie akumulatora trakcyjnego z zewnętrznego źródła prądu. Jest on magazynowany w baterii o solidnej pojemności 22 kWh, co pozwala na przejechanie nawet 100 km w trybie bezemisyjnym. W połączeniu z 55-litrowym zbiornikiem paliwa Rafale może przejechać do 1000 km na jednym tankowaniu i bez ładowania po drodze.

Podstawą układu hybrydowego tego SUV-a jest 3-cylidrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l. Ta sama jednostka pracuje w słabszym wariancie. Jednak w E-Tech 4x4 300 KM ma do pomocy nową turbosprężarkę. Dzięki niej osiąga większe moc i moment obrotowy – odpowiednio 150 zamiast 130 KM oraz 230 zamiast 205 Nm. Silnik spalinowy do pomocy ma 3 jednostki elektryczne. Tradycyjnie dla najnowszych modeli Renault, całość spięto wielotrybową skrzynią ze sprzęgłem kłowym.

Główny silnik elektryczny dysponuje mocną 70 KM i napędza przednią oś. Asystuje mu dodatkowa jednostka na prąd (tzw. rozrusznik wysokonapięciowy) o mocy 34 KM. Z kolei napęd 4x4 realizowany jest przez trzeci z silników elektrycznych obecnych w Rafale E-Tech 4x4 300 KM. Umieszczono go przy tylnej osi, a jego moc wynosi 136 KM. Z kolei moc systemowa całego układu to 300 KM.

Zużycie paliwa

Takie parametry przekładają się na czas rozpędzania od 0 do 100 km/h w 6,4 s. Średnie zużycie paliwa to 5,8 l/100 km. Co ważne, rezultat ten dotyczy jazdy z wyczerpanym akumulatorem trakcyjnym. Gdy zostanie on naładowany przed rozpoczęciem podróży, np. w garażu, najmocniejsze Renault Refale potrzebuje zaledwie 0,7 l na pokonanie 100 km.

Akumulator trakcyjny można ładować z mocą 7,4 kW, a napełnienie go energią od 0 do 100% trwa 2 godz. 55 min. Z kolei ładowanie do 80% będzie o 45 minut krótsze. Jednak jazda w trybie bezemisyjnym ogranicza osiągi najmocniejszego Rafale. Korzystając wyłącznie z prądu, można rozpędzić ten samochód do 135 km/h, a kierowca będzie miał do dyspozycji maksymalnie 160 KM mocy.

Atelier Alpine, czyli sportowa elegancja

Renault E-Tech 4x4 300 KM dostępne będzie w dwóch wersjach wyposażenia. Każda z nich – co zrozumiałe – ma w sobie sportowego ducha Alpine. Podstawowa nazywa się Esprit Alpine i występuje jest również w słabszym wariancie tego modelu. Jednak w 300-konnym Rafale powyżej niej pozycjonowane jest Atelier Alpine, czyli wariant wyposażenia zarezerwowany tylko dla mocniejszej wersji.

CZYTAJ TEŻ: Wielki, praktyczny test multimediów – który samochód ma „System multimedialny 2024 roku”?

Jak zapewniają Francuzi, w opracowaniu tej wersji brali udział inżynierowie należącego do Renault producenta samochodów sportowych – marki Alpine. Oddelegowano z niej zespół, który specjalnie z myślą o tej wersji, opracował nowe, aktywne zawieszenie predykcyjne. Wykorzystuje ono kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby, pomagającą dostosować tłumienie do czekających na drodze przeszkód, takich jak progi zwalniające czy uszkodzenia nawierzchni.

Ponadto, w zawieszeniu zmieniono amortyzatory, sprężyny, przedni i tylny stabilizator poprzeczny oraz zastosowano widowiskowe koła o średnicy 21 cali. Wszystko z myślą o precyzji prowadzenia i frajdzie z jazdy. Ponadto specjaliści z Alpine opracowali dla Atelier Alpine nowe tryby działania systemu kontroli dynamicznej jazdy. Skalibrowano na nowo moduły sterujące układem hamulcowym, hamowaniem rekuperacyjnym, kontrolą stabilności i kontrolą toru jazdy oraz siły wspomagania układu kierowniczego.

Oczywiście nie mogło się obejść bez zmian w stylistyce. Wariant Atelier Alpine wyróżnia przede wszystkim specjalny, zarezerwowany dla tego modelu lakier – niebieski sommet satin. Połączono go ze spojlerem w kolorze czarnym i wspominanymi już, 21-calowymi obręczami. Nawiązania do sportowego dziedzictwa Alpine widać również w kabinie. Znajdziemy w niej m.in. wykładzinę podłogową w kultowym dla Alpine niebieskim kolorze.

Renault E-Tech 4x4 300 KM pojawi się w polskich salonach jesienią. Póki co nie znamy jego cen. Klienci, którym zależy na czasie, mogą za to zamawiać słabszą odmianę tego modelu. Wszystko o podstawowym wariancie Renault Rafale przeczytasz TUTAJ.

2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM systemy asystujące
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM tył bok
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM tył bok
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM bok
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM układ napędowy
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM felga
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM 4control
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM układ napędowy
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM detal
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM wnętrze
2024 Renault E-Tech 4x4 300 KM gniazdo ładowania